کد خبر: ۱۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه هزینه چاپ هر برگ اسکناس حدود ۱۲۰ تومان است، گفت: سال گذشته ۷۰۰ میلیون قطعه اسکناس امحا شد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  فارس، امیر شکری در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل چاپ اسکناس و ضرب سکه در چاپخانه بانک مرکزی، اظهارداشت: کپی رنگی اسکناس که اسکناس جعلی شناخته می‌شود، جعل محسوب نمی‌شود.
وی افزود: جعل یعنی شبیه‌سازی ویژگی‌های امنیتی اسکناس اما تاکنون موردی دیده نشده که در آن ویژگی‌های امنیتی اسکناس در آن جعل شده باشد.
 
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا کپی‌های رنگی اسکناس در کشور وجود دارد، گفت: دلیل این مساله را می‌توان در زیاد بودن دستگاه‌های کپی رنگی در کشور دانست.
 
وی ادامه داد: بانک مرکزی در بخش عرضه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا وجوه ممیزه قابل تشخیص برای اصل بودن اسکناس قرار دهد و در بخش تقاضا هم مردم باید دقت لازم را به خرج داده و وجوه ممیزه را شناسایی کنند تا بتوانند اسکناس اصل را از جعل تشخیص دهند.
 
شکری در مورد برنامه بانک مرکزی برای تولید اسکناس در سال جاری نیز گفت: طبق برنامه قرار است 800 میلیون قطعه اسکناس تا پایان سال تولید شود.
 
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه هزینه چاپ هر برگ اسکناس حدود 120 تومان است، اظهار داشت: سال گذشته 700 میلیون قطعه اسکناس امحا شده و این حالی است که در رکورد امحاء 1.2 میلیارد قطعه اسکناس را در سال هم داشته‌ایم.
 
وی با اشاره به چاپ ایران چک‌های 50 هزار تومانی جدید خبر داد گفت: تمام ایران چک‌های سفارش داده شده، چاپ و تحویل اداره نشر اسکناس های بانک مرکزی شده که بخش عمده آن از طریق بانک ها بین مردم توزیع شده است.
 
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه فرآیند چاپ و نشر اسکناس کاملا با یکدیگر متفاوت است، افزود: سازمان تولید اسکناس و سکه‌ها متولی چاپ اسکناس است و بر این اساس اوراق امنیتی را چاپ کرده و به اداره نشر اسکناس تحویل می‌دهد و این اداره به تناسب شرایط نسبت به توزیع آن اقدام می‌کند.
 
وی هزینه بازتولید اسکناس‌های فرسوده را حدود 100 میلیارد تومان در سال عنوان کرد و گفت: به این هزینه باید هزینه امحاء اسکناس های فرسوده را نیز اضافه کرد.
 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: