کد خبر: ۱۹۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت:
مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت از هدف گذاری ساخت سالانه بین ۶ تا ۱۰ هزار خوابگاه متأهلی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۴ هزار دانشجوی علوم پزشکی متأهل هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست «مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی» دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور امروز چهارشنبه ۶ بهمن ماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز به کار کرد.

دکتر حمیدرضا اشراقی مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، اظهار داشت: شما به عنوان قشر نخبه در کشور شناخته می‌شوید، قشری که در تمام مراحل دوران ارزشمند انقلاب اسلامی به خوبی درخشیدید و اگر در مقطعی از زمان کلمه‌ای تحت عنوان شهدای حرم باعث افتخار و سربلندی ما شد و در راس همه این عزیزان شهید سلیمانی عزیز این مفهوم را تبیین کرد، امروز مفهومی در ادبیات محاوره ما با عنوان شهدای مدافع سلامت به دنبال مجاهدت‌های شما ایجاد شده است.

وی افزود: به لطف خدا علی‌رغم که در همه سنوات، گروه پزشکی در حوزه های مختلف نظام بهداشت و درمان و سلامت فعالیت کرده‌اند و مرجع و محل رجوع عام جامعه بودند، در ایام کرونا و در این دو سال افرادی بودند که مرجعیت و بحث اعتلای نظام بهداشت و درمان را دنبال کردند و به عنوان شهدای مدافع سلامت درخشیدند که یادشان را همواره گرامی می‌داریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: وقتی می‌شنویم در یک دانشگاه بیش از ۱۸ هزار ساعت، دانشجویان ما در عرصه مبارزه با کرونا حضور به هم رساندند و دغدغه جهادی و خدمت به مردم را دنبال کردند؛ با قدرت و افتخار از بحث‌های دانشجویی حوزه فرهنگی دفاع می‌کنیم. دانشجویان ما به عنوان قشر اثرگذار و پیشران در جامعه، همواره محل رجوع و اهتمام همه مسؤولان بوده‌اند.

اشراقی خطاب به اعضای شوراهای صنفی یادآور شد: در حوزه فعالیت خود هیچ‌گاه نقش خود را علاوه بر موضوعاتی که از دانشجو خواسته می‌شود مانند آرمان‌گرایی، بصیرت هوشمندانه، تحلیل درست اوضاع جامعه، و... فراموش نکنید و دغدغه‌های دانشجویان را در حوزه‌های مختلف دنبال کنید. جنس دغدغه شما از نوعی است که با مسؤولان دانشگاهی و ستادی در تماس هستید و جنس فعالیت‌های شما از جنس آیین‌نامه‌ای و دستورالعمل‌های کاری است.

وی با بیان این‌که مسئولانی که به عنوان مدیر و کارشناس فعالیت می‌کنند نیز بسیاری از مواقع در پیچ و تاب بروکراسی اداری با مشکل مواجه می‌شوند، اظهار داشت: شما با انگیزه جوانی از همین مسیر برای رفع مشکلات دانشجویان تلاش می‌کنید.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به دنبال کردن موضوعات دانشجویی، گفت: دانشجویان صنفی و فعالان شوراهای صنفی در تضمین تحرک و پویای هوشمندانه جامعه و دانشگاه نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. همیشه خواسته من از دانشجویان این بوده است که در کنار پی‌گیری‌های موضوعات صنفی، هیچ‌گاه نقش اثرگذار و ماندگار خود را به عنوان یک جریان دانشجویی و نمایندگان جریان دانشجویی فراموش نکنید و به موضوعات مبتلا به دانشجویان رزیدنتی و تحصیلات تکمیلی نگاه داشته باشید.

وی با اشاره به موضوع سلامت روان به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه دانشجویی، اظهار داشت: سلامت روان بر اثر برخی مؤلفه‌های بسیار اثرگذار در حوزه بهداشت، مخاطراتی را برای دانشجویان از جمله مؤلفه‌هایی مانند کشیک‌های طولانی، کمک هزینه به دنبال دارد.

اشراقی گفت: بر این اساس تاکید داریم تا در کنار برنامه‌ریزی‌های خود در روند فعالیت‌هایی که دارید، به برگزاری کارگاه‌های مشاوره اهتمام داشته باشند که هم اکنون کارگاه‌هایی از این دست در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به همت شما در شورای صنفی دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی در حال برگزاری است.

وی با اشاره به تلاش معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برای تامین شرایط رفاهی بهتر برای دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی، اظهار داشت: در کنار بحث های فرهنگی، تلاش داریم تا حضور دانشجویان را در مجموعه تفریحی و رفاهی خزر آباد ساری پی‌گیری کنیم تا برای چند روز در آرامش در کنار خانواده باشید.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که اگر پایه‌هایی را در جهت پی‌گیری جنس دغدغه‌های شما که جامعه چندین هزار نفری دانشجویان علوم پزشکی را در بر می‌گیرد ایجاد کنیم در مسیر رفع مشکلات دانشجویان موفق خواهیم بود، گفت: در این مسیر ما به شوراهای صنفی به عنوان مشاور امین نگاه می‌کنیم.

وی افزود: این نکته را به صراحت به همه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی یادآور شده‌ایم که اگر مدیریت مشارکتی باشد و فعالان شوراهای صنفی در این مدیریت مشارکت و جایگاه قابل احترامی داشته باشند، یقینا مدیریت ماندگار خواهد بود زیرا دانشجوی مشکلات جامعه دانشگاهی را به خوبی حس می‌کنند.

اشراقی با بیان این‌که ما اعتقاد داریم که شوراهای صنفی می‌توانند در مدیریت دانشگاه ها کمک کند، خاطرنشان کرد: در قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» چند تکلیف برای ما مشخص شده است از جمله «کمک به تامین ودیعه مسکن ۵۰ درصد از دانشجویان متاهل در سال ۱۴۰۱»، «استفاده از ظرفیت تامین خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی با قانون ۱۰ درصد تملک سرمایه بودجه دانشگاه و ۱۰ درصد درآمد اختصاصی دانشگاه» تا با استفاده از قانون جهش مسکن ملی که باید سالانه یک میلیون مسکن بسازد، ۱۰ هزار مسکن به خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی اختصاص یابد.

وی با بیان این‌که هدف گذاری ما ساخت سالانه بین شش تا ۱۰ هزار خوابگاه متأهلی است تا عمده مشکلاتمان در حوزه خوابگاه‌های متأهلی رفع کنیم، یادآور شد: ما در حال حاضر بیش از ۳۴ هزار دانشجوی متأهل داریم که حدود ۵ هزار دانشجو از مقاطع Ph.D و رزیدنتی هستند.

این مقام مسئول با بیان این‌که یکی از مهمترین برنامه‌های ما حمایت از تشکیل خانواده برای دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، گفت: شما یکی از بهترین زمان‌های زندگی خود را که غیرقابل تکرار است در دوران دانشجویی می‌گذرانید. اگر در این دوران تشکیل خانواده دهید بسیار بهتر می‌توانید در زندگی حرکت و رفتار کنید. این قانون به صورت بسیار ارزشمند به این موضوعات نگاه کرده است و بودجه مناسبی در سال ۱۴۰۱ به این قانون اختصاص داده شده است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، گفت: در کنار همه موضوعاتی که می‌تواند دانشجوی ما به عنوان بصیرت و آگاهی، تعهد و دغدغه، مشاوره‌های امین و دلسوزانه به مدیرت دانشگاه، عملکرد فعالانه در خدمت رسانی به مردم و... داشته باشد، به صورت ویژه شوراهای صنفی ما می‌توانند در بحث امید بخشی به دانشجویان، ارتقای جایگاه نظام سلامت در جامعه، تحکیم بنیان خانواده ایرانی و اسلامی، رفع موانع نقش آفرینی ارزشمند دانشجو در فرآیند پروسه‌های اجتماعی، ترویج آموزه‌های اخلاقی و...موفق عمل کنند.

وی در پایان خطاب به فعالان دانشجویی به خصوص فعالان صنفی، اظهار داشت: به عنوان یک جوان فعال و اجتماعی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان یک راهبرد اساسی پیش روی مسؤولان و جوانان مطالعه کنیم، این مهم را از باب عظمت انقلاب، عظمت راهی که با این حجم از مشکلات طی کرده‌ایم به عنوان یک الگوی موفق مطالعه و کمک کنیم ایران اسلامی به چشم انداز خود که برای آینده این کشور ترسیم شده است با نقش آفرینی هر کدام از ما دست پیدا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار