کد خبر: ۱۹۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کارشناس مسائل اوراسیا گفت: یکی از پیامد‌های رویکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم، جانماندن از سرعت تحولات بین‌المللی است.

باشگاه خبرنگاران جوان - مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا گفت دولت سیزدهم از ابتدا تلاش کرد تا تنش با همسایگان را به حداقل برساند و فضای تفاهم سیاسی با کشور‌های منطقه را عملیاتی کرد.

به گفته خورسند اقدام مهم دیگر ابتدایی دولت عضویت در پیمان شانگ‌های و شکستن یخ روابط بین ایران و تاجیکستان و ترکمنستان بود.

خورسند می گوید ماحصل تغییر رویکرد و عملگرایی در فضای سیاست خارجه، شاهد قرارداد گازی بین ایران و ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بودیم. یکی از پیامد‌های رویکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم، جا نماندن از سرعت تحولات بین‌المللی و دوران گذار نظم بین‌المللی است. دوران تک قطبی مدیریت آمریکا گذشته است و توسعه و قدرت از سمت غرب به سمت شرق متمایل شده است.

تغییر اولویت‌های روابط خارجی و افزایش قابل توجه ارتباط با همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای به ویژه روسیه، چین و هند از جمله ویژگی‌های قابل ملاحظه‌ دولت سیزدهم در بخش روابط خارجی است‌. اثرات تغییر رویکرد ایجاد شده خیلی سریع در کارگروه‌های مختلف کارشناسی و جلسات مسئولان هیئت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات بروز و ظهور پیدا کرد و نتایج تعیین‌کننده‌ای به دنبال داشت.

این تغییر رویکرد هماهنگی و انسجام قابل توجهی را میان هیئت‌های ایران، روسیه و چین ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار