کد خبر: ۱۹۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
رئیس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی در گفت‌وگو با مهر:
رئیس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی گفت: با وضع مالیات و حتی افزایش آن موافق هستیم ولی به شرط آنکه درآمد مالیاتی آن در یک صندوقی جمع شود تا به توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی منجر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای گذشته اعلام شد که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، معافیت مالیات بر درآمد صادراتی محصولات نیمه‌خام پتروشیمی‌های خوراک گازی شامل متانول، اوره و پلی اتیلن، در تبصره ۶ لایحه بودجه حذف شده است. این خبر با واکنش‌های زیادی از جانب صادرکنندگان فراورده‌های پتروشیمی روبه‌رو شد.

در همین راستا حسین دُر، رئیس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: به طور کلی هرگونه مالیاتی که اخذ میشود باید به گونه‌ای باشد که به تقویت تولید داخل و توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی منجر شود. مالیاتی که نتیجه آن صرفا جبران کسری بودجه دولت شود برای تولید مضر است.

وی افزود: به طور کلی ما چند دسته پتروشیمی داریم یک سری از محوصلات رو داریم که داخل کشور نیاز است، ارزش افزوده دارد، زیرساخت‌های آن نیز فراهم است و تولید و مصرف لب به لب است. مثل انواع و اقسام پلیمرها، پی‌وی‌سی‌ها، پلی‌اتیلن‌ها، پلی‌پروپیلن‌ها، پلی‌استایرن‌ها. باید با ابزار مالیات تولید کننده را به مصرف در داخل سوق دهیم در حال حاضر فقط یک مالیاتی می‌خواهد گرفته شود.

در تصریح کرد: ما قبلا هم پیشنهاد داده بودیم که صندوقی برای صنایع پایین‌دست ایجاد شود و این مالیات ها آنجا جمع شود. چند ردیف فعالیت هم از جمله تکمیل زیرساخت‌ها، توسعه بازارهای صادراتی و تأمین نقدینگی دیده بودیم.

وی با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی متناسب با صنایع بالادست نفت و گاز گفت: با برنامه جهش سوم پتروشیمی تولید متانول کشور به حدود ۲۴ میلیون تن می‌رسیم در حالی که کل مصرف کشور حدود ۳۰۰ هزار تن است. دلیل اینکه می‌گوییم صنعت پتروشیمی ما نامتوازن و کاریکاتور وار توسعه پیدا کرده همین مطلب است.

رئیس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی ادامه داد: از همین جهت ما می‌گوییم با وضع مالیات و حتی افزایش آن موافق هستیم ولی به شرط اینکه ان درآمد مالیاتی بیاید در یک صندوقی جمع شود تا مثلا آن متانول با واحدهای MTP به پروپیلن و پس از آن پ.پ تولید کنیم.

وی افزود: در حالی این دوستان موضوع ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را مطرح می‌کنند که همین الآن اگر کدال را چک بفرمایید سوددهی هیچ کدامشان زیر ۴۰ درصد نیست.

رئیس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی در پاسخ به اینکه آیا باید «اوره» را نیز جزو مواد خام و نیمه خام به حساب آورد گفت: در حال حاضر صنعت کود و سم ما، که پایه آن از اوره است، صنعت بسیار ضعیفی است و قطعا اوره نمی‌تواند محصول نهایی باشد.

دٌر با اشاره به اینکه خوراک این واحدها انفال است، افزود: باید در نظر داشت انفال در اختیار رهبر جامعه اسلامی و رهبری هم این را در اختیار دولت گذاشته تا بیشترین استفاده را کند و از همین رو هیچ گروهی نمی‌تواند از آن منفعت جمعی خودشان را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه دلیلی ندارد کسانی که ورودی ارزان‌قیمت دریافت می‌کنند، از زیر تعهدات اجتماعی خود شانه خالی کنند، افزود: دولت اگر سوبسیدی را برای بالای جامعه وضع کرد، هر کسی در جامعه اگر اراده کرد بتواند از آن سوبسید استفاده کنید. ما نمی‌گوییم دولت خوراک را گران کند، بلکه می‌گوییم همه دولت‌ها اگر مزیت نسبی را در اختیار دارند، آن مزیت را به سمت اشتغال‌آفرینی بیشتر هدایت می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی در پایان تأکید کرد: ما نباید تابلوی سبز بورس را فدای رانت‌ها کنیم، کما اینکه بسیاری افراد به خاطر رانت خودشان مسئولین دولتی را از اصلاحات می‌ترسانند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار