کد خبر: ۱۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
رئیس‌جمهور مذاکرات هسته‌ای را دانش‌بنیان دانست و گفت: دراین مذاکرات هم دانشمندان هسته‌ای، هم دانشمندان سیاست بین‌الملل و هم دانشمندان اقتصادی دست به دست هم دادند تا ما بتوانیم به این نقطه برسیم.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت که صبح امروز چهارشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه حوزه سلامت بی‌تردید یکی از مهمترین موضوعات در یک جامعه متمدن است که ما در پی تحقق آن هستیم، اظهار کرد: فشارهای زیادی که بعد از پیروزی انقلاب به این مردم وارد شد و همچنین تحریم‌ها و بسته شدن دروازه‌ها باعث انگیزه مضاعف ملت شده است.
 
رئیس‌جمهور افزود: تمامی تحریم‌ها و فشارها انگیزه مضاعفی در مردم وطن‌دوست و علم‌دوست ایجاد می‌کند تا بتوانند جایگاه خود و غرور خود را به منصه ظهور برسانند.
 
وی تاکید کرد: ما در دوره‌های مختلف این سختی‌ها را داشتیم و من می‌دانم که اگر فشار، نیاز، غرور ملی و استعداد با هم ترکیب شود، معجزه می‌آفریند و خودباوری، اعتماد به نفس و اتکال به خداوند را می‌آورد.
 
روحانی ادامه داد: ما در دوران جنگ هر چه سیستم پدافندی را آماده می‌کردیم قبل از اینکه بخواهیم موشک‌های هاگ را علیه هواپیمای دشمن شلیک کنیم، سیستم ما از بین می‌رفت؛ یعنی وقتی سیستم هاگ روشن می‌شد و تشعشعات خود را صادر می‌کرد، هواپیمای دشمن موشک‌های ضد راداری خود را شلیک می‌کرد و سیستم هاگ منفجر می‌شد.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به آماده‌سازی تجهیزات سیستم پدافندی در دوران جنگ تحمیلی قبل از آغاز عملیات والفجر ۸ گفت: ما در پایان سه ماه تلاش به طرحی دست یافتیم که توانستیم قبل از آنکه موشک‌های دشمن به سیستم پدافندی ما برسد آن را منحرف و سرنگون کنیم. با ۳-۲ بار سرنگون کردن هواپیماهای دشمن، کل طرح آنها جمع شد.
 
وی افزود: امروز آن طرحی که در مقطع عملیات والفجر ۸ دست پیدا کردیم، به کلی سری است و باید در سیستم پدافندی ما باقی بماند؛ چرا که در آن دوران و همچنین پس از آن دشمن نفهمید ما چه کاری انجام دادیم و از چه وسیله‌ای استفاده کردیم.
 
روحانی تاکید کرد: علم، دانش، تحقیق، اعتماد به نفس و اتکا به خداوند و استفاده از همه ابزارها می‌تواند ما را به مقصد برساند. امروز ممکن است بسیاری از داروها را در شرایط تحریم و حتی در شرایط پساتحریم به سختی وارد کنیم و احتمال دارد دشمن دارو به ما ندهد یا اگر می‌دهد با قیمت بالا به ما بفروشد، اما آیا ما نمی‌توانیم به ابزار لازم برای تولید دارو دست پیدا کنیم؟
 
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کسب درآمد بیشتر، انگیزه کافی برای رشد تحقیقات و علم نیست، گفت: ما یک انگیزه ملی می‌خواهیم تا بتوانیم برای ملتمان فداکاری کنیم، البته در کنارش چاشنی سود هم باید باشد، اما لازم است که انگیزه‌های خود را بالاتر ببریم.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از اصولی که ما در مذاکرات ۲۳ ماهه حاضر نشدیم از آن دست برداریم، عقب‌نشینی از مسیر توسعه علم، دانش و پیشرفت در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بود.
 
روحانی گفت: البته بخشی از این دانش مربوط به پزشکی می‌شود، ما هفته‌ها و هفته‌ها بحث کردیم که رآکتور آب‌سنگین اراک بماند یا نماند، آنها می‌گفتند رآکتور آب‌سنگین اراک برای ما نه قابل قبول است و نه حاضریم که شما در جلسات کلمه آب‌سنگین را به کار ببرید؛ چرا که شدنی نیست و ما اجازه نمی‌دهیم در اراک آب‌سنگین وجود داشته باشد.
 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی رآکتور اراک، پزشکی هسته‌ای است. ماه ها بحث شد و سپس هم آب‌سنگین را پذیرفتند، هم رآکتور ۴۰ مگاواتی را پذیرفتند و هم اینکه قبول کردند که این رآکتور باید توسط خودشان پیشرفته‌تر شود، یعنی ایران با دو کشور از ۱+۵ این رآکتور را مدرنیزه‌تر می‌کند.
 
وی مذاکرات هسته‌ای را دانش‌بنیان دانست و گفت: دراین مذاکرات هم دانشمندان هسته‌ای، هم دانشمندان سیاست بین‌الملل و هم دانشمندان اقتصادی دست به دست هم دادند تا ما بتوانیم به این نقطه برسیم.
 
روحانی گفت: سانتریفیوژهای IR۸ جزو دستاوردهای دولت یازدهم بود و ما نمی‌توانستیم از دستاورد صرف‌نظر کنیم. همه بحث‌های طرف مقابل این بود که تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای خود را ادامه ندهید و این مسئله را برای هشت سال آینده باقی بگذارید.

نام:
ایمیل:
* نظر: