کد خبر: ۱۹۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
بازار سرمایه در هفته‌ای که روند کاهشی شدیدی را تجربه می‌کرد، با دستور رئیس جمهور مبنی بر اعلام برنامه دولت برای حمایت از بورس، تغییر روند داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته های گذشته روند نا امیدکننده ای داشت و این مسئله باعث تشدید خروج پول از بورس و رکود در معاملات شد.

تصمیمات کمیسیون تلفیق مجلس درباره بودجه سال 1401 نیز شرایط حاد بورس را وخیم تر کرده بود. روند معاملات در بازار سرمایه به سمتی می رفت که سهامداران حقیقی در حال خروج از بورس بوده و شاخص کل بورس در سه روز 70 هزار واحد کاهش یافت.

از ابتدای دی ماه سال جاری تا آخرین روز کاری در هفته گذشته، تنها یک روز بازار سرمایه شاهد ورود پول حقیقی ها بوده و در 24 روز پیاپی حدود 9 هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است.

* بررسی دلایل افت قیمت سهام در هفته اول بهمن

بسیاری از کارشناسان 4 دلیل را برای کاهش قیمت سهام در هفته گذشته بیان می کنند. افت قیمت نمادهای بزرگ بورسی به دلیل کاهش تولید و یا تعطیلی کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد و سیمان به دلیل کمبود گاز به دلیل بالارفتن مصرف خانگی، افزایش مالیات ستانی از محصولات صادراتی خام و نیمه خام پتروشیمی‌‌ها، افت قیمت دلار در این هفته و انتشار اخباری پیرامون اصلاح سیاست ارز ترجیحی از مواردی است که بازار سرمایه را در هفته گذشته با افت قیمت ها روبرو کرده است.

* دستور رئیس جمهور بورس را سبزپوش کرد

اما صحبت های سه شنبه شب رئیس جمهور درباره بورس و دستور به وزیر اقتصاد جهت تشریح برنامه دولت در زمینه حمایت از بازار سرمایه به یکباره بورس را از روند نزولی هفته های گذشته خارج کرده و بازار سهام در روز چهارشنبه سبزپوش شد.

روز چهارشنبه نیز خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره مصوبات دولت گفت: دولت برای اینکه نشان دهد مسئله سودآوری صنایع و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی از اهمیت والایی برخوردار است، سقف ۵ هزار تومانی را برای نرخ خوراک و سقف ۲ هزار تومان را برای نرخ سوخت مصوب کرد که با حفظ فرمول سابق، در هیچ زمانی قیمت‌ها از سقف ۵ هزار تومان برای خوراک و ۲ هزار تومان برای سوخت فراتر نخواهد رفت. بانک مرکزی مکلف شد نرخ سامانه نیما در ۶ ماه گذشته را مبنا قرار دهد و معادل ۹۰ درصد از آن را برای نرخ تسعیر در نظر بگیرد.

* افت 50 هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته گذشته بازدهی منفی 3.9 درصدی را به جای گذاشت. شاخص کل در روز یک شنبه 25 هزار و 292 واحد، روز دوشنبه، 21 هزار و 824 واحد و روز سه شنبه نیز 26 هزار و 640 واحد افت پیدا کرد. شاخص کل بورس در مجموع این سه روز، حدود 6 درصد کاهش را تجربه کرده است.

این شاخص در روز شنبه رشد دو هزار و 299 واحد و در روز چهارشنبه نیز 21 هزار و 374 واحد رشد کرد. در مجموع این هفته شاخص کل بورس کاهش بیش از 50 هزار واحدی داشت و در عدد یک میلیون و 229 هزار و 422 واحد ایستاد.

* افت 5 درصدی شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن بازار سرمایه در هفته گذشته مانند شاخص کل با افت مواجه شد و میزان این کاهش نیز 5.03 درصد بوده است. شاخص کل هموزن تنها در روز چهارشنبه رشد پیدا کرد و در بقیه روزها منفی بود. شاخص کل هموزن در پایان معاملات روز چهارشنبه با رشد هزار و 692 واحدی روبه رو شد.

شاخص کل هموزن در روز شنبه افت هزار و454 واحدی، روز یکشنبه کاهش پنج هزار و 943 واحدی، روز دوشنبه افت چهار هزار و 273 واحدی و روز سه شنبه نیز سقوط 6 هزار و 907 واحدی داشت. در مجموع این شاخص در هفته گذشته نزدیک 17 هزار واحد افت پیدا کرد و به عدد 318 هزار و 758 واحد رسید.

* رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد در بازار سرمایه

ارزش کل معاملات در بازار سرمایه در روز دوشنبه ماننده همه دوشنبه های هفته های قبل رشد قابل توجهی داشت و به عدد 158 هزار و 785 میلیارد تومان رسید.

میانگین ارزش کل معاملات در بورس نسبت به هفته گذشته رشد 6 درصدی را تجربه کرد و به عدد 36 هزار و 779 میلیارد تومان رسید.

میانگین ارزش معاملات خرد در بازار سهام نیز رشد 22 درصدی را تجربه کرد و به عدد دو هزار و 805 میلیارد تومان رسید. این موضوع در صورتی که در هفته های آینده نیز ادامه داشته باشد، می تواند خبر خوبی برای تغییر روند بورس باشد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار