کد خبر: ۱۹۸۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
درباره فرانتس مارک ـ نقاش آلمانی
جنبش اکسپرسیونیسم آلمان چهره‌های برجسته بسیاری داشت که از جمله قابل‌توجه‌ترین آن‌ها به «فرانتس مارک» می‌توان اشاره کرد. «مارک» جهان طبیعت را نقطه مقابل و پادزهری برای زندگی مدرن در نظر می‌گرفت. به همین دلیل است حیوانات سوژه بسیاری از آثار این هنرمند هستند.

به گزارش ایسنا، «فرانتس مارک»‌ نقاش برجسته اکسپرسیونیسم آلمانی بود. او را می‌توان به عنوان نقاش شیفته اسب‌ها شناخت.

«مارک» پسر یک نقاش منظره بود و تصمیم گرفت پس از بهم خوردن برنامه‌اش برای تحصیل در رشته زبان‌شناسی، نقاش شود. «مارک» در سال ۱۹۰۳ به فرانسه سفر کرد و در آنجا با آثار هنری چوبی ژاپنی و آثار امپرسیونیست پاریس  آشنا شد.

در سال ۱۹۰۷ او دوباره به پاریس بازگشت و در آنجا از آثار «پل گوگن»، «ون‌گوگ»، آثار هنرمندان کوبسیم و اکسپرسیونیسم بازدید کرد. «مارک» در سال ۱۹۱۰ با بازدید از نمایشگاهی در مونیخ تحت تاثیر آثار «آنری ماتیس» قرار گرفت. در این مدت او با برگزاری کلاس‌های آموزش آناتومی حیوانات به هنرمندان کسب درآمد می‌کرد.

به گزارش «دیلی آرت»، در سال ۱۹۱۰ بود که نخستین نمایشگاه انفرادی «مارک»‌ در مونیخ برگزار شد. او بعدها با «آگوست ماکه»‌ و «واسیلی کاندینسکی»‌ که به همراه او گروه «سوارکار آبی» را تشکیل داد ملاقات کرد. نام این گروه با عنوان تابلو نقاشی که «کاندینسکی» در سال ۱۹۰۳ خلق کرده بود یکسان است. البته کارشناسان اطمینان ندارند که نام گروه از نام نقاشی برگرفته شده باشد چراکه نام نقاشی بعدها تغییر کرده است. «کاندینسکی» نیز ۲۰ سال پس از تشکیل این گروه نوشت نام گروه ماحصل علاقه «مارک» به اسب و علاقه «‌کاندینسکی» به سوارکاری و علاقه مشترک هر دو آن‌ها به رنگ آبی بوده است.

برای «کاندینسکی»، آبی رنگ معنویت بود. رنگ برای «مارک»‌ اهمیت بسیار زیادی داشت. این هنرمند نه تنها به پتانسیل رنگ در تحت تاثیر قرار دادن حس وحال مخاطب پی برده بود بلکه فرضیه‌ای درباره نمادگرایی رنگ نیز ارائه کرد.

چرا اسب ها را می کشید؟
«اسب آبی»‌ اثر «فرانتس مارکـ» سال ۱۹۱۱

«مارک»‌ انسان حساسی بود. او از افسردگی شدید رنج می‌برد و طبیعت همان چیزی بود که سبب آرامش او می‌شد. او وقت بسیار زیادی را صرف مطالعه آناتومی حیوانات می‌کرد.

«مارک» در دورانی که در برلین زندگی می‌کرد، ساعات بسیاری را در باغ‌وحش برلین برای بررسی و طراحی اشکال مختلف حیوانات از زاویه‌های گوناگون صرف می‌کرد. حیوانات به نکته پررنگ آثار این هنرمند تبدیل شدند و تقریبا به طور کل جای انسان را به عنوان سوژه نقاشی‌های او گرفتند. «مارک» معتقد بود حیوانات موضوع ایده آلی برای به تصویر کشیدن صداقت،‌ پاکی و زیبایی بودند.

چرا اسب ها را می کشید؟
«اسب‌های در حال استراحت» اثر «فرانتس مارک» ۱۹۱۱-۱۹۱۲

با آغاز جنگ جهانی اول در اوت ۱۹۱۴،‌ «مارک» بلافاصله در نبرد حضور پیدا کرد. پس از گذشت مدتی دولت آلمان هنرمندان نامدار را شناسایی کرد و برای محافظت از جانشان آن‌ها را از شرکت در جنگ معاف کرد. نام «مارک» نیز در فهرست این گروه از هنرمندان بود اما پیش از اجرا شدن این دستور، «مارک» بر اثر اصابت ترکش به سرش در سال  ۱۹۱۶ درگذشت.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار