کد خبر: ۱۹۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
رئیس رگولاتوری مطرح کرد
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پروژه پوشش۸۰ درصد خانوارها به اینترنت پرسرعت فیبر نوری، به کیفیت اینترنت همراه کمک می‌کند، گفت: خدمت‌رسانی نباید انحصاری شود و ارایه خدمت به مردم باید در چارچوب مقررات عمده‌فروشی، رقابتی شود، یعنی اپراتوری که فیبرکشی را انجام داده، باید آن را در اختیار دیگر اپراتورها قرار دهد.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور از زمان نشستن بر مسند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده است. او با بیان اینکه یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از فناوری‌های جدید، فیبر نوری است، گفته بود: در بلندمدت موضوع توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری را دنبال خواهیم کرد. با توسعه فیبرنوری در کشور، وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. اگر فیبر نوری تا نقاط مختلف راه‌اندازی شود، مردم دیگر نیازی به استفاده از اینترنت موبایل ندارند.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات پروژه فیبر نوری تا منازل را در دستور کار قرار داده است، گفت: بنا داریم ظرف ۳ سال و نیم باقی مانده، ۲۰ میلیون پورت پرسرعت را در همه جای کشور راه‌اندازی کنیم. این کار بسیار سخت و پیچیده است و همه باید پای کار بیایند تا این اتفاق رخ دهد. ما در این مدت جلسات متعددی برگزار کردیم تا نقشه راه توسعه فیبر نوری مشخص شود و در دهه فجر نیز نقشه راه توسعه شبکه پرسرعت کشور مبتنی بر فیبر نوری را رونمایی خواهیم کرد.

زارع‌پور همچنین به‌تازگی درباره اینکه ضمانت ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم چیست، نیز اظهار کرده بود: آنچه باعث شده با قاطعیت این عدد را اعلام کنیم، همگرایی موجود بین دستگاه‌ها در دولت سیزدهم است. وزارت نیرو، وزارت کشور و شهرداری‌ها باید پای کار بیایند که این پروژه ملی به نتیجه برسد. 

همچنین صادق عباسی شاهکوه -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- چندی پیش با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری جدی در حوزه ارتباطات ثابت در سال‌های اخیر، گفته بود: سیاست وزیر ارتباطات در دولت جدید توسعه ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است که برای عملیاتی کردن آن باید نیازها را شناسایی و مشکلات و موانع پیش رو را احصا کرد. یکی از موانع توسعه ارتباطات ثابت از دید فعالان بخش، هزینه‌های بالای استفاده از امکانات شهرداری‌ها و وزارت نیرو در موضوع توسعه شبکه و ارایه خدمات است که در حال حاضر تلاش می‌کنیم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متناسب با زنجیره خدمات، تعرفه را بررسی و تصویب کنیم تا این خدمات به شکل مناسب در اختیار کاربران قرار گیرد.

نحوه تعامل با شهرداری‌ها برای دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری بررسی شد

در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در جلسه کمیسیون فاوا و شهر هوشمند کلانشهرها که با حضور مدیران فاوای کلانشهرها درباره بررسی نحوه تعامل اپراتورها و سایر بازیگران حوزه ICT با شهرداری‌ها برگزار شد، عباسی شاهکوه گفت: در تعامل شهرداری با اپراتورها، پیشنهاد ما تعرفه‌گذاری است. تنها مدلی که در شرایط فعلی کاربرد دارد، همین مدل تعرفه‌ای است که سایر مشکلات را از بین می‌برد. شهرداری می‌تواند پیشنهادات خود را ارایه دهد تا ما تعرفه جدید برای این بخش در نظر بگیریم. البته باید در تعرفه‌گذاری، ظرفیت شهرهای مختلف در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: کمیسیون فاوای کلان‌شهرها ترکیبی از متخصصان شهرداری و ICT است، به همین دلیل انتظار کمک و یاری از این بخش نسبت به سایر قسمت‌های شهرداری بیشتر است، چون آنها می‌دانند فیبرکشی برای شهرداری و در نهایت برای مردم چه فوایدی دارد.

وی با اشاره به مصوبات شورای عالی فضای مجازی، مبنی بر اینکه باید در افق ۱۴۰۴ حدود ۸۰ درصد خانوارها در پوشش دسترسی پرسرعت قرار گیرند، افزود: باید در تمام شهرها این ارتباط را برقرار کنیم. ما به‌عنوان رگولاتور اپراتورها را موظف می‌کنیم که این پروژه را در تمام شهرها پیش ببرند. اما چون در کلان‌شهرها تخصص و امکانات بیشتری وجود دارد، این شهرها الگو می‌شوند و معمولاً کارها ابتدا در کلان‌شهرها شکل می‌گیرد. بنابراین مهم است بتوانیم به یک الگوی مناسب برسیم و این الگو را متناسب با شرایط در تمام شهرهای کشور اعمال کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شهرداری‌ها در سطح منطقه‌ای اما اپراتورها در سطح ملی فعالیت می‌کنند، یبان کرد: بر همین مبنا باید مدل مشخصی را در تمام شهرها داشته باشیم و از آنجا که هزینه‌ها و درآمدها در کلانشهرها و شهرهای کوچک با هم متفاوت است، تفاوت‌ها باید از قبل مشخص شود.

عباسی شاهکوه ادامه داد: پروژه پوشش۸۰ درصد خانوارها، علاوه بر اینکه به کیفیت اینترنت همراه کمک می‌کند، برخی مسایلی که شهرداری‌ها با آن درگیر هستند را نیز برطرف می‌کند، به‌عنوان مثال اگر شبکه ثابت درست شکل بگیرد بسیاری از دکل‌ها در سطح شهر جمع‌آوری شده و بخشی از مشکلات شهرداری‌ها از نظر ایمنی و زیباسازی شهرها برطرف می‌شود. تصمیم داریم در پروژه پوشش۸۰ درصد خانوارها، مانع سرمایه‌گذاری‌های موازی در شهرها شویم، برای همین در نظر داریم علاوه بر امکانات مخابرات، از امکانات توانیر و شهرداری‌ها نیز استفاده کنیم تا هزینه را کاهش و سرعت کار را افزایش دهیم. چون معتقدیم تمام این امکانات سرمایه ملی است.

خدمت‌رسانی نباید انحصاری شود

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: علاوه بر این، معتقدیم خدمت‌رسانی نباید انحصاری شود و ارایه خدمت به مردم باید در چارچوب مقررات عمده‌فروشی، رقابتی شود. یعنی اپراتوری که فیبرکشی را انجام داده است باید آن را در اختیار دیگر اپراتورها قرار دهد.

عباسی شاهکوه با بیان اینکه می‌توان برای تعامل شهرداری‌ها با اپراتورها یک مدل تعریف کرد، گفت: در ابتدا باید برآورد کرد که کشش درآمدی این پروژه از سمت کاربران چقدر است. از سمت دیگر مواردی که نیاز به هزینه دارد را شناسایی کرده و برای قسمت‌هایی که شهرداری می‌تواند کمک کند، چارچوب مناسبی تعریف کنیم تا همزمان با فیبرکشی، شهرداری هم بتواند پروژه شهر هوشمند را عملی کند، چون آن هم یک پروژه ملی است.

در این نشست مدیران فاوای کلانشهرهای کشور، تمایل اپراتورها به فعالیت در برخی شهرهای خاص، عدم توجه به تفاوت ساختاری شهرداری‌ها در شهرهای مختلف، تمایل به انحصارگرایی در رفتار اپراتورها، تعرفه پایین رگولاتوری با وجود افزایش تورم، غیرمنطقی بودن بعضی درخواست‌های اپراتورها و نبود رقابت میان آنها در بسیاری از شهرها را به عنوان برخی از مهمترین دغدغه‌های شهرداری‌ها در تعامل با اپراتورها مطرح کردند.

همچنین، مدیران فاوای کلانشهرها، تشکیل کارگروهی برای تعریف یک مدل تعاملی با اپراتورها، شفاف‌سازی روابط، ایجاد رقابت میان اپراتورها و برگزاری مزایده استفاده از امکانات و تجهیزات را برای تعامل بهتر با اپراتورها و سایر بازیگران این حوزه، موثر دانستند. در این جلسه، اعضای کمیسیون فاوا با تاکید بر پیاده‌سازی رویکرد رگولاتوری مشارکتی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تعامل میان شهرداری و اپراتورها، خواستار افزایش تعرفه خدمات حوزه ICT شدند تا زمینه سرمایه‌گذاری برای توسعه در این حوزه فراهم شود.

انتهای پیام

برچسب ها: فیبرنوری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار