کد خبر: ۱۹۸۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
گروه استان‌ها- تکمیل گازرسانی به روستاها و صنایع از جمله مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان فارس است که مدیرعامل شرکت گاز استان فارس درباره جزئیات آن توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، زمستان تقریبا به نیمه رسیده و سرما به اوج خود، امروز به برکت وجود گاز شاید بسیاری از ما چندان از سرما آزرده خاطر نشویم اما برخی از نقاط کشور و استان فارس است که هنوز گازرسانی نشده که همین موضوع سرمای زمستان را برای آنان دوچندان می‌کند.

در استان فارس گازرسانی به شهرها در حد قابل قبولی انجام شده به گونه‌ای که براساس اظهارات محمدهادی ایمانیه استاندار فارس تنها 3 شهر از کل استان باقی مانده که گازرسانی نشده است.

وی در مراسم گازرسانی به صنایع و روستاهای شهرستان زرقان اعلام کرد که 97 درصد از روستاهای فارس گازرسانی شده و در شهرهای استان هم فقط 3 شهر باقی مانده که لازم است هر چه سریعتر گازرسانی به آن انجام شود.

براساس آمار رسمی که از سوی اداره گاز استان اعلام شده 2 هزار و 482 روستا در استان فارس مشمول گازرسانی می‌شوند که از این تعداد 2 هزار و 251 روستا گازرسانی شده و 84 روستا نیز در دست اجرا است.

البته غلامعباس حسینی، مدیرعامل گاز استان فارس بعدازظهر امروز در نشست خبری از مصوبه سفر ریاست جمهوری برای تکمیل گازرسانی به روستاها خبر داد که بر این اساس نزدیک به 120 روستا گازرسانی می‌شود که بخشی در دهه فجر و تعدادی تا پایان سال انجام می‌شود.

گازرسانی به 130 روستا براساس مصوبه سفر ریاست جمهوری

مدیرعامل گاز استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم با بیان اینکه شرکت گاز منابع داخلی خود را دارد که در بودجه سالانه مشخص شده و براساس آن برای گازرسانی اقدام می‌کند، اظهار داشت: در جریان سفر ریاست جمهوری به استان فارس گازرسانی به روستاها مصوب شد که بر این اساس 89 روستا در دهه فجر و 41 روستا تا پایان سال عملیات گازرسانی آنها شروع به کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با اشاره به دیگر مصوبات این سفر و تکلیف اداره گاز گفت: لوله‌کشی رایگان برای 500 خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام و بهزیستی و گازرسانی به 400 واحد صنعتی از دیگر تکالیف بوده که در بخش صنعت تلاش شده به 500 واحد برسد.

گازرسانی به صنایع تا آنجا اهمیت دارد که ایمانیه استاندار فارس این موضوع را یکی از مشکلات عمده صنایع و شهرک‌های صنعتی دانسته و گفته است: در حال حاضر شهرک صنعتی شیراز با ظرفیت 20 درصدی خود فعال است، در حالی که یکی از مشکلات شهرک‌های صنعتی مشکل گاز و سایر منابع انرژی است. 

به گفته استاندار فارس اگر به این موارد توجه و خدمات و امکانات مربوط به حامل‌های انرژی در شهرک‌های صنعتی نظیر شیراز تامین شود بر اساس گزارش اداره کار ما تقریبا هیچ فرد بیکاری را در شهر شیراز نخواهیم داشت و زمینه اشتغالزایی فراهم می‌شود.

مدیرعامل گاز استان فارس نیز در نشست خبری امروز خود بر این مطلب تاکید کرد و اظهار داشت: 71 شهرک صنعتی در استان فارس وجود دارد که 46 شهرک گازدار شده و 17 شهرک نیز در دست اقدام و اجرا است.

براساس گفته‌های حسینی در حال حاضر 7 هزار و 144 صنعت در استان فارس قابلیت گازرسانی دارند که 5 هزار و 635 مورد آن گازرسانی شده و هزار و 4 مورد در دست اقدام است همچنین 505 مورد نیز در حال اجرای عملیات گازرسانی قرار دارند. 

فقط 6 شهر گاز ندارند

وی درباره گازرسانی به مناطق شهری نیز گفت: 116 شهر در استان وجود دارد که 110 شهر گازرسانی شده و فقط 6 شهر باقی مانده شامل رستاق، دهرم، بنارویه، جویم، دهکویه و کوره می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در دهه فجر امسال بهره‌برداری از گازرسانی به 3 شهر و 89 روستا انجام می‌شود، افزود: 821 میلیارد تومان برای پروژه‌های دهه فجر اعتبار صرف شده و تلاش می‌شود که تا پایان سال شهر جویم و بنارویه، 41 روستا و صد واحد صنعتی نیز گازرسانی شوند همچنین در این ایام 13 روستا نیز عملیات اجرایی گازرسانی شروع می‌شود.

تعوض بخاری‌های فرسوده مدارس

وی درباره تعویض بخاری‌های فرسوده مدارس با مشارکت اداره کل نوسازی نیز بیان کرد: هر زمان آموزش و پرورش اعلام می‌کند، ما کارشناس می‌فرستیم و تایید می‌کنیم پس از آن هزینه تعویض را پرداخت می‌کنیم شرکت گاز برای پرداخت هزینه‌های تعویض آمادگی کامل دارد اما نوسازی مدارس باید سریع‌تر برای تکمیل تعویض بخاری‌های فرسوده اعلام کند.

مدیرعامل گاز استان فارس از گازرسانی به 100 واحد صنعتی تا پایان سال در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خبر داد و عنوان کرد: طرح رایگان لوله‌کشی گاز 500 خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در این قالب انجام می‌شود که به ازای هر خانواده 6 میلیون تومان شرکت گاز پرداخت می‌کند.

مصرف گاز در استان فارس 4 برابر شد

وی درباره میزان مصرف گاز نیز با بیان اینکه در زمستان تراز مصرف تغییر می‌کند، تصریح کرد: 6‌.5 میلیون مترمکعب در شبانه روز در پایان شهریور مصرف شده که این میزان به 24 میلیون مترمکعب رسیده است به عبارتی میزان مصرف در زمستان 4 برابر شده است.

حسینی درباره قطعی گاز در زمستان نیز افزود: اولویت حاکمیت این است که گاز خانگی قطع نشود بنابراین محدودیت گاز برای نیروگاه‌ها که می‌توانند از سوخت دوم استفاده کنند  و سیمان‌ها و فولاد لحاظ می‌شود و در زمستان امسال چون خط فرآورده در سطح استان نداریم گاز نیروگاه‌ها کمتر محدود شده اما سیمان‌ها محدود شدند.

مدیرعامل گاز استان فارس درباره قرار گرفتن استان در شمار استان‌های سبز گفت: طبق تعریف شرکت ملی گاز هر استانی که 95 درصد از خانوارها تحت پوشش گاز باشند استان سبز است و اکنون فارس در زمره استان‌های سبز قرار دارد.

عمده مطالبات گاز از پتروشیمی‌ها است

حسینی درباره مطالبات شرکت گاز در سال 1400 نیز افزود: تا این زمان یازده میلیارد و 300 میلیون مترمکعب گاز فروختیم که 6 هزار و 200 میلیارد تومان می‌شود و بیش از 2 هزار میلیارد تومان باقی مانده است که عمده مطالبات از شرکت پتروشیمی، 62 میلیارد تومان خانگی و 42 میلیارد تومان تجاری است.

وی با بیان اینکه گاز هیچ صنعتی برای بدهی قطع نشده ولی محدودیت گاز به دلایل دیگری بوده است، به مسئله باغ شهری‌ها پرداخت و گفت: گازرسانی به باغ شهرها فعلا براساس دستور مراجع قضایی متوقف شده اما باغ شهری‌های مجاز که تغییرکاربری نداشته باشند و سازمان‌های متولی مجوز آنها را صادر کنند گازرسانی به آنها انجام می‌شود.

انتهای پیام/42/ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار