کد خبر: ۱۹۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
علی رغم آنکه بسیاری از تولیدکنندگان خبر از توقف صادرات دام طی ۲۰ روز گذشته می دهند، اما وزیر جهاد و معاون او این‌ موضوع را قبول ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان - با اعتراض های مکرر دامداران و پیگیری اتحادیه و تشکل های تولیدی، دولت در اواسط آبان‌ مجوز صادرات ۳۰۰ هزار راس دام را صادر کرد، اما بنابر گفته برخی از تولیدکنندگان، صادرات دام از ۱۵ دی ماه متوقف است. در حالی که وزیر جهاد کشاورزی و معاونان می‌گویند که صادرات دام زنده به هیچ عنوان متوقف نشده است.

بنابر آمار سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور مصرف می‌شود که صادرات اخیر دام به سبب آنکه یک دهم درصد از سرانه مصرف را شامل نمی‌شود، تاثیری در بازار نداشته و تنها گرانی‌های اخیر به واسطه سوداگری و واسطه گری رخ داده است که مسئولان وزارت جهاد به سبب عرضه مناسب و ذخایر کافی در بازار گوشت از تعادل قیمت در کوتاه ترین زمان خبر می‌دهند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی طی ماه های اخیر ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان رشد داشته است، در حالی که قیمت دام تنها ۷ تا ۱۰ هزار تومان گران شده است. 

گرانی گوشت ارتباطی به صادرات دام ندارد

یک‌ منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات دام کماکان در حال انجام است و متاسفانه برخی دلالان که با بدنه دولت ارتباط دارند، کارشکنی‌هایی ایجاد می‌کنند.

به گفته او، در شرایط فعلی صادرات دام توسط تشکل‌های روستایی و عشایری در حال انجام است که همین‌ امر منجر به مخالفت شبکه دلالی شده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی، با وجود آنکه کمبودی در عرضه گوشت نداریم، بنابراین مسائل دیگر بر گرانی گوشت و تورم انتظاری دامن زده است.

این منبع آگاه گفت: سالانه یک میلیون تن گوشت مورد نیاز کشور است که مجموع صادرات در ۴ ماه اخیر به ۱۰ هزار راس نمی‌رسد که با احتساب گوشت خالص هر دام ۱۸۰ تن گوشت صادر شده که در برابر یک میلیون تن گوشت مصرفی به یک دهم درصد هم نمی‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو دام قبل از آغاز صادرات ۵۲ تا ۵۵ هزار تومان بوده که با اعلام قیمت مصوب به ۶۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده که با یک حساب سرانگشتی قیمت هر کیلو گوشت باید ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان افزایش می یافت، درحالی که قیمت‌های گوشت در مغازه ها طی ماه های اخیر ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان رشد داشته است.

او گفت: علی رغم‌ آنکه مجوز صادرات ۳۵۰ هزار راس دام صادر شده، اما در ۴ ماه گذشته تنها حدود ۱۰ هزار راس صادر شده که به دلیل شرایط ترسالی و افزایش علوفه در مرتع پیش بینی می‌شود که مجموع صادرات دام به ۳۰ هزار راس برسد.

صادرات دام همچنان متوقف است

صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: به رغم گذشت بیش از ۱۵ روز از قرنطینه دام ها، صادرات گرفتار بروکراسی‌های پیچیده اداری است و عملا هیچ کاری از پیش نمی رود.

او گفت: با وجود پیگیری‌های مکرر از مسئولان سازمان دامپزشکی، تعاون روستایی و معاونت امور دام، اما جوابی دریافت نکردیم.

بنابر گفته تولیدکنندگان طی هفته‌های اخیر صادرات دام زنده به بهانه افزایش قیمت گوشت قرمز متوقف شده است، درحالی که وزیر جهاد کشاورزی اذعان می‌کند که صادرات دام طبق برنامه در حال انجام است.

به گفته مدیر عامل اتحادیه دام سبک، هم اکنون تجار عمانی به دلیل تاخیر دیگر تمایلی ندارند که با این وجود نمی دانیم ارزی که به داخل کشور آمده چطور بازگردانیم.

رئیس شورای تامین کنندگان دام می‌گوید در مناطقی از کشور از جمله استان خوزستان و منطقه فسای فارس چندین راس دام در قرنطینه نگهداری شدند که به رغم‌هزینه بالای قرنطینه و محدودیت نگه داری، هنوز تعیین تکلیف نشدند.

صدردادرس گفت: با آغاز صادرات در مجموع ۲ هزار راس دام صادر شده است.

مشکلی در تامین دام مورد نیاز نداریم

خرم مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عشایری گفت: هم اکنون صادرات منطقی دام در حال انجام است. میزان صادرات دام در حدی نیست که بر بازار گوشت اثر بگذارد.

خرم می گوید: هم اکنون متوسط قیمت دام عشایر ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان است.

سالانه ۱۹۵ هزار تن گوشت مورد نیاز از طریق جامعه عشایری تامین می‌شود که با استفاده بهینه از خوراک دام، ارزش افزوده تولید بیشتر می‌شود.

مدیر،عامل اتحادیه تعاونی‌ عشایری گفت: علی رغم اذعان کمبود دام‌ توسط توزیع کنندگان، اما روز گذشته هزار راس دام کشتار شد که با این وجود مشکلی در تامین نداریم.

علی رغم آنکه صادرات دام به ۱۰ هزار راس مجوز صادره هم‌ نرسیده است، اما شبکه دلالی که منافعشان به خطر افتاده با بهانه تراشی و کارشکنی‌های مختلف در صدد اختلال در بازار هستند تا بتوانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار