کد خبر: ۱۹۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر تمرکز فعالان حوزه کشاورزی بر راه‌های افزایش ضریب تبدیل و ارتقای سطح بهره‌وری در روند تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد.
ضرورت تعریف مدل‌های جدید کشاورزی برای ارتقای بهره‌وریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمدرضا پورابراهیمی در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه برای رسیدن به نتیجه دقیق‌تر درباره حمایت از تولید باید معیار‌های اثرگذار روی این روند را به صورت جامع‌تر در نظر گرفت، افزود: معتقدم یک فعال اقتصادی باید بتواند با دستاورد‌های علمی در داخل و خارج رقابت حرفه‌ای داشته باشد؛ بنابراین استفاده از ظرفیت‌های علمی بسیار اهمیت دارد.
 
وی با تاکید بر ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی، اضافه کرد: با امکانات موجود می‌توانیم در حوزه تولید محصولات کشاورزی به نتایج بیشتری برسیم. به همین منظور اعضای کمیسیون می‌توانند راه‌هایی را شناسایی کنند که به ارتقای سطح بهره‌وری کمک می‌کند.
 
پورابراهیمی دور شدن از نگاه‌های علمی را ضعف جدی بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در کنار توجه به راه‌های تولید بیشتر و باکیفیت‌تر باید یک مدل علمی برای صادرات محصولات کشاورزی نیز تعریف کنید. در این رابطه باید از تجربه دنیا استفاده کرد. اگر مدل‌ها علمی باشد دچار مشکل نمی‌شویم.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این نکته که پیگیر تسهیل شرایط صادرات محصولات کشاورزی هستیم و گام‌های خوبی با همکاری بانک مرکزی برداشتیم، ادامه داد: بر اساس روال کنونی پیش‌بینی می‌کنم که شرایط صادرات رو به بهبود است و شاهد گشایش‌های امیدوارکننده هستیم؛ بنابراین باید به سمت عادی کردن شرایط صادرات در داخل برویم.
 
پورابراهیمی گفت: برای حل مسئله تامین مالی این حوزه نیز پیشنهاد می‌کنم اعضای کمیسیون در تعامل با مسئولان سازمان بورس، روش تامین مالی از طریق بورس را با همکاری هم طراحی کنند ضمن اینکه لازم است بخش کشاورزی مدل تامین مالی خود را تغییر دهد و شیوه‌ای جدید بهره ببرد.
 
آقای محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران هم در این جلسه ارائه روش علمی برای حذف ارز ترجیحی را ضروری خواند و تاکید کرد: اجرای این طرح مهم که باید پیش از این انجام می‌شد باید به صورت اصولی و بر پایه مطالعات علمی صورت گیرد. برای نمونه اگر قرار است ارز ترجیحی درباره گندم حذف نشود به این نکته توجه داشته باشیم که گندم از یک طرف نان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از سوی دیگر بر بخشی از صنایع اثر دارد؛ بنابراین باید به صورت تفکیک شده این بخش را در نظر بگیریم.
 
وی به نرخ ارز ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته اشاره و تصریح کرد: برای بهبود شرایط اقتصادی نباید یک نرخ ثابت منظور شود، پیشنهاد بخش خصوصی استفاده از نرخ شناور مدیریت شده است تا از این طریق دغدغه‌های نظارتی در این حوزه هم از بین برود.
 
سروسامان دادن به وضعیت بانک‌ها در ارتباط با بخش کشاورزی و امکان استفاده از منابع آن‌ها با سود کمتر از ۱۸ درصد که برای فعالان این حوزه توجیه اقتصادی داشته باشد، اعمال معافیت مالیاتی بخش کشاورزی به صورت منطقی‌تر درباره همه بخش‌ها و زنجیره تولید، اختصاص تسهیلات به بخش کشاورزی آسیب‌دیده ناشی از سیل اخیر در استان‌های جنوبی و خودداری از بروز نوسان در نرخ گاز صنایع برای پیش بینی پذیر شدن وضع تولید از جمله دغدغه‌ها و مطالباتی بود که در این نشست مطرح شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار