کد خبر: ۱۹۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
توجه به دو موضوع مهم روشنایی مناسب به لحاظ تامین روشنایی لازم معابر، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و ... با استفاده از منابع نوری استاندارد و با کیفیت و نورپردازی صحیح برای هویت بخشی به ابعاد و مختصات، رنگ ها و طرح‌های ساختمان‌ها، پل ها، نمادها و آثار فرهنگی و هنری با روش کاملاً علمی ، از نیازهای همه شهرهای کشور به‌ویژه تهران است.

حسین گلی اسکاردی، فعال اجتماعی:

متاسفانه هم‌اکنون در هر دو زمینه دارای اشکالات جدی فراوانی هستیم.

اگر در تامین روشنایی مدرن با استفاده از منابع نوری LED برای معابر، خیابان ها، اتوبان ها و جاده ها، مسئولیت متوجه وزارت راه و وزارت نیرو است که طی سالهای اخیر توجه لازم به آن نشده است ،در خصوص نورپردازی صحیح و هویت بخشی به المان های شهری در شب به عنوان بخشی از کالبد زندگی شهری قطعاً مسئولیت متوجه شهرداری ها و مشاورین شهرسازی آنهاست؛ که لازم است در هر دوحوزه با برنامه‌ریزی و اولویت بندی لازم، اقدامات مورد نیاز توسط دولتمردان و شهرداران جدید کلان شهرها مورد توجه و اقدام قرار گیرد.
قطعاً تامین نور و روشنایی مناسب و استاندارد راه‌ها و جاده ها در بهبود دید و هشیاری رانندگان،کاهش تصادفات، افزایش امنیت و آسایش مسافرین و کاهش انواع سرقت و زور گیری اهمیت بسزایی داشته و از طرفی نورپردازی عناصر و تاسیسات مهم شهری موجب افزایش زیبایی بصری و هویت آفرینی ویژه برای مصنوعاتی مانند انواع ساختمان ها،        پل ها، دروازه ها، تندیس ها و مشابه آنها و زنده نگه داشتن شهرها در شب خواهد شد که این نیز رونق اقتصادی بیشتر بواسطه حضور بیشتر مردم در مراکز مهم شهر را در پی دارد.
یکی دیگر از موضوعات مهم در نورپردازی شهرها که همیشه خواسته شهروندان محترم هم بوده، نورپردازی صحیح بوستان های پایتخت و سایر شهرهای کشور است. در صورتی که می توان به جرات گفت بیش از نیمی از بوستان های کشور و همچنین شهر تهران دارای سیستم روشنایی مناسبی نستند که موجب می گردد فضای این بوستان ها در ساعات شب دلهره آور و نا ایمن باشد. در آنهایی نیز که مجهزتر هستند، استفاده از چراغ های روشنایی غیر استاندارد با رنگ نور عمدتاً زرد و غیر شفاف، صرفاً نوری برای عبور یا حضور کوتاه مدت افراد، نه حضور طولانی برای مثال سپری کردن اوقاتی خوش با خانواده پس از  فعالیت های روزانه است.
در این زمینه مشخصاً پیشنهاد می‌کنم شناسنامه روشنایی و ایمنی برای هر بوستان زیر نظر مسئولان مربوطه در شهرداری‌ها با مشارکت اعضای شورایاری هر محله در تمامی شهرها تهیه شود تا بتوان با استفاده از شرکت‌های متخصص در این زمینه نسبت به بازسازی سیستم روشنایی و همچنین افزایش ایمنی تیرهای برق داخل بوستان‌ها که همواره مورد نگرانی والدین کودکان است، طی یک برنامه زمانی مشخص اقدام نکرد.
خوشبختانه در کشور ما نیز به خصوص طی چند سال اخیر، شرکت های تولیدی محصولات روشنایی با درک صحیح از نیازهای داخلی و انتقال تکنولوژی موفق به تولید انواع چراغ های روشنایی LED با کیفیت های بسیار بالا (حتی فراتر از محصولات وارداتی چینی)  ‌شده‌اند که بخش عمده‌ای از این تولیدات در اختیار بخش خصوصی برای راه‌اندازی انواع پروژه‌ها قرار می‌گیرد که بایستی در وزارت راه و وزارت نیرو نیز دستورالعمل‌های لازم جهت استفاده و جایگزینی منابع روشنایی LED با منابع روشنایی قدیمی تهیه و ابلاغ شود. در آن صورت می‌توان ضمن برنامه ریزی برای نوسازی سیستم روشنایی تمامی راه‌ها، جاده ها و تونل های موجود کشور، جهت تمامی پروژه‌های جدید و در حال اجرا نیز، مشاوران و پیمانکاران را موظف به استفاده از چراغ های روشنایی نوین کرد.
در اهمیت نورپردازی صحیح و علمی هم باید گفت که باتوجه به رشد تکنولوژی در این زمینه و ایجاد شاخه‌ای مستقل در دانش مهندسی، این موضوع نیاز به یک بازبینی اساسی و ایجاد هسته مرکزی برای جلوگیری از کارهای پراکنده و بعضاً غیر علمی دارد. ضروری است برای هر شهر متناسب با شرایط تاریخی، فرهنگی و مذهبی با استفاده از مشاوران ذی‌صلاح نقشه راه آن تهیه و به مرور پیاده سازی شود. نباید اینگونه امور بدون مطالعه و نظارت های لازم به پیمانکاران مختلف و غیر تخصصی واگذار شود. ایجاد یک کمیته تخصصی و تعریف یک پروژه جداگانه برای هر معبر، کوچه، خیابان، بزرگراه ، بوستان ، ساختمان و ... در هر ناحیه و منطقه شهری به‌دلیل اهمیت آن ضروری بوده و همانطور که ذکر شد بایستی این کار با به‌کارگیری شرکت‌های مشاور روشنایی و نورپردازی با دعوت از شرکت های برجسته داخلی و خارجی اقدام شود. برای درک بیشتر این موضوع لازم است وضعیت نورپردازی ساختمان اصلی راه آهن تهران را با ساختمان اصلی راه آهن در شهرهای مهم دنیا از جمله وین، برلین، پراگ و ...مقایسه کرد.
در پایان نیز بایستی به این نکته توجه کرد که مطابق با الگوهای به‌کار برده شده در شهرهای پیشرفته دنیا، سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کشور جهت تجهیز بوستان ها، مراکز مهم تجاری و اداری، خیابان های اصلی و فرعی شهرها به پانل های خورشیدی جهت تامین برق که می‌تواند در مدل های مختلف همکاری از قبیل ایجاد نیروگاههای کوچک در مجاورت بوستان های مهم و نصب صفحات خورشیدی برای تیرهای روشنایی اتوبان ها و ... در نظر گرفته شود راهکار اجتناب ناپذیری است؛ چراکه خاموش کردن تیرهای روشنایی یا یک در میان کردن آنها در اوقات کمبود برق راهکار پیش افتاده ای به حساب می‌آید که مطابق با مطالب فوق، صدمات و خطرات خود را داشته و به هیچ عنوان مورد تائید شهروندان نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار