کد خبر: ۱۹۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن به بیان توضیحاتی درباره اجرای طرح اینماد و مضرات آن برای تسهیل فضای کسب و کار پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان - سیدجواد حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح مصوبه بانک مرکزی برای صدور مجوز اینماد برای کسب و کارها گفت: مردم برای راه‌اندازی و شروع یک کسب و کار نباید به زحمت انداخته شوند، بلکه باید فضا را هم برای فعالیت و به ویژه شروع بکار آنان هموار کند.

اینماد (E-Namad) یا نماد اعتماد الکترونیکی یک نماد است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به وب‌سایتی‌ها داده می‌شود که دارای ضوابط مشخص و از پیش تعیین شده‌ای باشند و این لوگو فقط به وب‌سایت‌های فروشگاهی تعلق می‌گیرد. 

حسینی کیا معتقداست که اجباری شدن اینماد باعث نظامند شدن فضای کسب و کار‌ها می شود. 

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، مجلس مخالف هر اقدامی مبنی بر بسته شدن فضا برای شروع فعالیت کسب و کار‌ها بوده و اجازه تنگ شدن فضای کسب و کار برای مردم را نمی دهد.

حسینی کیا گفت البته اجرای اینماد باعث می شود که از میزان کسب و کارهای فعال در کشور اطلاع پیدا کنیم و وضعیت کشور در زمینه کسب و کارها را رصد کنیم. 

در صورت وجود اشکال در اینماد وزارت صمت باید سهولتی را ایجاد کند تا افراد بتوانند به راحتی مجوزهای کسب و کار را بگیرند. با وزیر صمت هم رایزنی صورت گرفته تا مشکلات اینماد برطرف شود. 

دعوا بر سر الزامی شدن دریافت «اینماد» برای فروشگاه‌های اینترنتی بالا گرفته و کسب و کارهای اینترنتی  مخصوصا نوپایان به این اقدام معترض هستند.

به گفته حسینی در وضعیتی که ایجاد اشتغال بسیار مهم است و از سوی دیگر هم وضعیت معیشتی مردم چندان درست نیست و در مضیقه به سر می‌برند، باید مسیر را برای فعالیت کسانی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند هموار کرد، نه اینکه عکس این عمل شود و مردم را از راه‌اندازی و شروع کار پشیمان کنیم.

نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود اگر قانون یا دستورالعملی سختگیرانه باشد یا برای عده‌ای رانت ایجاد کند و منجر شود که صاحب کسب و کاری برای دریافت مجوز چند سال در نوبت باشد تا بتواند امضا و مجوز مربوطه را کسب کند، معلوم است ناامید می‌شود و عطای راه‌اندازی آن کسب و کار را به لقای آن می‌بخشد.

حسینی با بیان اینکه نمایندگان مجلس هم بر نظامند شدن فضا و هم تسهیل فضای کسب و کار تاکید دارند می‌گوید ما دو سمت این را می‌خواهیم؛ یعنی ضمن اینکه باید نظارت وجود داشته باشد و کار‌ها نظامند باشد، اما باید فضا هم برای شروع کسب‌وکار‌ها تسهیل شود. گرچه نظام‌مندی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است و باید این موضوع در مسائل مربوط به کسب‌وکار‌ها رعایت شود و روی آنان نظارت صورت گیرد، ولی نباید به بهانه این نظارت فضا را بسته و محدود کنیم و مردم را سال‌ها برای دریافت یک مجوز چشم‌انتظار نگه داریم.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید نباید به هیچ عنوان مردم را برای شروع کار به زحمت بیندازیم و آنان را دچار مشکل کنیم. کار‌ها باید به سهولت پیش رود و نباید کسی برای دریافت مجوز معطل یا با مسیر ناهموار مواجه شود، چون این اتفاق برخلاف نظر ماست و چناچه پی ببریم ابلاغیه بانک مرکزی برای مردم زحمت درست کرده است پیگیری می‌کنیم و در جهت لغو آن تلاش می‌کنیم.

حسینی به مردم اطمینان داد از این بانت نگرانی نداشته باشند و مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهد داد در این زمینه مشکلی برای صاحبان کسب‌وکار‌ها ایجاد شود. ولی اینکه به طور کلی آن را کنار بگذاریم مطلوب نیست.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار