کد خبر: ۱۹۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در اولین واکنش رسمی به گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل، مدعی شد که این گزارش "مغرضانه، کذب محض و در راستای یهودستیزی" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد: "عفو بین‌الملل سوریه را پس از کشته شدن نیم میلیون شهروند خود کشور آپارتاید ندانست و عفو بین‌الملل از این عنوان برای سایر نقاط جهان و سایر سازمان‌های سرکوبگر و مرگبار در آفریقا و آمریکای لاتین استفاده نمی‌کند."

وی همچنین مدعی شد: عفو بین‌الملل یک سازمان حقوق بشری نیست، بلکه یکی از سازمان‌های "تندرو" است که بدون بررسی جدی، اقدام به تکرار "تبلیغات" می‌کند و به جای تحقیق، "دروغ‌های سازمان‌های تروریستی" را ترویج می‌کند.

وی در ادامه ادعاهایش گفت: اسرائیل به طور کامل توصیف نشده است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه فلسطین و دو جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی از گزارش سازمان عفو بین‌الملل که رژیم صهیونیستی را رژیم «آپارتاید» توصیف کرد، استقبال کردند.

در همین راستا، وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد، گزارش سازمان عفو بین‌المل، بار دیگر ثابت کرد که اسرائیل دولت آپارتاید است و باید بازخواست شود.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: نمی‌توان از این واقعیت نفرت انگیز جنایت‌های رژیم صهیونیستی و فرار این رژیم از مجازات چشم‌پوشی کرد و آن را از جامعه جهانی پنهان کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین از گزارش مهم سازمان عفو بین‌الملل که سیاست و اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را رصد و فاش کرد، استقبال می‌کند.

وزارت خارجه فلسطین از مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت خواست اسرائیل را به خاطر ارتکاب این اقدامات مورد بازخواست قرار دهد.

وزارت خارجه فلسطین همچنین از دیوان کیفری بین‌المللی خواست بدون طفره‌روی و اتلاف وقت اقدامات لازم و تحقیقات رسمی را درباره اقدامات نژادپرستانه رژیم  صهیونیستی به عنوان جنایت علیه بشریت آغاز کند.

از سوی دیگر، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از گزارش عفو بین‌الملل، خواستار اتخاذ موضع بین‌المللی برای خاتمه بخشیدن به حمایت از رژیم صهیونیستی شد.

جنبش جهاد اسلامی در بیانیه خود از مراجع قانونی و حقوقی فلسطین، گروه‌ها و رسانه‌های فلسطینی خواست تا این گزارش بین‌المللی را پیگیری کنند و آن را یک مدرک بین‌المللی در مقابله با اشغالگری صهیونیست‌ها بدانند.

پیشتر هشام قاسم، رئیس اداره رسانه‌ای جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این جنبش با قدردانی و احترام، تلاش‌های سازمان عفو بین‌الملل را در انتشار گزارش حرفه‌ای خود که حقایق را روشن می‌کند، مورد ارج قرار می‌دهد.

هشام قاسم در ادامه افزود، این گزارش با توصیف کردن رژیم اشغالگر به عنوان یک رژیم آپارتاید، واقعیت غم انگیز و فاجعه‌بار ملت فلسطین تحت اشغال رژیم صهیونیستی را به گونه‌ای که هست، تشریح و سیاست آپارتاید را که در تمامی اراضی فلسطینی اشغالی اجرا می‌شود، توضیح می‌دهد.

این عضو جنبش حماس همچنین اظهار داشت، هجمه اسرائیل علیه عفو بین‌الملل پس از انتشار این گزارش، به مثابه تلاش دیگری برای افزودن به نژادپرستی غیرانسانی اشغالگران است تا از طریق آن سعی دارند واقعیت‌ها را از بین ببرد و آن را از افکار عمومی جهان پنهان کند.

عفو بین الملل روز سه‌شنبه در این گزارش که به رغم مخالفت اسرائیل منتشر کرد، اعلام کرد: باید مقامات اسرائیلی به دلیل جنایت تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها مجازات شوند. ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم کسانی را که مرتکب نقض‌هایی شده‌اند، محاکمه کنند.

در این گزارش آمده است: ما می‌دانیم اسرائیل تاریخ و کارنامه ضعیفی در مجازات مسئولان دارد برای همین از نهادهای بین‌المللی از جمله دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهیم وارد عمل شوند.

با این گزارش عفو بین الملل در متهم کردن رژیم صهیونیستی به اعمال سیاست نظام آپارتاید و تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها و شهروندان عرب ساکن اراضی اشغالی به سازمان‌های حقوقی "بتسیلم" اسرائیل و دیده بان حقوق بشر می‌پیوندد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار