در اینکه به کار بردن صفت «هیجانی» برای رفت و آمد هیاتهای تجاری
درست است، تردید وجود دارد. درحال حاضر ورود هیاتهای تجاری خارجی به کشور
ناشی از عجله آنها برای جمعآوری اطلاعات راجع به وضعیت اقتصادی و
بازارایران است.
این هیاتهای تجاری میکوشند تا در قالب این رفت و
آمدها اطلاعاتی را در خصوص وضعیت بنگاههای وضعیت اقتصادی کشور و... کسب
کنند تا برمبنای این اطلاعات هر چه سریعتر به تصمیمگیری موثر در خصوص
سرمایهگذاری در ایران اقدام کنند. اگر نماینده مرسدس بنز یا فولکس واگن به
ایران آمده، الزاما به معنای تمایل این شرکتها برای سرمایهگذاری در
ایران نیست.
این هیاتهای تجاری در واقع روی خوش نشان میدهند و در عین
حال اطلاعات مناسبی را در خصوص وضعیت اقتصادی کشور جمع میکنند تا براساس
این اطلاعات به یک جمعبندی واقعی درخصوص وضعیت اقتصادی کشور دست پیدا
کنند.
هیاتهای تجاری خارجی پس از ارزیابی مطالعه شرایط، وارد فاز
اقدامات اجرایی میشوند. اگر تحریمهای بینالمللی و به ویژه تحریمهای
بانکی از میان برداشته نشود، بهطور قطع هیچ یک از این هیاتهای تجاری
تمایلی به فعالیت در ایران نخواهند داشت.
این هیاتهای تجاری در مرحله
نخست به انگیزه فروش محصولات خود در بازار ایران وارد عمل میشوند و اگر
شرایط اقتصادی کشور را مساعد دیدند، اقدام به سرمایهگذاری میکنند.
در این شرایط وظیفه ما این است که شرایط اقتصادی را بهگونهیی تغییر دهیم که برای سرمایهگذار خارجی جذابیت داشته باشد.
با وجود محدودیتهای اقتصادی که درحال حاضر در کشور شاهد آن هستیم، معلوم نیست شرایط تا چه حد برای سرمایهگذار خارجی جذابیت دارد.
با این حال بهطور قطع تا زمانی که اقتصاد کشور وضعیتی قابل پیشبینی نداشته باشد، سرمایهگذاران خارجی نیز علاقه نشان
نخواهند داد.
ثبات
قوانین و مقررات، عدم دخالت دولت در قیمتگذاریها و سهولت در نقل و
انتقال اصل و سود سرمایهگذاریها از دیگر مواردی هستند که در صورت مهیا
نشدن آنها، سرمایهگذار خارجی تمایلی به حضور در ایران
نخواهد داشت.
بهطور
کلی اقتصاد کشور باید به سمت کاهش بروکراسی، شفافیت، خروج از سلیقهگرایی و
تبدیل به قالبی ضابطهمند تغییر کند تا برای سرمایهگذار خارجی جذابیت
داشته باشد.
در همین حال بنگاههای ایرانی نیز باید تغییراتی را در شیوههای مدیریتی خود اعمال کنند.
ارائه
حسابهای مالی و برنامههای توسعه و شفافیت برنامههای مشارکت از مواردی
است که میتواند موجب علاقهمندی سرمایهگذاران خارجی به ایران به عنوان یک
هدف تجاری شود.
در همین حال باید وضعیت شاخصهای کلان اقتصادی همچون
تورم و رتبه کشور در کسب و کار رو به بهبود برود تا سرمایهگذاری خارجی از
تعبیر «هیجانی» فاصله گرفته و وارد فاز عملیاتی شود.
رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران
منبع: اقتصاد آنلاین