دولت نباید در قیمتگذاری خودرو دخالت کند بلکه قیمت خودرو آزاد شده و نرخ خودرو براساس بازار عرضه و تقاضا تعیین شود. قیمتگذاری خودرو براساس عرضه و تقاضا بهترین راهکار برای تولیدکننده و متقاضی داخلی است. در صورتی که قیمت خودرو آزاد نشود شرایط به نفع تولید کشور و مصرفکننده نخواهد بود چراکه با ضرر بخش تولید، مصرفکننده نیز متضرر خواهد شد. همچنين همزمان با رفع مشکل قیمتگذاری خودرو ، باید تعرفه واردات خودرو منطقی شود تا تولید داخلی آسیب ندیده و مصرفکننده داخلی در خرید خودروی داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشد. از طرف ديگر بايد بپذيريم كه مشکلات صنعت خودرو با راهاندازی کمپین و عدم خرید خودرو و یا تهدیدات شرکتهای خودروساز مبنی بر افزایش قیمت خودرو، حل نخواهد شد.
از طرف ديگر درباره کیفیت خودروهای داخلی و ادعای خودروسازان در خصوص افزایش قیمتها بايد گفت كه متاسفانه روند رشد کیفیت خودروهای داخلی در مقایسه با شرکتهای خارجی بسیار کند و روز به روز فاصله بیشتر میشود از این رو به نظر میرسد با ایجاد فضای رقابت در داخل و قیمتگذاری خودرو براساس عرضه و تقاضا، بهبود کیفیت خودروهای نیز حاصل خواهد شد. من با آزادسازی قیمت خودرو و کاهش تعرفه واردات خودرو موافق هستم. آزادسازی قیمت و تعرفه واردات راه حل و پکیج منطقی برای خروج صنعت خودروسازی از بحران است بنابراین چنانچه قیمت را آزاد و تعرفه واردات را همانند سایر کشورهای تعیین كنيم مسلما مصرفکننده داخلی خودرو ایرانی را خریداری خواهد کرد. اط طرف ديگر روند قابل قبول رشد کیفی خودروها در مقایسه با سالهای قبل نشان ميدهد كه در صورتی که کیفیت خودروهای داخلی را نسبت به سالهای قبل ارزیابی شود، نمره قابل قبولی خواهند گرفت؛ اما در صورتی که کیفیت خودروهای داخلی نسبت به تولیدات اروپایی، کرهای و غیره سنجیده شود شرایط متفاوت بوده و دلیل عقبماندگیهای موجود باید سرعت افزایش کیفیت تولیدات داخلی افزایش و شدت بیشتری یابد. چنانچه خودروسازان براساس ضوابط موجود در کیفیت و استاندارد تولید نمایند میتوانند فروش خوبی در غیر این صورت مجبور به کاهش قیمت شده و یا توان تولید را از دست خواهند داد.
* عضو كميسيون صنعت و معدن