به گزارش روزنامه تجارت، رکود خودرو و عدم استقبال مردم از خرید خودروهای صفر کیلومتر ایرانی، بعد از اعلام توافق هستهای قوت گرفت و آنچنان پایدار ماند و جدی شد که واکنش مقامات کشور را هم به دنبال داشت. مردم از یکسو، خودروی ایرانی را فاقد کیفیت و ایمنی دانسته و قیمت این محصولات را نسبت به کیفیتشان بسیار بالا ارزیابی میکردند. در سوی دیگر هم مسئولان بودند که از بیکار شدن کارخانههای داخلی بیم داشتند.تازهترین واکنشها در این باره را روسای دو اتحادیه اتوسرویس (تعمیرکاران خودرو) و اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران بر زبان آوردهاند که یکی، از تعطیلی قریبالوقوع صنف تحت فرمانش گفته و دیگری، به کیفیت پایین خدمات پس از فروش خودروسازان انتقاد کرده است.
نخریدن مردم، مشکلساز است
محمد آزاد رییس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات تهران درباره تاثیرات کمپین نخریدن خودرو بر صنعت فولاد کشور گفت: قدر مسلم مقدار زیادی از مواد اولیه خودروسازان از تولیدات داخلی ومجتمع فولاد مبارکه تهیه می شود . طبیعتا با افت تولیدات خودروسازان متناسب با این کاهش تولید برای تولیدکنندگان فولاد نیز مشکلاتی ایجاد خواهد شد.وی در مورد افزایش تولیدات فولاد در داخل کشور و میزان صادرات این کالا افزود: در حال حاضر صادرات محدودی داریم. برای مثال در سال کذشته چیزی حدود 2 و نیم تا ۳ میلیون تن صادرات داشتیم اما امسال با تلاش های صورت گرفته و بهبود احتمالی روابط تجاری با سایر کشورها به نظر می رسد صادرات ما به حدود ۴ تا ۵ میلیون تن برسد.
آزاد در مورد مزیت نسبی صنعت فولاد در رقابت با سایر کشورها گفت: الان چاره ای جز رقابت با بازارهای جهانی وجود ندارد. قیمت برخی از تولیدات ما در داخل کشور گاهي گران تر از قیمت های صادراتی ماست. اما به دلیل اینکه صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و ارز آوری دارد مورد اقبال تولیدکنندگان است.
رئیس اتحادیه آهنفروشان در مورد افزایش تولید فولاد در چند سال اخیر خاطر نشان کرد: هر سال به میزان تولیدات ما افزوده میشود به طوری که امسال میزان تولیدات ما به چیزی حدود ۱۷ میلیون تن خواهد رسید و ما باید تا ۱۰ سال دیگر،در سال ۱۴۰۴ در پایان سند چشم انداز به تولید سالانه ۵۵ میلیون تن برسیم.
وی در مورد واردات فولاد گفت: در حال حاضر همچنان واردات فولاد به صورت شمش آهن و ورق وجود دارد اما میزان آن هر ساله رو به کاهش است. وی در مورد خطرات بازگشت برخی از شرکت های فولاد سازی کره ای به ایران با لغو احتمالی تحریمها، گفت: در حال حاضر خطر اصلی برای صنعت فولاد ما کشور چین است چون چین الان بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیا است و مازاد تولیدی که علاوه بر مصرف خود دارد چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تن است.
آزاد ادامه داد: با توجه به اینکه فولاد چین در همه کشورها خریداری نمی شود و یا حتی شاید صادرات آن برای نقاط دور دنیا صرفه اقتصادی نداشته باشد. برای همین بازار ایران به دلیل معاملات پایاپایی که با اقتصاد چین دارد و یا نفتی که از ایران می خرند می توانند جنس خود را به ایران بفروشند. از آنجا که ایرانی ها
نمی خواهند محصولات چینی را بخرند. چین مرتبا با دامپینگ قیمت های خود را کاهش
می دهد لذا خطر چین از خطر کره بیشتر است.آزاد گفت: کره نمی تواند از طریق رقابت قیمت ها را پایین بیاورد. ضمن اینکه در صورت بازگشت به ایران باید با سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی، این محصول را درایران تولید کند که این هیچ خطری برای کشور نداشته و جز تولیدات داخلی خودمان محسوب می شود.
وی در مورد احتمال مصرف کاهش فولاد در کشور با توجه به رکود موجود در صنعت تصریح کرد: قطعا ما می توانیم فولاد مازاد نیاز خود را صادر کنیم. در حال حاضر هم تمام تولیدکنندگان ما به دنبال این موضوع هستند تا بتوانند بازار صادرات خودشان را توسعه دهند تا در صورت کاهش مصرف داخلی بتوانیم مازاد نیاز خود را صادر کنیم تا کارخانجات ما تعطیل نشوند.رئیس اتحادیه آهن فروشان افزود: در حال حاضر حدود ۸ تا ۱۰ کارخانه بخش خصوصی که میزان تولید کمی داشتند به خاطر گسترش رکود در بخش صنعت کشور تعطیل شده اند.اگر وضعیت به همین روال پیش رود بخش خصوصی و کارخانه های کوچک توان ادامه فعالیت نداشته و تعطیل خواهند شد. اما کارخانجات بزرگ می توانند با بازاریابی محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند.
مردم حق دارند
رییس اتحادیه اتوسرویس نیز معتقد است، هزینهای که بابت خدمات پس از فروش خودرو از مشتری گرفته میشود، برای این منظور هزینه نمیشود. علیرضا راسی گفت: براساس قانون، خودروسازان سه درصد از قیمت خودرو را برای خدمات پس از فروش در زمان خرید از مشتری دریافت میکنند اما این مبلغ صرف خدمات پس از فروش نمیشود بلکه برای موارد شخصی خودشان هزینه میشود.باوجودی که صنعت خودروی داخلی در سالهای گذشته کمی پیشرفت داشته اما هنوز خدمات پس از فروش در شرکتهای خودروساز ایرانی وضعیت خوشایندی ندارد و بسیاری از خریداران از این موضوع ناراضی هستند. خرابی بیشتر خودروها پس از تعمیر و پخش نامناسب خدمات پس از فروش از موارد مهم در این زمینه است که در این باره علیرضا راسی به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مردم از خدمات پس از فروش خودرو راضی نیستند. براساس قانون، خودروسازان سه درصد از قیمت خودرو را برای خدمات پس از فروش دریافت می کنند ولی در عمل شاهدیم که مردم از این خدمات ناراضی هستند و خیلی از خودروسازان به این موضوع توجه نمیکنند.وی گفت: براساس قانون، باید پروانه صنفی توسط هر واحد صنفی که فعالیت میکند دریافت شود، درحالی که تعداد زیادی از نمایندگیهای سطح شهر که خودروسازان به آنها نمایندگی دادند فاقد پروانه کسب هستند و زمانی که میخواهیم آنجا را پلمب کنیم با کارکنانی در آن جا مواجه میشویم که تنها راه معیشت آنها فعالیت در این نمایندگیهاست و در برخی مواقع از این کار منصرف میشویم.راسی ادامه داد: همه مدیرانی که در خودروسازی داخلی فعالیت میکنند در شعارهای خود رضایتمندی مشتریان را سرلوحه کار قرار میدهند در صورتیکه به این شعارها پایبند نیستند.رییس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران در عین حال بیان کرد: برای خدمات پس از فروش، تمامی تعمیرگاههای ما به مردم سرویس میدهند و این در حالی است که نمایندگی نیستند.وی همچنین یادآور شد: مردم در زمان بروز مشکل خودروهای خود، به واحدهای مجاز تعمیرگاهی مراجعه کنند که پروانه کسب در مغازههای آنها نصب شده باشد که در صورت بروز مشکل بتوانند شکایت خود را مطرح کنند تا رسیدگی شود.