کد خبر: ۲۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
به گزارش تجارت آنلاين، درحالی که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه انتظار داشتند که دستیابی و امضای توافق هسته‌ای به یک باره شاخص و بازدهی سرمایه‌گذاری آنها را افزایش دهد، اما تحولات تالار شیشه‌ای پس از توافق تاکنون نتوانسته است انتظار سهامداران را برآورده کند. با وجودی که در برخی از روزها شاخص با انتشار اخبار اقتصادی میل صعود پیدا می‌کند ولی در مجموع روند حرکتی شاخص نزولی بوده است به‌طوری که نسبت به دو سال پیش شاخص حدود 28 هزار واحد کمتر شده است.
البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از آنجا که در سال‌های گذشته حباب وارد بازارسرمایه شده بود و رشدهای روزانه هزار واحدی شاخص مؤید آن است، نمی‌توان مقایسه درستی با گذشته داشت. گو اینکه شاخص در دو سال اخیر واقعی تر شده است و بر مبنای واقعیات اقتصادی پیش می‌رود.
با این حال طبق روال معمول سرمایه گذارانی که سرمایه خود را به سهام تبدیل کرده‌اند، انتظار دارند در ازای آن بازدهی منطقی نیز به دست آورند. درهمین زمینه صاحبنظران بازارسرمایه با وجود روزهای کاهشی شاخص، چشم انداز روشنی را پیش روی این بازار ترسیم می‌کنند. چشم اندازی که با بازگشت رونق به اقتصاد و صنایع تولیدی که جزئی از بورس هستند، بازارسرمایه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و پس از مدت‌ها رونق به این بازار بازخواهد گشت.
البته در این مدت درکنار عوامل بنیادینی که روی شاخص‌های بازارسرمایه اثرگذاشته است، برخی از تحولات اقتصادی بخصوص در قیمت کالاهای اساسی مانند فولاد، سنگ آهن و همچنین فراز و فرود صنایع مختلف نیز تأثیر بسیاری به دنبال داشته است.

 بلوغ و هوشمندی بازار سرمایه پس از یک حباب کاذب
یک کارشناس بازار سرمایه و اقتصاددان کشور با بیان اینکه برای درک هشدارها و علائم اقتصادی بازار سرمایه باید با رویکرد بلند مدت به آن نگریست، به «ایران» گفت: اخیراً بازار سرمایه با نوسان و ریزش شاخص مواجه بوده که به عقیده من علت آن حاکمیت رکود بر اقتصاد، عدم وقوع تغییرات نتیجه بخش و مثبت، کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورسی به سبب رکود و اتفاقاتی نظیر تحریم خرید خودروی داخلی است اما با نگاهی به اتفاقات دو سال اخیر می‌توان متوجه شد بورس اکنون با واقعیت اقتصاد تطبیق یافته و شاخص فعلی به دور از هیجانات کاذب ایجاد شده است.
شاهین شایان آرانی با اشاره به اینکه دو سال قبل زمانی که شاخص بورس از مرز 80 هزار واحد عبور کرد اقتصاد ایران با رکود تورمی، تحریم، نبود سرمایه گذاری و سوددهی واقعی شرکت‌های بورسی رو به رو بود و رشدی را شاهد بودیم که کاملاً منطبق بر هیجانات، حبابی و دور از واقعیت اقتصاد بود اما با این وجود مسئولان دولت قبل به این شاخص افتخار می‌کردند، اظهار کرد: آن زمان پایه‌ای برای این رشد دیده نمی‌شد و مسئولان هم نسبت به این رشد حبابی هشدار نمی‌دادند تا زمانی که تحلیلگران و بورس بازان این موضوع را درک کردند و با افت شدید شاخص مواجه شدیم. اتفاقی که نباید تا این مرحله به پیشروی آن اجازه داده می‌شد. به هر حال بازار سرمایه کشور اصلاح شد و اکنون رشد منفی شاخص بورس گرچه به نظر اتفاق خوبی نیست اما از تعادل بازار خبر می‌دهد.
وی در ادامه گفت: همچنان اقتصاد ایران تحت فشارهای تحریمی است. طبیعی است که در چنین شرایطی که حال شرکت‌های بورسی خوب نیست نمی‌توان انتظار رشد آن را داشت مگر آنکه اتفاق منجر به نتیجه‌ای در اقتصاد شود.
شایان آرانی دستیابی به پیمان برجام و سفرهای مکرر هیأت‌های اقتصادی را عاملی بی‌اثر بر اقتصاد و بازارهایی نظیر بورس دانست و تصریح کرد: تا زمانی که قراردادی میان شرکت‌های بورسی و شرکت‌های توانمند خارجی امضا نشود و سرمایه‌ای به شرکت‌ها تزریق نشود نمی‌توان انتظار تغییر پایداری را داشت و هر رشد مثبتی در شاخص بازار سرمایه که از رفت و آمدها شکل بگیرد ناشی از جو روانی و زود گذر است.
این کارشناس بی‌تفاوتی بازار سرمایه به اتفاقات اخیر را برگرفته از بلوغ و هوشمندی بازار برشمرد و تصریح کرد: زمانی که سود پایدار شرکت‌ها رشد کند و رشد اقتصادی پایداری شکل بگیرد، آن زمان شاخص بورس نیز رشد پایداری خواهد داشت.
وی با ابراز نگرانی نسبت به جو روانی و شکل‌گیری حباب به محض اجرایی شدن توافق هسته‌ای اذعان کرد: هیجانات مقطعی برای بورس خوب نیست و باید برای این رشد منتظر رشد پایدار اقتصاد و خبرهای نتیجه گرا از گشایش‌های اقتصادی نظیر انعقاد قرارداد با سرمایه گذار خارجی باشیم.
شایان آرانی در پایان با اشاره به رکود، بی‌رمقی اقتصاد و نبود نقدینگی کافی، بلاتکلیفی فعالان بازار و تأثیر این مشکلات بر شاخص بورس اظهار کرد: نمی‌توان چشم انداز بازار سرمایه را پیش‌بینی کرد. ممکن است شاخص بورس در ماه‌های پایانی امسال با رشد همراه باشد یا حتی منفی تر نیز بشود. بستگی دارد که چه اتفاقی در انتظار بازار باشد.

 تحلیل گزارش 6 ماهه شرکت‌ها، شاخص بورس را پایین کشید
حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امسال اقتصاد ایران سال بسیار سختی را سپری می‌کند در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: کنترل تورم، رکود و سازگاری با اتفاقات جهانی نظیر کاهش قیمت نفت مشکلاتی بسیار جدی برای اقتصاد ایران رقم زده که با توجه به این شرایط تحلیل‌گران بازار نسبت به عملکرد 6 ماه نخست شرکت‌های بورسی چندان خوش‌بین نیستند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه قرار است پس از 31 شهریور گزارش عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها ارائه شود گفت: این موضوع موجب ریزش‌های اخیر شاخص بازار سرمایه شده است.
خزلی خرازی با بیان اینکه بازار سرمایه در حال هشدار مشکلات اقتصاد است اذعان کرد:تا پایان سال 94 نیز پیش‌بینی نمی‌شود که در تولید، فروش و حاشیه سود شرکت‌ها اتفاق مثبتی رقم بخورد. اما اگر پیمان برجام به مرحله اجرا برسد می‌توان انتظار داشت که از آذر ماه امیدواری به بازار سرمایه سرایت کند و این بازار را از نظر روانی تکان دهد. به گفته این کارشناس اگر تحریم‌ها لغو شود و سرمایه گذاران خارجی در ایران سرمایه گذاری کنند، برای سال 95 می‌توان توسعه پایدار شرکت‌های بورسی و رشد واقعی شاخص بورس را متصور شد.

 خودرویی‌ها در افت و خیزهای اخیر بی‌تأثیر نبودند
سید حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازار سرمایه هشدارها و علامت‌های خوبی از وضع اقتصاد به نمایش می‌گذارد و اکنون ریزش‌ شاخص نیز گویای مشکلات اقتصادی کشور است به «ایران» گفت: رکود حاکم بر صنایع و شرکت‌های بورسی و دریافت نکردن سیگنال‌های مثبت در بازار سرمایه را با افت شاخص روبه رو ساخته  که این حالت تا زمانی که اتفاق مثبت واقعی رخ ندهد و یا آنکه دولت و سازمان بورس اوراق بهادار بسته‌ای محرک برای بازار در نظر نگیرد ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اصول ارزش گذاری در بورس مبنی بر منافع و عایدات فعلی و آتی اقتصادی اظهار کرد: بر اساس شاخص فعلی می‌توان دریافت که تحلیلگران آینده اقتصاد را چندان مثبت و روشن نمی‌بینند و علت این موضوع نیز اتفاقات و مشکلات اقتصادی داخلی و خارجی و سیاست‌های اقتصادی نیازمند اصلاح کشور است.
میرمعینی با بیان اینکه ممکن است در آینده با توجه به اطلاعات و اخبار و روند توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بازار سرمایه واکنش نشان دهد تصریح کرد: اگر اتفاق مثبتی نظیر جذب سرمایه‌های خارجی در اقتصاد رقم بخورد در بازار نیز نمایان خواهد شد. به عنوان مثال همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان دیگر کشورها می‌تواند موجب قد کشیدن شاخص شود اما اگر این اتفاق رقم نخورد و توافق اجرایی نشود شرایط بدتر از وضع کنونی نیز می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شکل‌گیری تحریم خرید خودروهای ایرانی و سهم زیاد این گروه در بازار سرمایه اظهار کرد: تحریم خرید خودروی ایرانی به سبب رکود و کاهش قدرت خرید مردم در افت شاخص بی‌تأثیر نبوده است.

* روزنامه ايران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار