باشگاه خبرنگاران جوان - چند هفته از دستور وزیر راه و شهرسازی برای رعایت کامل کف قیمتی توسط شرکتهای هواپیمایی در پروازهای داخلی میگذرد، اما هنوز هم شاهد آن هستیم که ایرلاینها این موضوع را رعایت نمیکنند و همین امر خود باعث ایجاد مشکلاتی در این بخش شده است.
ماجرا از آنجایی آغاز شد که برخی از ایرلاینها، اقدام به فروش بلیت تا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان کردند که این خود باعث اعتراض سایر شرکتهای هواپیمایی شد و همین موضوع خود بهانهای برای اعتراض سایر شرکتهای هواپیمایی و تعیین کردن کف قیمت بلیت هواپیما توسط آنها شد.
در یک بازه زمانی شرکتهای هواپیمایی بدون آنکه اعلام کنند، اقدام به تعیین کف قیمتی تا مبلغ ۶۰۰ هزار تومان کردند به طوری که در طول چند روز هیچ بلیتی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان در مسیرهای مختلف پیدا نمیشد که این اقدام با ورود سازمان هواپیمایی و اعلام این موضوع که هیچ شرکتی حق ندارد کف قیمتی برای خود تعیین کند به صورت موقت به پایان رسید.
اما این پایان ماجرا نبود و بررسیهای میدانی نشان میدهد که همچنان بسیاری از ایرلاینها اقدام به فروش بلیت بالاتر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان میکنند و گویا بلیت کمتر از ۶۰۰ هزار تومان وجود ندارد.
از سوی دیگر اگر شانس با مسافری همراه بود و بلیتی با مبلغ ۵۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان پیدا شود، مسافر در هنگام خرید بلیت با مشکل مواجه میشود و امکان خرید بلیت به هیچ عنوان امکان پذیر نمیشود.
توکلی یکی از مسافران در این رابطه گفت: برای مقصد اراک بلیت با نرخ ۴۳۰ هزار تومان از طریق سایت خرید کردم، اما در هنگام پرداخت مبلغ سایت و درگاههای پرداخت قطع شد. به هیچ وجه امکان خرید آن وجود نداشت این روند را چندین بار تکرار کردم، اما موفق به خرید آن نشدم به همین منظور به مراکز خرید بلیت مراجعه کردم که متاسفانه این روند هم در آنجا تکرار شد.
همچنین محمدی یکی دیگر از مسافران هم اعلام کرد در مسیر بوشهر - تهران بلیتی با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان پیش خرید کرده بودم که در لحظه آخر بدون هیچ دلیلی لغو شد که در همان زمان اعلام کردند برای خرید بلیت مسیر بوشهر به تهران یک ایرلاین دیگر بلیت دارد که البته باید ۷۰۰ هزار تومان اضافه پرداخت کنید.
در همین رابطه میر اکبر رضوی گفت: تمامی شرکتهای هواپیمایی باید اقدام به رعایت سقف و کف قیمتی بلیت هواپیما کنند و از سوی دیگر سازمان هواپیمایی با تمامی تخلفات در خصوص گران فروشی بلیت برخورد قاطع میکند.
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تا کنون هیچ شکایتی از مسافران در رابطه با لغو خرید بلیت پایینتر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان از طریق سایتها به ما اعلام نشده و در صورتی که مسافران با این مشکل مواجه شدند، میتوانند این موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند تا در اولین فرصت به آن رسیدگی شود.
او میگوید: تمامی ایرلاینها در حوزه فروش بلیت اقدام به رقابت میکنند و ممکن است برخی از ایرلاینها در این رقابت اقدام به فروش بلیت ارزان کنند و ایرلاین دیگری با توجه به شرایط اقدام به فروش بلیت با نرخ بالاتری کند، بنابراین در این زمینه سازمان هواپیمایی وظیفه کنترل و نظارت و همچنین برخورد با فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب را دارد.
در همین رابطه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفته، شرکتهای هواپیمایی مشکل نقدینگی دارند به همین دلیل پروازهای خود را به صورت چارتر در اختیار چارترکنندگان قرار میدهند و چارتر کنندگان رقابت ناسالم ایجاد میکنند و افرادی که فروش سیستمی دارند، نمیتوانند با آنها رقابت کنند.
او میگوید: هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد بلیت خود را بالاتر از سقف قیمتی اعلام شده در قالب جدولهای نرخی به فروش برساند که درصورت مشاهده آن با آنها برخورد خواهد شد.
همچنین یوسفی رئیس کمیسیون عمران مجلس دو هفته قبل گفته بود، پیگیر این موضوع هستیم که وزیر راه و شهرسازی در حوزه هوایی اقدامات لازم را انجام دهد تا در حق مردم کوتاهی نشود.
اما در آخرین اظهار نظر محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: شرکتهای هواپیمایی به دلیل هزینههایی که در صنعت هوانوردی از جمله بیمه و سوخت متحمل میشوند، نمیتوانند عمده بلیتهای خود را با قیمت پایینتر بفروشند.
او گفت: نمیخواهیم زیانی متوجه ایرلاینها شود و اگر شرکتی هم کف نرخ را رعایت میکند باید به گونهای باشد که سایر ایرلاینها ضرر نکنند.
به گفته محمدیبخش موضوع کف قیمت مطرح نیست، ما نباید از حداقلها عبور کنیم و جدول نرخ بلیت هواپیما وجود دارد که همه ایرلاینها باید این جدول قیمتی را رعایت کنند. بین همه ایرلاینها باید رقابت وجود داشته باشد و این رقابت در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری نیست.
در حالی که سازمان هواپیمایی همواره اعلام میکند که هیچ شرکت هواپیمایی نباید گران فروشی کند و یا برای بلیتهای خود کف نرخی تعیین کند، اما به نظر میرسد که این اقدام باید با نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد تا در حق مسافران این بخش کوتاهی صورت نگیرد. از سوی دیگر باید در این خصوص مسافران شکایتهای خود را مطرح کنند تا با شرکتهای متخلف در این بخش برخورد شود.
انتهای پیام/