کد خبر: ۲۰۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
در گفت و گو با الف مطرح شد
رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن توانسته برخی موانع پیشروی صادرات غیر نفتی در قالب بخشنامه ها را بردارد و باعت انگیزه بیشتر صادرکنندگان شود.

 محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران به سایت الف گفت: فضای حاکم بر اقتصاد ایران طی سالهای اخیر علی رغم تحریم های گسترده شرایطی را به وجود آورده که اکنون اهمیت صادرات غیرنفتی بر هیچکس پوشیده نیست. 

وی صادرکنندگان را به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی عنوان کرد و گفت: آنها در سخت ترین شرایط اقتصادی و تحریم‌ها پرچم ایران را بر فراز بازارهای جهانی افراشته نگه داشته‌اند و بر تامین نیازهای ارزی کشور بی وقفه تلاش کرده و می کنند. 

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: امروز فرصتی برای تجلیل از خدمات تلاشگرانی است که توانستند با همت و کوشش خود کالاهای ایرانی را به بازارهای جهانی صادر کنند و در شرایطی که کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه و کاهش فروش نفت و درآمد ارزی با مشکلات مواجه است از محل ارز حاصل از صادرات غیر نفتی خود نیازهای ارزی کشور را تامین کرده و اجازه ندادند که چرخ تولید از حرکت باز بایستد. 

لاهوتی با بیان این که صادر کنندگان زمینه‌ای را برای اشتغال در واحدهای صنعتی و تولیدی علی‌رغم مشکلات اقتصادی فراهم کرده اند گفت: اکنون صادرات غیر نفتی فرصتی را فراهم کرده در شرایط رکود اقتصادی و کاهش خرید قدرت مردم کشور بتواند مازاد بر نیاز بازار داخلی را به بازارهای جهانی روانه کندو چرخه تولید و اقتصاد کشور را محافظت کند.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم تا موانع پیش روی صادرات غیرنفتی کشور از میان برداشته شود و پای صادرکنندگان از بند بخشنامه ها و دستورالعمل های متناقض و متضاد رها شود.  چند سالی است که این بخشنامه ها سرعت صادرات غیرنفتی را گرفته است و  شرایطی برای رشد صعودی صادرات مهیا نشده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگرچه دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن توانسته برخی موانع پیشروی صادرات غیر نفتی را در قالب بخشنامه ها از میان بردارد و انگیزه و امیدی را در دل صادرکنندگان بوجود بیاورد که نتیجه آن در صادرات غیر نفتی ظرف ماه‌های گذشته نمایان شود ، اما بی تردید ادامه روند تسهیلگری و رفع موانع و قوانین دست و پا گیر اجتناب‌ناپذیر است و دستگاه اجرایی نیز باید نسبت به اجرای دقیق مصوبات متعهد باشد تا خروجی آن افزایش صادرات را به ارمغان بیاورد. 

لاهوتی گفت: همه باید تلاش کنیم اتهامات ناروا که طی سال‌های گذشته صادرات کنندگان را  مورد بی‌مهری قرار داده زدوده شود و با اطمینان و اعتماد به سربازان مقدم جنگ اقتصادی  زمینه را برای رشد صادرات غیر نفتی و ارزش افزوده بالا فراهم کنیم.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در عین حال افزود:   اهتمام صادرات کنندگان نیز باید این باشد که علاوه بر صادرات غیر نفتی نسبت به بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنند تا هم ادامه تولید و صادرات میسر شود و هم کشور بتواند ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات غیرنفتی تامین کندو چرخ تولید بچرخد و به اقتصاد و پیشرفت کشور از طریق صادرات کمک شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار