به گزارش صبحانه،طرح جدید دولت با یارانه جدید بنزین به پربحث ترین خبر در محافل اقتصادی. و کارشناسی تبدیل شده است. طرح یارانه جدید بنزین اولین بار از طرف سخنگوی دولت اعلام شد که اجرای پایلوت یارانه جدید بنزین در کیش و قشم در آینده نزدیک انجام می شود. اقتصاددانان بسیاری به بررسی طرح یارانه جدید بنزین پرداختند و اکثرا معتقدند که با این طرح قیمت بنزین به شدت افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه تخصیص سهمیه بنزین به افراد در مرحله مطالعه است، گفت: با شرایطی که وجود دارد، ورود LPG به سبد سوخت خودروها امکان پذیر نیست.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اظهار داشت: بحث ورود LPG به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد که یکی بحث نظام قیمتگذاری است.
وی افزود: طبیعتا با شیوه قیمتگذاری که امروز در کشور است، موضوع رقابت اتفاق نمیافتد؛ اگر ما بخواهیم بین سبد سوخت از نظر ارزش حرارتی و شاخص کیفی و هزینههای تولید و انتقال را در نظر بگیریم، بین LPG ، CNG و بنزین، به این صورت نمی تواند زمینه رقابتی اتفاق بیفتد.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: نکته دوم تبدیل ناوگان هست که باید مورد توجه قرار گیرد و نکته سوم سطح دسترسی و امکان انتقال از مبادی تولید به مبادی مصرف است و این موضوعی است که در گسترده کشور باید مدنظر قرار گیرد.
کم فروشی و کیفیت بنزین زیر ذره بینوی ادامه داد: با توجه به طرحهای توسعهای که در برنامههای هفتم و هشتم در صنعت پتروشیمی تعریف شده و در دستور کار قرار گرفته، یکی از نگاهها این است که سبد پلیمری کشور را اضافه کنیم، در شرایط امروزه، طرحهای پتروشیمی بیشتر اوره آمونیاک و متانولی هستند، تبدیل اینها به زنجیره پایین دستی یکی از چالشها است؛ ضمن اینکه نیازمندی ها در زنجیره ارزش بیشتر به سمت محصولات پلیمری است که بر پایه نفتی و فرآوردههای نفتی هستند؛ حجم بالایی از LPG در کشور هست که این حجم بر اساس CP عربستان و با تخفیفاتی در بازار عرضه میشود که اگر به قیمتهای بورس و قیمتهایی که صادرات انجام میشود مراجعه کنیم، میبینیم این زمینه وجود دارد که اگر با همین قیمتها در قالب قراردادهای بلندمدت در حوزه زنجیره پایین دستی پتروشیمی که از جمله بحث تولید پروپیلن و بوتادین و ترکیبات متنوع دیگر هست، LPG را تخصیص دهیم، می تواند در این زنجیره ارزش آفرینی بالایی از نظر اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه "بخشی از LPG را باید به سمت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش پایین دستی آن هدایت کرد"، گفت: با شرایطی که وجود دارد، ورود LPG به سبد سوخت خودروها امکان پذیر نیست.
سالاری با تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱، اذعان داشت: برای تامین بنزین مورد نیاز در نوروز امسال برآوردهای خوبی داشتیم و اکنون ذخایر بنزین مطلوب است و این در شرایطی بود که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاهها نیز وجود داشت.
وی افزود: میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده و اکنون تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد میشود.
معاون وزیر نفت به اقدامات انجام شده در پالایشگاه لاوان به منظور افزایش تولید بنزین کشور اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خامفروشی انجام شد؛ مدتها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمتهای پایین صادر میکردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود که در این زمینه مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود و اکنون در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین میشود.
به گزارش پیشنهاد ویژه، وی دلیل تمایل شرکتهای پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمتهای بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورتهای مالی سال گذشته عنوان کرد و گفت: این در حالی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است./صدای بورس