کد خبر: ۲۰۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
رئیس جمهور به عنوان چهارمین مقصد خارجی خود به قطر سفر کرد.آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه گذشته برای شرکت در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین دیدار با مقامات قطری عازم دوحه شد.

سفرنامه قطر رئیس دولت سیزدهم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه صبح دوشنبه ۲ اسفند به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و با هدف دیداری رسمی و شرکت در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، با بدرقه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای کابینه، فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد دوحه پایتخت قطر ترک کرد.

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، جواد اوجی وزیر نفت، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس دولت سیزدهم را در این سفر همراهی کردند.

رئیس جمهور پیش از عزیمت به قطر در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر گفت: امیدواریم که این سفر گامی در جهت ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

وی ایران، قطر و روسیه را از مهم‌ترین کشورهای تولید و صادر کننده گاز در جهان دانست و افزود: به عنوان کشوری که در میان کشورهای صادرکننده گاز، جزو سه کشور مهم در جهان هستیم، همکاری با اعضای مجمع و مذاکراتی در این رابطه می‌تواند گامی در جهت همکاری بین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز باشد.

رئیس قوه مجریه ساعاتی بعد با استقبال شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر وارد فرودگاه دوحه شد و پس از آن در دیوان امیری قطر مورد استقبال رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی قرار گرفت.

بعد از این استقبال، رئیسی و آل ثانی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و در حضورشان، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های سیاست خارجی، رادیو و تلویزیون، ورزش، حمل و نقل، برق، استاندارد، فرهنگی و آموزشی توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر به امضاء رسید. حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک، این اسناد را از سوی هیات ایرانی امضاء کردند.

رییس جمهور همچنین در نشست مشترک خبری با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ضمن تشکر از دعوت امیر قطر، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی بوده است، اظهار کرد: آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی به اثبات برساند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: توافق کردیم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساختی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ همکاری‌هایمان را به صورت جدی افزایش دهیم.

رئیس دولت سیزدهم درباره همکاری ایران با قطر برای برگزاری بازی‌های جام‌جهانی فوتبال هم گفت: ایران برای برگزاری هر چه بهتر بازی‌های جام جهانی که قطر میزبان آن است آمادگی کافی دارد.

در این نشست شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با اشاره به اهمیت اسناد امضاءشده میان دو کشور در پیگیری برای اجرای آنها تاکید کرد.

پس از این نشست امیر قطر پیراهن تیم ملی فوتبال این کشور را با شماره ۲۲ که به امضای تمامی اعضای این تیم رسیده است، به عنوان یادبود برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، به رئیسی اهدا کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر همچنین در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور تاکید کردند که مسئولان اجرایی و روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو طرف باید برای گسترش تعاملات و همکاری‌های دو کشور اهدافی مشخص با زمان تحقق دقیق تعیین کرده و برای عملیاتی کردن این اهداف تلاشی مضاعف داشته باشند.

بعدازظهر دوشنبه هم رئیس قوه مجریه ایران در دیدار خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی نخست‌وزیر قطر، با ارائه پیشنهاد تاسیس یک مرکز تجاری ایرانی در قطر برای معرفی ظرفیت‌های ایران به فعالان اقتصادی و تجاری قطری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز در عرصه‌های مختلف تولیدی، صنعتی، فناوری، نانو و بیوتکنولوژی و فعالیت‌های دانش‌بنیان دستاوردهای عظیمی دارد که می‌تواند در راستای ارتقای سطح تعاملات دوجانبه در اختیار نخبگان و فعالان اقتصادی و تجاری قطر قرار گیرد.

در این دیدار نخست‌وزیر قطر، سفر رئیسی به این کشور را را تاریخی توصیف کرد و گفت: ظرفیت‌ها و افق‌های عظیم و بلندی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد و برگزاری مستمر و منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی نقش موثری در بالفعل شدن این ظرفیت‌ها دارد.

همچنین در جریان این سفر، عصر دوشنبه رئیسی با کیت راولی نخست‌وزیر ترینیداد و توباگو دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار با ابراز آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل تجربیات خود با ترینیداد و توباگو اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوره فعالیت دولت سیزدهم برنامه ویژه‌ای برای گسترش روابط و تعاملات اقتصادی و سیاسی با همه کشورهای دنیا از جمله کشورهای منطقه آمریکای لاتین دارد و در همین راستا علاقمندیم سطح روابط خود با کشور شما را هم ارتقا دهیم.

نخست‌وزیر ترینیداد و توباگو هم در این دیدار با اشاره به اینکه کشورش از حجم قابل توجهی از منابع هیدروکربونیک برخوردار است، گفت: ترینیداد و توباگو به دنبال آن است که همچون ونزوئلا و کوبا همکاری‌ها و روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد.

رئیس دولت سیزدهم در حاشیه سفر به قطر، شامگاه دوشنبه با فلیکس پلاسنسیا گونسالس وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی در این دیدار با بیان اینکه کشورهایی مثل ونزوئلا و ایران، مهم‌تر از ذخایر نفت و گاز، مردمی دارند که تصمیم گرفته‌اند در برابر زیاده‌خواهی‌ها مقاومت کنند و این بزرگ‌ترین سرمایه کشورهای ما است، عنوان کرد: ارتباط کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا با یکدیگر ارتباطی راهبردی است که باید با قوت دنبال و توافقات میان دو کشور هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود.

در این دیدار تفاهم‌نامه انتقال تکنولوژی و همکاری مشترک در زمینه نفت و گاز میان ایران و ونزوئلا در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران از سوی جواد اوجی وزیر نفت و فلیکس پلاسنسیا گونسالس وزیر امور خارجه ونزوئلا به امضاء رسید.

رئیسی به عنوان آخرین برنامه خود در اولین روز سفرش به قطر، شامگاه دوشنبه با ایرانیان مقیم قطر دیدار کرد و در این دیدار با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های ایران اسلامی هستند، گفت:: امروز در مذاکرات با امیر قطر و در گفت‌وگویی که با نخست‌وزیر این کشور داشتم، مشخص شد که اراده‌ای جدی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی وجود دارد. شما ایرانیان مقیم قطر می‌توانید در تحقق این اراده نقش بسیار موثری داشته باشید.

صبح روز دوم این سفر ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران، روسا و نمایندگان کشورهای عضو و با سخنرانی امیر قطر، با محوریت "امنیت انرژی در جهان" رسما آغاز به کار کرد. در این نشست روسای دولت‌های الجزایر، مصر، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ونزوئلا، ترینیداد و توباگو و اعضای ناظر شامل آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی حضور داشتند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در تهران تاسیس شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳ نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح سران برگزار شده است.

رئیسی در نطق خود در این نشست تاکید کرد: ما به‌عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادرکننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گاز طبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تامین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.

وی همچنین یادآور شد: رویکرد ما به‌عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است.

پس از این نشست و در ظهر سه‌شنبه رئیس دولت سیزدهم در دیدار با عبدالمجید تبون رئیس‌جمهور الجزایر با بیان اینکه ایران و الجزایر همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند اما این سطح از تعاملات کافی نیست، اظهار کرد: با توجه به عزم و اراده سران دو کشور، مناسبات تهران و الجزیره می‌تواند در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس‌جمهور الجزایر هم در این دیدار با ابراز تمایل برای گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، گفت: باید اراده موجود در سران دو کشور برای تقویت تعاملات را به همه سطوح اجرایی کشورهایمان تسری بخشیم تا ظرفیت‌های موجود برای همکاری هر چه سریع‌تر عملیاتی و بالفعل شود.

بعدازظهر سه‌شنبه هم رئیسی با فیلیبی نیوسی رئیس‌جمهور موزامبیک دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار با بیان اینکه کشورهای غربی آفریقا را برای خودشان می‌خواهند و ما آفریقا را برای آفریقایی‌ها می‌خواهیم، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشته و امروز بر اساس همین نگاه سازنده ایران به آفریقا آماده گسترش همکاری‌ها با کشورهای این قاره هستیم.

در این دیدار رئیس‌جمهور موزامبیک با بیان ابراز علاقه کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: ذخایر و منابع طبیعی زیادی داریم که می‌توانیم با استفاده از توانمندی‌های فنی متخصصین ایرانی از آنها به نفع مردم موزامبیک و در راستای توسعه تعاملات دو کشور بهره بگیریم.

رئیس قوه مجریه عصر سه‌شنبه در دیدار اوبیانگ انگوئما امباسوگو رئیس‌جمهور گینه استوایی با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی کشورهای آفریقایی ظرفیت‌های عظیمی برای پیشرفت دارند، اظهار کرد: آماده همکاری و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در زمینه‌های مختلف و از جمله صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها از جمله گینه استوایی هستیم.

آخرین برنامه رئیس دولت سیزدهم در این سفر دو روزه نشست شامگاه سه‌شنبه با تجار و فعالان اقتصادی قطری و ایرانی بود. رئیسی در این نشست تاکید کرد: بسیاری از ظرفیت‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران، در کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و همسایه وجود دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ این ظرفیت‌ها باید احیا شود.

رئیسی شامگاه سه‌شنبه ۳ اسفند پس از این سفر دو روزه، دوحه را به مقصد تهران ترک کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار