کد خبر: ۲۰۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
هنوز دل‌های همۀ ما از حادثۀ تلخ منی خون است، تصاویر تلخ حاجیانی که در راه اتجام مناسک الهی حج و حضور در رمی جمرات و اعلام برائت عملی از شیطان، به دلیل سوء مدیریت آل سعود به خاک و خون غلطیده اند در برابر چشمان ماست اما هنوز التهاب این داغ فروننشسته است که گروهی سعی دارند با توسل به افتضاحات دولت عربستان در مراسم امسال حج؛ این فریضۀ باشکوه را زیر سوال ببرند.
حج، دستور روشن و قاطع الهی است. خدایی که ما را آفریده است و بر ما منت زندگی بخشیده است، خود دربارۀ خانه اش و حرمتش نیز با ما سخن گفته است: اول بیت وضع للناس الذی ببکه مبارکاً و هدی للعالمین. او خود به ما گفته است که هرسال از همه جای جهان به این سرزمین مبارک گردآییم و به دور خانه اش بچرخیم و ضمن اعلام پیروی از ابراهیم آموزگار بزرگ توحید و قهرمان همیشۀ بندگی، پیوند و وحدت خود را با معتقدان به شریعت محمدی مستحکم گردانیم. همان حاجیانی که در مراسم امسال به لقاء خدا پیوستند، این بشارت الهی را باور داشتند که : و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله. چه غم آنان را که خدایی که به او با جان و دل باور داشتند و گام در راه بندگی اش نهاده بودند، اجر آنان را تضمین کرده است.
این روزها، در میانۀ درد و داغ و عزای مردم در سوک این مهاجران الی الله، گروهی که مخالفت با همۀ مظاهر دین و اخلاق را روشنفکری می‌پندارند زمینه را برای ابراز شکاکیت در اصل و اساس حج ، این مراسم بی مانند الهی و این پیوند معنا و حرکت، نقطه اتصال عرفان فردی و حرکت عظیم اجتماعی مناسب دیده اند و با انواع و اقسام استدلالهای هیجانی سعی دارند حج را بکوبند.
اینکه دولت عربستان لیاقت برگزاری مراسمی به این شکوه و جلال را ندارد ، اینکه برگزاری مراسم حج باید با بهترین و کامل ترین شیوۀ مدیریت برگزار شود و اینکه باید همۀ مسلمانان جهان برای پایان دادن به وضعیت نابسامان برگزاری حج قیام کنند؛ نکات درست و قابل توجهی است اما همۀ اینها مقدمه ای دارد و آن این که حج به عنوان یک بخش مهم و غیر قابل حذف از دین اسلام باید مورد توجه و حرمت بماند و اینگونه مشکلات و فجایع چیزی از بزرگی و جلال اصل حج کم نمی‌کند.
شیطان‌ها و شیطانک‌ها در همۀ تاریخ از حج به عنوان نماد بزرگ بندگی و رهیدن از بند بندگی غیر خدا، ترسیده اند و هروقت فرصتی به دست آورده اند دربارۀ این مراسم و مناسک الهی به ایجاد شک و شبهه پرداخته اند. مطمئناً اگر همۀ مسلمانان پیام واقعی و راز و رمزهای مستتر در حج را درک می‌کردند وضع مسلمانان جهان این نبود. یادمان باشد با میدان دادن به اجتهادهای شخصی، تحلیل‌های ذوقی و ابراز نظرهای احساساتی نه تنها به اعتقادات مسلمانان جهان اهانت می کنیم ، به حاجیانی که به فرمان الهی از خانه‌هایشان مهاجرت کرده ، در راه انجام فرمان او جان باخته اند را نیز آماج اهانت قرار می‌دهیم و چنین کاری نه تنها روشنفکرانه نیست، عین ناجوانمردی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار