کد خبر: ۲۰۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل ظرفیت‌های لازم برای توسعه مناسبات تجاری با روسیه را دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سیدحامد عاملی صبح امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که به صورت مجازی با سفیر ایران در مسکو برگزار شد، ضمن تشریح ظرفیت‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و گردشگری استان، خواستار گسترش همکاری‌های تجاری، کشاورزی و اقتصادی شد.

وی افزود: میزان محصولات تولیدی کشاورزی در استان از رتبه‌های بالایی در کشور برخوردار است و با توجه به وجود مرز مشترک ۳۸۲ کیلومتری استان با کشور آذربایجان، بحث ترانزیت کالا و محصولات کشاورزی از این مرز برای ارتباط با آذربایجان و روسیه اهمیت بالایی دارد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: با توجه به اهمیت ایجاد بارانداز ریلی پارس‌آباد و انجام مطالعات انتقال راه آهن اردبیل به این شهرستان، اجرای این پروژه و اتصال آن به خط آهن آذربایجان می‌تواند در افزایش و سهولت ارتباطات تجاری و دسترسی به کشورهای منطقه موثر باشد.

مجوز ماده ۲۳ برای اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد اخذ خواهد شد

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام گرفته برای اجرای این بارانداز از اخذ مجوز ماده ۲۳ برای اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: اتصال خط آهن پارس‌آباد به آذربایجان نیز در صورت برنامه‌ریزی و قطعی شدن عملیات اجرایی آن، می‌تواند در طول ۲ سال تمام شود.

عاملی در ادامه به موضوع همکاری روسیه به لحاظ تامین منابع در پروژه‌های دارای توجیه اشاره کرد و افزود: در صورت وجود شرایط و قابل قبول بودن طرح توجیهی می‌توانیم از ظرفیت‌های روسیه در این راستا نیز استفاده کنیم.

وی با پیشنهاد برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین استان و روسیه، تاکید کرد: با برگزاری منظم این کمیسیون می‌توان از ظرفیت‌های دو طرف در راستای گسترش مناسبات، بررسی مشکلات تجار و حمایت و جذب سرمایه‌گذاران هر دو کشور بهره ببریم.

سفر رییس جمهور به روسیه، استراتژیک و برای ایران پرمنفعت بود

سفیر ایران در روسیه نیز در این جلسه با اشاره به وسعت سرزمینی و اقتصاد روسیه اظهار کرد: این کشور با توجه به میزان بالای واردات می‌تواند جایگاه مناسبی برای حضور ایران و به تبع استان اردبیل باشد.

کاظم جلالی با یادآوری سفر رییس جمهور به روسیه، این سفر را برای کشور استراتژیک دانست و افزود: این سفر بسیار هوشمندانه بود و کشور از نتایج آن بهره‌مند خواهد شد.

وی ظرفیت استان اردبیل برای گسترش مناسبات با روسیه را مناسب دانست و تصریح کرد: استان اردبیل می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های خود با استان ساراتوف روسیه به عنوان خواهر خوانده معرفی شده و در صورت تایید می‌توانیم با برگزاری وبینار سه جانبه بین دو استان و سفارت ایران در مسکو ارتباطات تجاری و حضور هیات‌های تجاری را مطرح کنیم.

سفیر ایران در روسیه ظرفیت گردشگری استان اردبیل را یادآور شد و ادامه داد: گردشگری مقوله مهمی بوده و در دیپلماسی کشور نیز تاثیرگذار است و باید با جدیت در این خصوص ورود کنیم.

وی با تقدیر از تلاش مسوولان استان اردبیل برای پیگیری ایجاد بارانداز ریلی پارس‌آباد، اتصال بارانداز به آذربایجان و ایجاد کریدور ترانزیتی، این موضوع را امری ضروری برای توسعه و سود کشور از این حوزه دارای اهمیت دانست.

جلالی با تاکید بر جدیت در پیگیری این اقدام و ایجاد مسیر ترانزیتی، این اقدام را اصولی و ماندگار دانست و گفت: کشور ما نیازمند این است که اتصال خود را با کشورهای دیگر برقرار کند.

سفیر ایران در روسیه در ادامه سخنان خود ایجاد پنجره واحد برای صادرات در کشور را در جلوگیری از ورود صادرکنندگان غیرتخصصی ضروری دانست.

ضرورت تجهیز گمرکات کشور

جلالی حل مشکلات گمرکی در مرزها را گامی برای حمایت از صادرکنندگان دانست و اظهار کرد: مرزها باید در ارتباط با خدمات گمرکی مجهز بوده و از آنجایی که در گمرکات امکانات و تنگناهایی وجود دارد، باید گمرکات را مجهز کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در ارتباط با عبور کامیون‌ها به تعداد ۲۵۰ دستگاه از مرز آذربایجان به سمت روسیه که مورد توافق در کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و آذربایجان بوده، خواستار بررسی موضوع و حل این مشکل شد.

حسین پیرموذن افزود: در بخش تعرفه‌های ترجیحی نیز تعداد ۲۵۰ کالای ایرانی لحاظ شده که نسبت به کالاهای لحاظ شده کشورهای اوراسیا ۷۰ درصد عقب است.

وی به جانمایی مرکز تجاری در نمایشگاه آستاراخان اشاره کرد و بیان داشت: لازم است با زمان‌بندی حضور هیات اقتصادی ایران در آستاراخان، این مرکز در اختیار هیات اقتصادی ایران قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل ظرفیت‌های کشاورزی و کشاورزان دارای سرمایه استان را یادآور شد و گفت: کشت فراسرزمینی در کمیسیون مشترک اقتصادی مصوب شده ودر این خصوص نیز استان آماده همکاری است.

انتهای پیام/3463/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار