کد خبر: ۲۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
گزارش گمرک از تجارت خارجی ایران طی 6 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که میزان واردات در ششمین ماه سال از صادرات پیشی گرفت، بنابراین در نیمه سال جاری تراز تجاری ایران منفی شد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، حجم تجارت خارجی ایران در نیمسال اول سال جاری به 41 میلیارد و 346 میلیون دلار رسید، که سهم واردات از آن 20 میلیارد و 852 میلیون دلار و سهم صادرات غیر نفتی 20 میلیارد و 494 میلیون دلار بوده است.

به این ترتیب طراز تجاری ایران پس از گذشت شش ماه و در حالیکه طی پنج ماه گذشته مثبت بود، به سمت منفی برگشت و عدد منفی 358 میلیون دلار را نشان داد.

این آمارها نشان می‌دهد که همچون ماه‌های گذشته حجم واردات و صادرات به کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته،‌ به این ترتیب واردات در این مدت با 20.43 درصد کاهش و صادرات با 14.15 درصد کاهش مواجه بوده است.

اقلام عمده صادرات غیر نفتی در مدت یاد شده به ترتیب شامل سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل و پروپان مایع شده، پلیمرهای اتیلن به اشکال ابتدائی، روغن های نفتی و روغن های حاصل از مواد معدنی قیری و غیر خام و هیدروکربورهای حلقوی بوده و عمده‌ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین ،عراق ، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده اند.

عمده واردات کشور هم به ترتیب به ذرت دامی با سهم 3.17 درصدی از کل ارزش واردات، قطعات منفصله برای تولید تراکتور کشاورزی و خودروی سواری با 2.89 درصد، انواع داروها متشکل از محصولات مخلوط شده یا نشده برای درمان و پیشگیری از بیماری با2.55 درصد و اتومبیل های سواری با 2.38 درصد بوده که به ترتیب از کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و هند بوده است.

همچنین در نیمسال اول سال جاری به تعداد 20 هزار و 886 دستگاه انواع خودرو سواری وارد کشورمان شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار