کد خبر: ۲۰۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
طی روز‌های اخیر اظهار نظر‌های مختلفی در مورد بازگشت قیمت لوازم خانگی صورت گرفته به طوری که مسئولان وزارت صمت از کاهش قیمت کارخانه‌ها خبر می‌دهند و در مقابل، فعالان بازار می‌گویند که هیچ کدام از تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت تولیداتشان را کاهش نداده‌اند. از اینرو افکار عمومی توقع دارند تا دولت اسامی شرکت‌هایی که قیمت‌شان را کاهش دادند اعلام کند.

طی روز‌های اخیر اظهار نظر‌های مختلفی در مورد بازگشت قیمت لوازم خانگی صورت گرفته به طوری که مسئولان وزارت صمت از کاهش قیمت کارخانه‌ها خبر می‌دهند و در مقابل، فعالان بازار می‌گویند که هیچ کدام از تولیدکنندگان لوازم خانگی قیمت تولیداتشان را کاهش نداده‌اند. از اینرو افکار عمومی توقع دارند تا دولت اسامی شرکت‌هایی که قیمت‌شان را کاهش دادند اعلام کند.
به گزارش نبض صنعت، با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ تاکنون همچنان شاهد نارضایتی مشتریان از قیمت و کیفیت لوازم خانگی داخلی هستیم که دلیل اصلی آن انحصاری بودن بازار و نبود رقابت جدی بین تولیدکنندگان است.
در این بین، مسئولان دولتی هرچند وقت یکبار جلساتی با تولیدکنندگان برگزار می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که قیمت تولیداتشان را افزایش ندهند. در مقابل، تولیدکنندگان نیز با این توجیه که قیمت مواد اولیه رشد چشمگیری داشته است، از زیانده بودن تولید در صورت عدم تعدیل قیمت محصولاتشان سخن می‌گویند. اما آنچه مشخص است آن است که قیمت‌ها به صورت دستوری کاهش نخواهد یافت و این امر نیازمند رفع موانع تولید و بهبود قیمت مواد اولیه است.

تولیدات ۸ شرکت گران شد
اخیراً هشت شرکت تولیدکننده لوازم خانگی نسبت به افزایش هشت تا ۱۲درصدی قیمت تولیداتشان اقدام کردند که با اعتراض مردم و مسئولان مواجه شد و تذکر رهبری را نیز در پی‌داشت. این مسئله باعث شد تا جلساتی با تولیدکنندگان برگزار شود و برای بازگرداندن قیمت‌ها مهلت چند روزه به کارخانه‌ها داده شود. در نهایت، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت از بازگشت قیمت لوازم خانگی به نرخ‌های قبلی خبرداد.
همچنین اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی امروز در آن مورد گفت: از بین هشت شرکت تولیدکننده لوازم خانگی که افزایش قیمت را از مهرماه آغاز کرده بودند، تعدادی کاهش قیمت را اعمال کرده‌اند، اما برخی از واحد‌های تولیدی هنوز تصمیمی برای کاهش قیمت نگرفته‌اند.
چند روز بعد نیز وصالی مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت اعلام کرد: از بین هشت تولیدکننده لوازم خانگی، پنج تولیدکننده قیمت محصولاتشان را به نرخ‌های قبل بازگرداندند.

هیچ شرکتی کاهش قیمت نداد
حال با گذشت حدود ۲۰ روز از اتمام مهلت تولیدکنندگان برای کاهش قیمت لوازم خانگی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد موضوع کاهش قیمت لوازم خانگی را از اساس رد کرده و می‌گوید: هیچ شرکتی قیمت محصولاتش را کاهش نداده است.
رضا رزقیان در این‌باره اظهار داشت: تا این لحظه هیچ‌کدام از شرکت‌های لوازم خانگی قیمت هیچ یک از محصولاتشان را کاهش نداده‌اند. دولت هرگاه مواد اولیه ارزان را به دست تولیدکننده رساند، آنگاه می‌تواند دستور ثبات یا کاهش قیمت را صادر کند.
وی ادامه داد: اگر امروز کاهش قیمتی مشاهده می‌شود، در حد دو تا سه‌درصد است. در واقع به دلیل رکود سنگین حاکم بر بازار، نمایندگی‌ها با برگزاری جشنواره‌های تخفیف سعی در خالی‌کردن انبار خود دارند.

وزارت صمت نامه‌ای برای کاهش قیمت نزد
وی افزود: با توجه به قیمت مواد اولیه اصلاً گران‌فروشی معنا ندارد. اقتصاد ایران دچار یک رکود تورمی است که بازار لوازم خانگی هم از آن مستثنی نیست. بازار آنچنان در وضعیت بدی به سر می‌برد که ارائه تخفیف آخرین راهکار شرکت‌ها برای فروش است.
رزقیان ادامه داد: تاکنون هیچ نامه‌ای از سوی وزارت صمت، سازمان‌های بازرسی و... مبنی بر کاهش قیمت به ما ارسال نشده است.
این فعال صنفی همچنین درباره قیمت لوازم خانگی در سال آینده گفت: هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. وضعیت بازار به عوامل زیادی از جمله مذاکرات وین بستگی دارد. با این حال نکته مسلم این است که تا پایان سال قیمت‌ها هیچ تغییری نمی‌کند.

تولیدکنندگان، خود را برای رقابت با برند‌های خارجی آماده نکنند، زمین می‌خورند
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در مورد تأثیر افزایش قیمت لوازم خانگی بر ادامه حیات تولیدکنندگان، معتقد است: اگر تولیدکنندگان لوازم خانگی از فرصت موجود به درستی بهره نبرند و تنها به آن به عنوان فرصتی برای طمع اقتصادی و افزایش قیمت بدون توجه به ارتقا کیفیت نگاه کنند، مردابی برای خود ایجاد می‌کنند که در آن غرق خواهند شد.
وی تصریح کرد: همان‌گونه که خودروسازان از فرصتی که بازار انحصاری برای آن‌ها ایجاد کرد، نتوانستند به درستی برای افزایش تیراژ تولید، ارتقای کیفیت، رضایت‌مندی مشتریان، جلب بازار‌های جهانی و تحقیق و توسعه استفاده کنند و به سرنوشت فعلی دچار شدند، اگر صنعت لوازم خانگی نیز از بازار کنونی به عنوان فرصتی برای ایجاد رضایت‌مندی و حضور در بازار‌های بین‌المللی استفاده نکنند، آینده خوبی نخواهند داشت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب لوازم خانگی موجود در بازار نه تنها کاهش قیمتی نداشته‌اند، بلکه در یک ماه اخیر روند افزایشی هم طی کرده‌اند. به عنوان مثال گران‌ترین یخچال و فریزر تولید داخل که دهم بهمن ۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون با نرخ ۵/۵۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در این شرایط مردم انتظار دارند مسئولان به صورت شفاف در مورد عملکرد تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهارنظر کنند و اسامی شرکت‌هایی که قیمت محصولاتشان را بازگردانده‌اند یا شرکت‌های متخلف اعلام شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار