کد خبر: ۲۰۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
هر ساله با نزدیک شدن به بازار شب عید شاهد فروش گونه های نامتعارف حیات وحش هستیم، که با دستور محیط زیست فروش این گونه ها جرم است.

 رئیس مرکز فوریتهای سایبری یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت : فروش ماهی قرمز در شب عید نیازی به مجوز ندارد، فروش ماهی قرمز اگر به صورت دستفروشی باشد مربوط به شهرداری ها،  و اگر در آکواریوم فروشی ها باشد مربوط به صنف آنها می شود. 

ساجدین گفت : سازمان محیط زیست از ابتدای اسفند ماه به صورت گشت های نامحسوس بازار های فروش شب عید را رصد می کند و اگر تخلفی از سوی فروشندگان رخ دهد با آنها برخورد خواهد شد، فروش هرگونه سمندر ، مار آبی ، لاکپشت گوش قرمز و سایر گونه های مهاجم و غیر بومی یا تحت حفاظت سازمان محیط زیست جرم است و علاوه بر جریمه نقدی توسط قانون  برای متخلفین حبس در نظر گرفته می شود .

به گفته ساجدین عده ای پس از مدتی نگهداری ازحیوانات اقدام به رها سازی آنها در طبیعت می کنند ، که این امر خود موجب آسیب به محیط زیست می شود، بسیاری از این گونه ها مانند لاک پشت گوش قرمز غیر بومی و مهاجم هستند که در صورت آزاد سازی در طبیعت به سایر گونه های بومی آسیب می رسانند ، مردم با نخریدن گونه های حیات وحش  می توانند زنجیره قاچاق را قطع کنند و به کمک سازمان محیط زیست بیایند.

معاون رصد و پایش امور زیست محیطی سازمان محیط زیست گفت: قانون های خوبی در زمینه حمایت از گونه های حیات وحش وجود دارد اما عدم همکاری دستگاه ها باعث اخلال در اجرای آن می شود. 

ابتدای اسفند فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست از فرماندهان یگان محیط‌ زیست استان‌ها خواست تا با اقدام‌های پیشگیرانه از وقوع تخلفات گونه‌های جانوری و گیاهی پیشگیری کنند، تا در بازار های شب عید شاهد فروش گونه های مهاجم و نا متعارف مانند مار آبی، سمدر ، لاله واژگون و ... نباشیم .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار