کد خبر: ۲۰۲۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
پیمان ناتو روز جمعه تقاضای اوکراین برای ایجاد منطقه‌های پرواز ممنوع بر فراز این کشور را رد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ناتو می‌گوید حمایت‌هایش از اوکراین را افزایش می‌دهد، اما از دخالت مستقیم در بحران اوکراین که ممکن است به جنگ گسترده‌تر اروپایی بینجامد، پرهیز می‌کند.

اوکراین که یکی از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی است، خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا و پیمان ناتو بوده است، اما در حال حاضر عضو هیچکدامشان نیست.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در یک گردهمایی خبری گفت: «ما بخشی از این منازعه نیستیم و مسئولیت ما این است که مانع از گسترش جنگ به کشورهای دیگر فراتر از اوکراین شویم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از قدرت‌های غربی خواسته است که با ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین شوند که از ۹ روز پیش روسیه به آن حمله کرده است.

استولتنبرگ گفت: «ما درماندگی اوکراین را درک می‌کنیم، اما در عین حال اعتقاد داریم که این کار را انجام دهیم، نتیجه می‌تواند رخ دادن یک جنگ تمام‌عیار در اروپا باشد که کشورهای بسیار بیشتری را در برگیرد و باعث رنج بسیار بیشتری شود.»

به گفته او، تنها راه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع این است که هواپیمای ناتو هواپیماهای روسی را سرنگون کنند که خطر بسیار بالای تشدید جتگ را به دنبال دارد.

استولتنبرگ گفت: «کشورهای هم‌پیمان توافق دارند که هواپیماهای ناتو نباید در حریم هوایی اوکراین عملیات انجام دهند و نیروهای نظامی ناتو نباید در قلمرو اوکراین دست به عملیات بزنند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار