کد خبر: ۲۰۲۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
پس از وقفه سه ماهه و با لغو ممنوعیت از فردا صادرات فلفل دلمه ای ایران به روسیه از سر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما آذرماه گذشته بود که روسیه واردات فلفل دلمه ای از ایران را متوقف کرد، علت این موضوع نیز سهل انگاری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در اجرای پروتکل های درخواستی طرف روس بود.

روسیه از چند ماه قبل از آذرماه طی چندین نامه به مسئولان ایرانی اعلام کرده بود که چهار نوع سم را که در کشور روسیه استفاده نمی شود برای تولید فلفل دلمه ای مورد استفاده قرار ندهند ولی مکاتبات طرف روسی با ایران از طرف مسئولان وزارت جهاد کشاورزی جدی گرفته نشد.
پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران می گوید : چهل مکاتبه مختلف در این خصوص انجام شده ولی هیچ یک از آن ها در ایران مورد توجه قرار نگرفته است .
در نهایت این موضوع در آذرماه منجر به ممنوعیت صادرات فلفل دلمه ای از ایران موضوعی که ضرر و زیان بسیار زیادی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول زد.
به گفته بلاغی رئیس اتحادیه گلخانه داران می گوید: 170 میلیون دلار ضرر تولیدکنندگان ناشی از این ممنوعیت صادرات است .
از همان زمان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ایران و روسیه وارد مذاکره شدند و در نهایت این مذاکرات ظرف چند روز گذشته نتیجه داد و اعلام شد که از روز شنبه 14 اسفندماه صادرات فلفل دلمه ای ایران به روسیه از سر گرفته می شود.
شاپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات می گوید: برای این که مشکلات قبلی تکرار نشود همه مراحل تولید فلفل از طریق ثبت در سامانه سماک مورد بازبینی قرار می گیرد تا هیچ گونه سموم و آفت کش های اضافی در محصولات وجود نداشته باشد.
هر چند تولیدکنندگان می گویند ضرر و زیان چند ماهه شان بابت این ممنوعیت جبران نشده اما لغو ممنوعیت صادرات می تواند از ضرر بیشتر این تولیدکنندگان جلوگیری کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار