کد خبر: ۲۰۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
رئیس جمهور ایتالیا امروز شنبه با امیر قطر تماس گرفت و درباره تحولات منطقه ای و بین المللی، با وی گفت وگو کرد؛ یکی از محورهای گفت وگوی طرفین مربط به نگرانی های جهان در مورد عواقب جنگ روسیه علیه اوکراین و راه های تامین گاز روسیه به اروپا در شرایط جدید بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رئیس جمهور ایتالیا امروز شنبه با امیر قطر تماس گرفت و درباره تحولات منطقه ای و بین المللی، با وی گفت وگو کرد؛ یکی از محورهای گفت وگوی طرفین مربط به نگرانی های جهان در مورد عواقب جنگ روسیه علیه اوکراین و راه های تامین گاز روسیه به اروپا در شرایط جدید بوده است.

دیوان امیری قطر اعلام کرد که شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور در تماس تلفنی «ماریو دراگی» رئیس جمهور ایتالیا با وی که امروز (شنبه) انجام شد، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و موضوعات مورد علاقه مشترک را بررسی کردند.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی الخلیج اونلاین، این تماس تلفنی در حالی انجام شد که نگرانی‌ها در خصوص تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین بر واردات گاز اروپا افزایش یافته است، زیرا روسیه بخش عظیمی از گاز اروپا را تامین می‌کند و اوکراین یک کشور ترانزیتی برای انتقال گاز طبیعی از روسیه به کشورهای اروپایی است.

در این پیوند، خبرگزاری رویترز امروز به نقل از وزارت امور خارجه ایتالیا از سفر «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه این کشور به قطر خبر داد و افزود: وزیر امور خارجه ایتالیا به همراه مدیرعامل شرکت «‌ای ان‌ای» ایتالیا به قطر سفر کرده است تا با توجه به بحران اوکراین، درباره همکاری ایتالیا و قطر در بخش انرژی گفت و گو کنند.

رویترز اضافه کرد: این دیدار پس از دیدار روز دوشنبه هر دو آن‌ها (وزیر امور خارجه ایتالیا و مدیرعامل شرکت «‌ای ان‌ای») از الجزایر انجام می‌شود.

وزیر خارجه ایتالیا در این سفر خواستار افزایش عرضه گاز الجزایر به ایتالیا شده بود. اروپا پس از حمله مسکو به اوکراین تلاش‌های خود را برای یافتن جایگزین گاز روسیه افزایش داده است.

پیشتر واشنگتن گفته بود دوحه می‌تواند گاز اروپا را تامین و کمبود گاز روسیه را جبران کند در همین حال قطر گفته بود که در صورت کمبود گاز به تنهایی قادر نخواهد بود تمام نیازهای گاز اروپا را تامین کند.

پنجشنبه گذشته، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که شرکت مسئول ترانزیت گاز در اوکراین (UkrtransGas) اعلام کرد که اوکراین به طور موقت صادرات گاز طبیعی روسیه از خاک خود از جمله گاز ذخیره شده در زیر زمین در خاک خود را ممنوع کرده است.

به گفته این شرکت، این محدودیت‌ها توسط وزارت انرژی اوکراین از سوم مارس ۲۰۲۲ و با توجه به شرایط اوکراین اعمال شده است.

اروپا حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند که معادل ۱۷۵ میلیارد متر مکعب است.

بر اساس بیانیه‌های صادر شده از سوی شرکت «گازپروم» میزان گاز طبیعی این شرکت از طریق اوکراین به اروپا در سال گذشته حدود ۴۲ میلیارد متر مکعب بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار