کد خبر: ۲۰۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
رئیس جمهور ازبکستان افتتاح نمایندگی دفتر ضدتروریسم سازمان ملل در منطقه و ایجاد شبکه واحد الکترونیکی برای مقابله با تروریسم سایبری در آسیای مرکزی را پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در پیام خود به شرکت کنندگان نشست بین‌المللی «همکاری‌‌های منطقه‌ای کشورهای آسیای مرکزی در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک استراتژی جهانی ضدتروریسم سازمان ملل متحد» در شهر «تاشکند»، افتتاح نمایندگی دفتر ضدتروریسم سازمان ملل متحد در منطقه، ایجاد شبکه واحد الکترونیکی برای مقابله با تروریسم سایبری در آسیای مرکزی را پیشنهاد کرد.

وی در پیام خود افزود: هم اکنون ما شاهد تشدید رویارویی‌ها در روابط بین المللی، کاهش سطح اعتماد و همکاری بین کشورها هستیم. در این میان در مناطق مختلف جهان کانون‌های تشنج همچنان باقی است، درگیری‌های مسلحانه ادامه دارد.

میرضیایف اظهار داشت: اجرای موفقیت آمیز استراتژی ضدتروریسم در منطقه مستلزم تقویت سازوکارهای نظرسنجی دائمی و ارزیابی انتقادی روند اجرای برنامه جامع، هماهنگی همکاری‌های متقابل کشورهای آسیای مرکزی است.  

رئیس جمهور ازبکستان همچنین برای دستیابی به حداکثر تاثیر در مقابله با تروریسم در آسیای مرکزی پیشنهاد همکاری‌های نزدیک با سازمان‌های بزرگ بین المللی و منطقه‌‌ای فعال در حل و فصل مسائل امنیتی را ارائه کرد.

میرضیایف در پیام خود خاطرنشان کرد: پاندمی که همه حوزه‌های زندگی اجتماعی و فعالیت اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است، بیشترین تأثیر منفی را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل دارد. پدیده‌های بحرانی در اقتصاد و زندگی اجتماعی نابرابری را در جهان افزایش می‌دهند، خطر وخامت درگیری‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای تشدید و فضا را برای توزیع ایده‌های تروریسم ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایط سخت همکاری جامعه جهانی در مبارزه با تهدیدات روزافزون امنیت جهانی و منطقه‌ای بسیار حایز اهمیت است.

رئیس جمهور ازبکستان در پیام خود یادآوری کرد: پایه بنیادی مبارزه با تروریسم در ازبکستان، تامین حقوق و آزادی‌های بشر و اولویت قانون است. ما معتقد هستیم مبارزه با تروریسم و ​​حمایت از حقوق بشر اهدافی هستند که با یکدیگر مغایرتی ندارند، بلکه مکمل و تقویت‌کننده یکدیگر هستند.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین پیشنهاد برگزاری شورای دائمی جوانان کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در سال 2023 میلادی در شهر «سمرقند» را مطرح کرد.

رئیس‌جمهور ازبکستان در این پیام همچنین پیشنهاد برگزاری نشست «معارف و تسامح دینی» به سرپرستی سازمان ملل متحد در سال آینده را ارائه کرد.

میرضیایف همچنین تاکید کرد: تلاش‌های ما در زمینه پیشگیری و مبارزه با تروریسم تنها در شرایطی مؤثر خواهد بود که در سطوح منطقه‌ای و جهانی هماهنگ شود.

وزارت امور خارجه ازبکستان، موسسه مطالعات استراتژی و بین مناطقی وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان، مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد در دیپلماسی پیشگیرانه برای آسیای مرکزی، دفتر ضدتروریسم سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری اروپا سازمان‌دهندگان این نشست بودند.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار