کد خبر: ۲۰۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴

فرصت‌های زیادی در شهر‌های جدید برای ارائه انواع خدمات مدرن و الزامات زندگی وجود دارد. تلاش می‌کنیم در این شهر‌ها هم ویلا‌های هزار متری و هم خانه‌های کوچک بسازیم.
به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که حدود ۸ میلیون مستأجر و حدود ۹ میلیون جوان مجرد در کشور داریم، اظهار می‌دارد: «یکی از مشکلات آن‌ها نداشتن مسکن است. همچنین بخشی از مردم در شرایطی مثل زندگی در پشت بام‌ها و زیرپله‌ها به سر می‌برند. طبق آمار و گزارش‌های رسمی، باید چند سال تلاش کنیم تا عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به هم نزدیک شود، چراکه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در مشکلاتی مثل قیمت‌های بالای اجاره و مسکن مربوط به بخش عرضه است.»
قاسمی با بیان اینکه نیاز مردم، قانون مجلس و وظایف دولت ایجاب می‌کند اقدام اساسی و جهادی در جهت ساخت مسکن انجام دهیم، می‌گوید‌: «با گذشت تنها چهار الی پنج ماه از قانون جهش تولید مسکن، هر هفته جلسات متعددی در حوزه مسکن برگزار کردیم. طبق قانون جهش مسکن در نهضت ملی مسکن زمین از سوی دولت تأمین می‌شود که این موضوع با چالش‌هایی همراه بود.»
قاسمی از جمله چالش‌های تأمین زمین را نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری مانند بانک زمین اعلام کرده و تأکید می‌کند: «در زمان راه‌اندازی بانک زمین، زمین‌های وزارت راه و شهرسازی از ۱۳۰۰ شهر در بانک زمین به ثبت رسید و طی این اتفاق زمین‌های جدیدی از جمله یک میلیون متر مربع زمین در شهر تهران کشف شد که سند آن به نام وزارت راه و شهرسازی بوده و تحت تصرف قرار دارد.»
وی می‌گوید‌: «همچنین مشخص شد که ۴۰ هزار پرونده حقوقی در حوزه زمین موجود است که ارزش برخی از آن‌ها به ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. به این ترتیب کلیات اطلاعات درباره زمین و مشکلات حقوقی مربوط به آن مشخص شده و طی ملاقات با رئیس قوه قضائیه بر این موضوع تأکید شد که دادگاه ویژه‌ای مخصوص اختلافات زمین تشکیل و تکلیف زمین‌ها در مدت زمان کوتاهی مشخص شود.»
قاسمی با اشاره به محدودیت‌های مالی مردم برای خرید واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن، اظهار می‌دارد: «در استان مرکزی زمین بسیار خوبی از سوی اوقاف برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده و با وجود اینکه قیمت زمین حدود متری ۸ میلیون تومان است، اما برخی از مردم استان به ما مراجعه و اعلام کردند که حتی همان سهم ۴۰ میلیون تومان برای خرید مسکن را هم ندارند.»
اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مصوبه مجلس برای صندوق ملی مسکن اشاره کرد ه و می‌گوید‌: «نمایندگان ۳۰ هزار میلیارد تومان به منابع صندوق ملی مسکن برای اجرایی شدن قانون دائمی جهش تولید مسکن اختصاص دادند که این رقم علاوه بر ۲۰ میلیارد تومان حاصل از فروش زمین‌ها و ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده از فروش نفت است.»
قاسمی در عین حال می‌افزاید: «انتظار ما بیشتر بود، ولی برای سال ۱۴۰۱ و شروع کار صندوق ملی مسکن عدد خوبی است و می‌تواند تحول جدی در حوزه مسکن ایجاد کند.»
وی با اشاره به اینکه اجرای برخی تصمیمات، بدون دلیل دچار وقفه و معطلی شده بود، می‌افزاید‌: «وزارت راه و شهرسازی ۳۰ سال معطل قانون منع فروش بود و طی بررسی‌های انجام گرفته، بعد از ۳۰ سال متوجه شدیم این قانون اصلاً شامل وزارت راه و شهرسازی نمی‌شود.»
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ایجاد شهر‌ها و شهرک‌های جدید برای عدم توسعه شهر‌های بزرگ بسیار لازم است، اظهار می‌دارد: «فرصت‌های زیادی در شهر‌های جدید برای ارائه انواع خدمات مدرن و همه الزامات زندگی وجود دارد و باید در شهر‌های جدید به جای مسکن‌سازی، شهرسازی کنیم. به این ترتیب شهر‌های جدید می‌توانند با ارائه انواع خدمات مدرن، منابع مالی برای خود جهت کمک به اقشار کم‌برخوردار فراهم کنند. باید ۶۰۰ هزار واحد مسکن ظرف چهار سال در شهر‌های جدید ساخته شود و سرعت عمل در این موضوع بسیار مهم است. شهر‌های جدید باید همه اقشار و افکار را دربر بگیرد. در این شهر‌ها باید هم ویلا‌های ۱۰۰۰ متری بسازیم و هم خانه‌های کوچک و این مسئله حتماً در دستور کار شرکت مادرتخصصی شهر‌های جدید قرار گیرد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار