تهران (پانا) - وزیر علوم گفت حضوری شدن کلاسهای آموزشی در سال ۱۴۰۱ یک ضرورت مهم و مورد تأکید مسئولان ارشد نظام است و در سال ۱۴۰۱ تخصیص بودجه دانشگاهها بر اساس میزان حضور شدن آموزشها خواهد بود.
به گزارش وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در اجلاس رؤسای دانشگاههای کشور که به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب از دانشگاهها انتظار دارند نسبت به شاگرد پروری و تربیت دانشجویانی دانا، باسواد، بااخلاق و باایمان اقدام کنند و در راستای حاکم بودن روحیه انقلابی در دانشگاهها تلاش کنند.
وزیر علوم در این نشست که با موضوع بررسی تمهیدات لازم برای ازسرگیری آموزش حضوری در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار داشت: حضوری شدن کلاسهای آموزشی در سال ۱۴۰۱ یک ضرورت مهم و مورد تأکید مسئولان ارشد نظام است و در سال ۱۴۰۱ تخصیص بودجه دانشگاهها بر اساس میزان حضور شدن آموزشها خواهد بود.
وی افزود: غیرحضوری شدن دانشگاهها به خاطر کرونا و ماندگاری زیاد دانشجویان در منازل، باعث دوری دانشجویان از محیطهای آکادمیک و تضعیف روحیه دانشجویان شده است، گفت: ضرورت دارد برای تقویت وضعیت علمی آموزشی و حفظ شور و نشاط در بین نسل جوان، آموزش حضوری به شکل بسیار جدی از سال آتی عملی شود.
وزیر علوم گفت: رؤسای دانشگاهها حتماً تمهیدات لازم را از نظر مالی و تجهیزاتی برای حضوری شدن دانشگاه در سال ۱۴۰۱ پیشبینی کنند و بخشی از بودجههای خود را برای این کار پسانداز کنند.
وی از رؤسای دانشگاههای کشور به دلیل مدیریت در شرایط سخت و دشوار، قدردانی کرد و گفت: بسیاری از رؤسای دانشگاه از لحاظ علمی دارای رتبههای بالا هستند. در حالی که بر اساس قانون بودجه امسال، حق مدیریت نیز به آنان تعلق نمیگرفت با از خودگذشتگی و ایثار به بهترین نحوه نسبت به مدیریت دانشگاهها اقدام کردند.
وزیر علوم تأکید کرد: مسائل پژوهشی، فرهنگی و آموزشی نباید قربانی مسائل مربوط به هزینههای جاری شود. اگر دانشگاهی نسبت به تقویت زیرساختهای پژوهشی و انجام فعالیتهای پژوهشی اهتمام لازم را نداشته باشد رتبهبندی آن دانشگاه دچار آسیب خواهد شد. لذا ضرورت دارد رؤسای دانشگاهها حساسیت لازم را داشته باشند.
رتبهبندی دانشگاهها بر اساس تعداد پارساهای (پایاننامهها و رسالهها) کاربردی
زلفیگل در خصوص اعلام برنامههای سال آتی وزارت علوم و دانشگاهها گفت: از سال آینده حمایت از پایاننامهها در راستای نیازهای کشور به شکل جدی دنبال خواهد شد و رتبهبندی دانشگاهها نیز بر اساس تعداد پارساهای (پایاننامهها و رسالهها) کاربردی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی و فلسفه وجود دانشگاهها انجام فعالیتهای علمی، تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشیُ، فناوری، نوآوری و فرهنگی است گفت: رؤسای دانشگاهها باید به هر نحو ممکن از تقویت این حوزهها حمایت کنند. برای مثال پرداخت جایزه مقالات علمی و اعطای گرنت پژوهشی و فناوری میتواند به ایجاد و تقویت انگیزه در میان اعضای تیم محققان کمک کند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه باید بودجه پژوهشی و فرهنگی در محل مختص خود هزینه شود گفت: هیئت امناهای وزارت علوم بودجه تفصیلی دانشگاهها را در صورتی تصویب خواهند کرد که ۱۵ درصد از بودجه به امور پژوهشی و سه درصد به امور فرهنگی اختصاص یابد.
زلفیگل همچنین ساخت مسکن برای یاوران علمی یعنی کارکنان دانشگاهها و اعضای هیئت علمی جوان را مورد تأکید قرار داد و گفت: رؤسای دانشگاهها نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند. سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه قول کمک و مساعدت داده است.
وی با اشاره به نیاز به توسعه خوابگاههای ویژه متاهلی گفت: دانشگاهها در این راستا از اعتبارات ملی، استانی و اختصاصی و همچنین از ظرفیت خیرین آموزش عالی برای خوابگاهسازی برای متأهلین، یاوران علمی و اعضای هیأت علمی اقدام جدی کنند.
وزیر علوم با اشاره به مذاکرات خود با مسئولان سازمان برنامه و بودجه گفت: پیگیر هستیم که مطالبات دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری با تخصیص کافی در سال جاری جبران و مشکلات آنان حل شود.
وزیر علوم به مذاکرات خود با اعضای دولت و مباحثی که در جلسات هیئت دولت مطرح شده نیز اشاره کرد و گفت: باید سازمان برنامه و بودجه، بودجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را به میزانی افزایش دهد که امکان پرداخت حق عضویت در مجامع علمی بین المللی و پرداخت حق اشتراک نشریات و درگاههای بین المللی منابع علمی وجود داشته باشد. در غیر این صورت جامع علمی کشور دچار آسیب خواهد شد.
ضرورت تبیین اقدامات و دستاوردها
زلفیگل با اشاره به ضرورت تبیین فعالیتها، دستاوردها و افتخارات دانشگاهها در مجامع عمومی گفت: رؤسای دانشگاهها نسبت به تقویت روابط عمومیهای خود اقدام کنند و تعامل مناسب با اهالی رسانه داشته باشند که این یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
وی با تأکید بر حضور رؤسای دانشگاهها در رسانهها و اعلام برنامهها و اطلاعرسانی اقدامات گفت: دانشگاهها نسبت به مستندسازی از زندگی و فعالیتهای سرآمدان علمی و نخبگان دانشگاه خود و پخش آن در صدا و سیما اقدام لازم را انجام دهند.
وزیر علوم تعامل مناسب با استانداران، مسئولین استانی و شهری را یک ضرورت بسیار مهم ذکر کرد و گفت: دانشگاهها ضمن ارتباط مناسب با مسئولان استانی از حضور این مسئولان در مجامع و شوراهای خود استفاده کنند چرا که این عزیزان میتوانند در بسیاری از مسائل راهکار ارائه داده و حمایتهای لازم را از آموزش عالی داشته باشند.