پس از معرفی رسمی کراس اوور "لاماری" از سوی آرین موتور این شرکت با دعوت از خبرنگاران این خودرو را برای تست و بررسی در پیست آزادی در اختیار اصحاب رسانه قرار داد.
به گزارش عصر ایران هرچند مدت زمان تست رانندگی بسیار مختصر بود و خبرنگاران می توانستند 2 دور در مجموعه پیست آزادی بزنند اما همین مدت زمان کنم نیز فرصتی برای تجربه رانندگی با لاماری ایما، تازه وارد بازار ایران شد.
"لاماری ایما" محصولی ازکمپانی دانگ فنگ چین با نام "دانگ فنگ T5 evo " است که با برند اختصاصی آرین موتور وارد ایران شده است.
این خودرو از نظر طراحی جزو جذاب ترین کراس اوورهای چینی به حساب می آید. در نمای جلوی لاماری ایما شاهد طراحی خشن و زیبا هستیم که پیش از این در محصولاتی مانند ام وی ام X22 پرو و کی ام سی K7 مشاهده شده است. چراغهای روشنایی اصلی در جایگاه متفاوتی قرار گرفتهاند و تا زمانی که روشن نشوند، چندان قابل شناسایی نیستند.
جلو پنجره نسبتاً بزرگ ایما اندکی به داخل حرکت کرده و قابی کرومی دارد. و بنابراین میتوان گفت که طراحی قسمت جلوی خودرو تهاجمی است و کراساووری اسپرت را به نمایش میگذارد.
در نمای جانبی لاماری ایما طراحی ساده تری را شاهد هستیم. کاپوتی به نسبت کشیده در کنار کابینی طولانی برای این خودرو طراحی شده است. در نمای عقب یک نوار LED دو چراغ اصلی را به یکدیگر متصل کرده اند. نکته مثبت در طراحی وجود 2 خروجی اگزوز در دو طرف سپر عقب است که واقعی هستند.
داخل کابین و نمای داشبورد خودرو با طراحی ساده اما قابل قبول مواجه هستیم تریم داخل با تودوزی چرمی مشکی و دوختی قرمز رنگ به همراه دو نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی درون یک قاب روی داشبورد جلب توجه می کند.
این نمایشگر عریض که در قسمت بالایی کابین لاماری ایما قرار دارد به طور هم زمان وظیفه نمایش اطلاعات خودرو و ارتباط با سیستم سرگرمی را برعهده دارد.
قسمت میانی کابین اندکی برآمده است و دریچههای خروجی سیستم تهویه به سبک خودروهای مرسدس بنز در آن قرار گرفتهاند. تریم کلی کابین لاماری ایما مشکیرنگ است اما در قسمتهایی شاهد استفاده از قطعات نقرهای نیز هستیم.
کراس اوور "لاماری ایما" به موتور 1.5 لیتری توربو شارژر GDi مجهز است که این موتور توسط شرکت میتسوبیشی ساخته شده است. این موتور می تواند ۱۹۵ اسب بخار با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید کند و جعبه دنده اتوماتیک استفاده شده در آن نیز از نوع دو کلاچه ۷ سرعته تَر (Wet) می باشد. مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد رسمی 9.5 ثانیه است.
" لاماری ایما ۱۵۵۰ کیلوگرم وزن داشته و حجم باک خودرو ۵۵ لیتراست که در حالت بهینه می تواند مصرف سوخت کمتر از 7.5 لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. همچنین فضای کاربردی صندوق عقب ایما ۴۸۰ لیتر اعلام شده است که می توان با خواباندن صندلی های عقب، این فضا را به بیش از هزار لیتر ارتقا داد.
در نسخه پایه لاماری ایما امکانات قابل قبولی دیده می شود. این کراس اوور در تیپ پایه به استارت دکمه ای، سقف پانوراما، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده ۶ حالته، دوربین ثبت وقایع، دوربین و سنسور پارک عقب، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی، دسته دنده الکتریکی، جلو آمپر دیجیتال و یک پارچه با مالتی مدیا 10.25 اینچی، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو مجهز است.
تجربه رانندگی
قبل از نوشتن در مورد تجربه رانندگی با این خودرو باید توجه داشت که رانندگی با این خودرو خیلی مختصر و در حد 2 دور در پیست اتومبیل رانی آزادی بود و لذا برای ارائه یک تحلیل کامل باید تجربه بلند مدت رانندگی داشت، اما همین تجربه کوتاه در این مطلب ارائه می شود.
وقتی پشت خودرو می نشینید دید به اطراف خوب است و تسلط کافی به محیط دارید پس از روشن کردن خودرو با استارت دکمه اهرم تعویض دنده را در حالت D قرار داده و حرکت می کنیم. کشش خودرو مناسب است اما با توجه به موتور 1.5 لیتری آن نباید انتظار شتاب بالایی را داشته باشید هرچند که همین شتاب فعلی خودرو هم نا امیدتان نمی کند.
در قسمتی از پیست آزادی با موانعی حالت تست گوزن را شبیه سازی شده بود تا مشخص شود عملکرد لاماری در تغییر مسیر ناگهانی و بازگشت دوباره به مسیر اصلی چگونه است در این بخش عملکرد لاماری ایما رضایت بخش بود و تقریبا با سرعت 80 کیلومتر در تست گوزن پایداری و تعادل خودرو حفظ شد.
عملکرد ترمزها و سیستم کنترل پایداری لاماری ایما را می توان خوب و مناسب دانست. در پیچ های مختلف پیست آزادی، سامانه کنترل پایداری به سبکی وارد عمل می شد که اختلالی در ادامه حرکت خودرو ایجاد نمی کرد و بیشتر در راستای حفظ مسیر رانندگی وارد عمل می شد. فرمان پذیری این کراس اوور جدید هم خوب و قابل قبول بود و سامانه فرمان کمکی برقی (EPS) عملکرد مناسبی را داشت.
در بحث موتور و جعبه دنده باید گفت که هماهنگی خوبی میان دو این قطعه مکانیکی وجود دارد و تعویض دنده ها، انتقال گشتاور و ثبات حرکت در ایما دیده می شود.
نبود حالت تیپ ترونیک برای تعویض دنده یکی از معایب برای این تیپ "لاماری ایما" به حساب می آید. در این خودرو می توان گیربگس را در سه حالت اکونومی، معمولی و اسپرت قرار داد و لذا جای خالی تعویض دنده تیپ ترونیک در این کراس اوور احساس می شود.
هرچند امکانات لاماری ایما در همین نسخه مناسب بود، اما جای امکاناتی نظیر دوربین 360 درجه، سنسور هشدار نقطه کور و رادار خطی خالی است که مدیران آرین موتوربه عنوان شرکت ارائه دهنده محصول عنوان کردند که در آینده لاماری با قابلیت بیشتری از جمله موارد ذکر شده در تیپ های دیگر عرضه خواهد شد.
در مجموع لاماری را باید خودرویی زیبا با امکانات قابل قبول حتی در تیپ پایه دانست که اگر با قیمت منطقی به بازار ارائه شود می تواند فروش خوبی را نیز تجربه کند .هر چند که دغدغه ارائه خدمات پس از فروش مناسب یکی از خواسته های مالکان این خودرو در آینده می تواند باشد که در این راستا اگر اقدامات مناسبی از سوی آرین موتور به عنوان ارائه کننده محصول انجام شود می تواند در فروش بهتر تاثیر گذار باشد.
آلبوم تصاویر تست و بررسی لاماری/ برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگ بر روی آن کلیک نمایید