کد خبر: ۲۰۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
گروه استان‌ها_ آئین چهارشنبه آخر سال این سال‌ها جای خود را به مواد خطرناک محترقه و آتش‌زا داده است که در برخی مواقع نه تنها شادی خلق نمی‌کند بلکه خانواده‌ای را داغدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، هر سال که به روز‌های آخر نزدیک می‌شویم، تمام هم و غم اهالی رسانه و صاحبان تریبون‌های اطلاع رسانی، پیشگیری از اتفاقات ناگواری است که در شب آخرین سه شنبه سال ممکن است رخ دهد؛ جشنی که سنت دیرینه ایرانیان بوده و دهه‌های اخیر کابوسی فراموش نشدنی را برای بسیاری از مردم به ارمغان آورده است.

میراثی که از تاریخ باستان ایران به یادگار داریم و به بهانه آن برای هر سه شنبه آخر سال برنامه می‌چینیم، جشن می‌گیریم تا شبی پر از خاطره را ثبت کنیم، اما پای ثابت این جشن، آتش است.

رسم بر این بوده بدون آتش، چهارشنبه سوری پا نمی‌گیرد. بساط را جور و از شعله‌ها در جمع دوستانه، میزبانی می‌کنیم، شعله‌هایی که می‌توانند خوشی هایمان را چند برابر کنند یا اگر بگیرند و دودمانمان را بر باد دهند؛ ردپایی برجای گذارند که تا جان در بدن داریم از یاد نبریم.

هر سال جسته گریخته خبر‌های دلخراشی از این شب به گوش می‌رسد، تلفات و مرگ و میری که با برپایی جشن‌های پرخطر نتیجه می‌شود. در عین حال که رسم رسانه‌ای بر این است که از چند روز قبل، مطالب پیشگیرانه گوشزد شود.

 آماده باش تمامی نیرو‌های آتش نشان برای چهارشنبه آخر سال

محمد هادی قانع رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از شیراز، ضمن تأکید بر برنامه‌ریزی این سازمان در خصوص پیشگیری و کاهش پیامد‌های حوادث چهارشنبه آخر سال، پرسنل 23 ایستگاه عملیاتی، تجهیزات و ماشین آلات این سازمان را در چهارشنبه پایان سال آماده خدمت رسانی به شهروندان اعلام کرد.

وی افزود: در رابطه با مجروحان چهارشنبه پایان سال، آمار‌ها طی چند سال گذشته با شیب بسیار زیاد کاهش پیدا کرده و آتش نشانی به عنوان متولی شهر رویکردی را در چهار سال گذشته پیش گرفته است و شعار سازمان آتش نشانی این است که با مشارکت شهروندان و آگاهی رساندن به آنان حوادث را به حداقل خواهیم رساند و با خیالی آسوده به استقبال مراسم بهار می‌رویم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به حوادث چهارشنبه پایان سال 1399 ادامه داد: در سال گذشته با اقدامات پیشگیرانه، سازمان آتش‌نشانی شیراز در شب چهارشنبه سوری شاهد 32 ماموریت بود که از این تعداد 24 عملیات در چهارچوب مراسم چهارشنبه سوری به وقوع پیوست که با حضور به موقع آتش نشانان با کمترین خسارت و بدون هیچ مصدومی به پایان رسید.

قانع گفت: سازمان آتش نشانی شیراز به منظور جلوگیری از تکرار برخی اتفاقات چهارشنبه پایان سال نه تنها در ایام نزدیک به این روز بلکه از ابتدای سال جاری اقداماتی در زمینه آموزش در مهدکودک ها، مدارس، سطح شهر، آموزش‌های مجازی از طریق برگزاری وبینار‌های مختلف و برگزاری جشنواره بزرگ شهر ایمن و آموزش ایمنی به اقشار مختلف جامعه آگاه سازی‌های لازم را انجام داده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین تهیه کلیپ‌های آموزشی و انتشار در فضای مجازی از دیگر اقدامات این سازمان در زمینه فرهنگ سازی شهروندی بوده است.

ویروس منحوس را نادیده نگیریم

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به آماده باش تمامی نیرو‌های آتش نشان برای آگاه سازی شهروندان و کاهش حوادث تاکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه شب لذت بخشی داشته باشند کار‌های پرخطری را انجام می‌دهند، اما ما می‌گوییم اگر دنبال شب خوش و به یاد ماندنی در کنار خانواده خود هستید کافی است به نکات ایمنی توجه کنید و آموزش و آگاهی را فراموش نکنید.

محمد جواد مرادیان رئیس اورژانس استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: پایگاه‌های اورژانس 115 در استان همزمان با چهارشنبه آخر سال برای ارائه خدمات به حوادث احتمالی در آماده باش است.

وی با بیان اینکه پارسال 14 مورد حادثه به مرکز ارتباطات 115 اورژانس فارس اعلام شد، افزود: از این تعداد 14 نفر که دچار حادثه شده بودند به مراکز درمانی منتقل که دو مورد سوختگی با بنزین ثبت شد  و مابقی ترقه بود که 3 نفر به صورت سرپایی در محل درمان شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق آخرین آمار از ابتدای اسفندماه امسال تا کنون 7 مورد تماس تلفنی در خصوص حوادث چهارشنبه آخر امسال به سامانه 115 اورژانس فارس گزارش شده است که در این حوادث 12 نفر مجروح و به مراکز درمانی انتقال یافتند. 

وی گفت: همچنین بر اثر آتش بازی دو کودک 4 و 5 ساله در شهرستان خفر بر اثر سوختگی شدید جان باختند و یک کودک 7 ساله دیگر نیز در این آتش بازی دچار 60 درصد سوختگی شده که هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیرالمونین بستری است، اما وضعیت مطلوبی ندارد.

مرادیان افزود: با توجه به فرا رسیدن روز‌های پایانی سال و افزایش حضور شهروندان در مراسم چهارشنبه سوری، روند احتمالی انتشار ویروس کرونا در استان صعودی خواهد شد که این امر زنگ خطری برای سلامت شهروندان است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس از شهروندان خواست که در خانه بمانند و با حضور در تجمعات و مراسم‌های آخر سال بار مضاعفی را بر دوش کادر بهداشت و درمان تحمیل نکنند و شیرینی سال نو را با سوانح و حوادث ناشی از استفاده از مواد محترقه و خطرناک تلخ نکنند.

 اتمام حجت فرمانده انتظامی فارس با هنجارشکنان  

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: افرادی که بخواهند در مراسم چهارشنبه آخر سال اقدام به بی نظمی و سلب آسایش شهروندان کنند، دستگیر و با هماهنگی‌های به عمل آمده با مرجع قضائی تا 15 فروردین بازداشت خواهند شد. 

سردار رهام بخش حبیبی اظهار داشت: طی سال‌های گذشته شاهد بهبود رفتار در چهارشنبه آخر سال بوده ایم و مردم توانسته اند رفتار خود را در این روز کنترل کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای برقراری امنیت در این روز توسط مجموعه فرماندهی انتظامی استان فارس صورت گرفته است، گفت: پلیس مخالف شادی مردم نیست ولی در عین حال با مخلان نظم و امنیت و کسانی که اقدام به هنجار شکنی و حرکات پرخطر نمایند، به شدت و طبق قانون برخورد می‌کند.

فرمانده انتظامی استان فارس با اشاره به کشف بیش از یک میلیون انواع مواد محترقه تا کنون، تصریح کرد: در این خصوص 38 متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شده اند.

سردار حبیبی گفت: با توجه به اینکه بخش مهمی از قربانیان چهارشنبه آخرسال از میان کودکان و نوجوانان هستند، خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند تا مبادا به رفتار‌های پرخطر روی بیاورند.

وی ضمن اتمام حجت با مخلان نظم وامنیت عمومی، تأکید کرد: افرادی که بخواهند در مراسم چهارشنبه آخر سال اقدام به بی نظمی و سلب آسایش شهروندان کنند، دستگیر و با هماهنگی‌های به عمل آمده با مرجع قضائی تا 15 فروردین بازداشت خواهند شد.

به گزارش تسنیم در آئین جشن چهارشنبه‌سوری رسم بر این بود که مردم با پریدن از روی آتش بدی و پلیدی، بیماری و غم و رنج از بین برود، اما طی سال‌های اخیر همنشینی با خانواده جای خود را به ترقه‌بازی و رفتار‌های پرخطرناک داده است.

انتهای پیام/424/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار