کد خبر: ۲۰۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس که از وی به عنوان یکی از طراحان طرح صیانت نام برده می شود در نشست کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع اینکه طرح صیانت چه بلایی بر سر اقتصاد ایران می‌آورد؟ تاکید کرد: این طرح به دنبال فیلتر اینترنت نیست و منتقدان اطلاع کافی از ماهیت این طرح دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوسف مرادی که در این نشست تاکید کرد فعلا سمتی ندارد، و از مهرماه فعالیتی را عهده‌دار نیست، در دفاع از طرح صیانت در کلاب هاوس خبرآنلاین حضور یافت و گفت: من این روزها فقط به عنوان یک ایرانی صحبت می‌کنم  مسئولیت حقوقی ندارم اما وقتی اسم طرح صیانت را می شنوم حالم بد می شود و حس بدی می‌گیرم .

بیشتر بخوانید:

                   فلاح: طرح صیانت از نظر اقتصادی قابل اجرا نیست/ کارآمد: برای فیلترینگ نیازی به قانون نداریم

                    توضیحات یک موافق طرح صیانت؛ مجلس به دنبال فیلترینگ نیست!


 وی در توضیح این مطلب افزود: این طرح که این روزها به طرح صیانت که حالا به طرح تنظیم مقررات تغییر نام داده، طرحی است که به حوزه حکمرانی مرتبط است اما می‌بینیم کسانی مخالف طرح هستند که اصلا آشنایی با بعد حکمرانی ندارند .
 وی با تاکید بر اینکه اصلا قرار نیست این طرح منجر به فیلترینگ شود، تاکید کرد: با توجه به هزینه سنگینی که ایجاد شده من شخصا مخالفت تصویب این طرح در مجلس هستم و فکر میکنم این طرح باید در شورای عالی فضای مجازی مصوب شود .
 وی با اشاره به اینکه همین حالا نیز مصوبات شورای عالی فضای مجازی در حکم مصوبات مجلس شورای اسلامی است، گفت: تنها چیزی که وجود دارد این است که این مصوبات ضمانت اجرایی ندارد ، به عبارت دیگر مجلس تنها باید بخشی از طرح صیانت را مصوب کند که به مصوبات شورای عالی فضای مجازی ضمانت اجرایی بدهد.
به گفته وی با شرایط ایجاد شده اصلا به صلاح نیست این موضوع در مجلس به تصویب برسد .
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قلب طرح صیانت به کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرتبط است و این کمیسیون نیز زیر نظر شورای عالی فضای مجازی است . از سوی دیگر رییس شورای عالی فضای مجازی نیز کسی نیست جز رییس جمهوری که در شرایط کنوین آقای رییسی هستند .
 او افزود: به گفته خود اقای رییسی دختر ایشان در اینستاگرام کسب و کاری دارند و از این زاویه نیز با موضوع کسب و کار در فضای مجازی آشنا هستند پس چنین فردی طبیعتا از این زاویه نیز وارد نمی شود که بخواهد اینستاگرام را ببندد.
وی با تاکید بر اینکه منتقدان اصلا با موضع حکمرانی آشنا نیستند، گفت: بخش مهمی از این افراد کارشناس آی تی هستند، حالا مثل این می ماند که ما بخواهیم از زاویه حکمرانی قانون راهنمایی و رانندگی بنویسیم  افرادی که تعمیرکار خودرو هستند،بیایند در این مورد نظر بدهند در حالی که اصلا موضوع به آنها ربط ندارد .
 وی با ذکر مثال دیگری گفت: وقتی درباره حقوق اطفال قانون می‌نویسیم نمی‌شود پزشکان اطفال نظر بدهند ، اینجا هم وقتی از زاویه حکمرانی نظر می‌دهیم نباید این افراد وارد ماجرا بشوند چون سواد حقوقی لازم برای دیدن و درک مطلب از زوایه حکمرانی را ندارند.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی ابزار نیست بلکه زمین بازی است، گفت: برداشت برخی از طرح صیانت فیلترینگ است این در حالی است که طرح صیانت بدان معنا نیست که چیزی فیلتر شود بلکه به این معناست که کاربر جدیدی با خط مشی ترافیکی جدید اجازه ورود نداشته باشد . به هر حال سیاستگذاری دو بخش است، یک بخش برای نرح افزار موجود و کاربر کنونی و یک بخش مرتبط با نرم افزا جدید و کاربر جدید می شود .

صیانت


صیانت در حکم تحریم داخلی است
در بخش دیگری از این نشست حامد بیدی ، طراح و مدیرعامل استارتاپ و مخالف طرح صیانت گفت: واقعیت این است که این طرح به صورت واضح و روشن به دنبال کنترل فضای مجازی است، هرچند با نام‌هایی مثل خط مشی ترافیک اینترنت آن را در قالب ایهام بیان می‌کند اما به دنبال اعمال این کنترل به بدترین شکل ممکن است. من توصیه می‌کنم طراحان و موافقان این طرح افکار عمومی را جدی بگیرند. تاریخ به ما نشان داده که چه اتفاقات بدی رخ می‌دهد وقتی مردم احساس کنند به آن‌ها توهین و بی‌اعتنایی می‌شود.
وی افزود: یکی از مسائلی که در بسیاری از کشورهای دنیا بدیهی محسوب می‌شود امکان مراوده و تجارت بین‌المللی و استفاده از بازارهای منطقه‌ای و خارجی است که ما به لطف تحریم‌ها این امکان را نداشته‌ایم. همه ما می‌دانیم که تحریم‌ها چه ضربه سنگینی به ما زده و تا چه اندازه باعث افت اقتصاد ما شده است. بنابراین، مشکلات اقتصادی کشور ما پیش از مطرح شدن طرح صیانت رخ داده است. با این حال، حتی اگر با انجام مذاکرات، کل تحریم‌های خارجی رفع و مراودات مالی ما با جهان از سر گرفته شود، طرح صیانت مانع از آن می‌شود.
بیدی تصویب طرح صیانت را نوعی خودتحریمی دیجیتال دانست و گفت: با این طرح، خودمان پلتفرم‌هایی را که بخش عمده‌ای از اقتصاد جهان روی آن شکل می‌گیرد، از شهروند ایرانی می‌گیریم و یک خودتحریمی دیجیتال اعمال می‌کنیم. من اثرات اقتصادی تصویب طرح صیانت برای شهروندان را همسنگ با اثر تحریم‌های بین‌المللی می‌دانم. با طرح صیانت اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را محدود می‌کنیم. این محدودیت عملا سهم ما در اقتصاد پلتفرمی را صفر کرده و از این دهکده جهانی، بازار و اقتصاد بین‌المللی محروم می‌شویم.
کسب و کارهای نوپا در معرض آسیب
در ادامه این نشست، رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ناامید کردن مردم و آسیب به کسب‌وکارهای آنلاین را نامطلوب‌ترین تاثیر این طرح دانست و گفت: مهم‌ترین تاثیر طرح صیانت بر اقتصاد کشور، تاثیری است که بر کسب‌وکارهای نوپا خواهد داشت؛ کسب‌وکارهایی که اتفاقا در دوران پلتفرمیفیکیشن می‌تواند اقتصاد کشور را توسعه دهد. ما به نفت، کشاورزی و بسیاری از صنایع هزینه‌بر دسترسی نداریم؛ امیدمان همین جوانان و کسب‌وکارهای نو هستند. اما طرح صیانت به‌طور مستقیم همین افراد را هدف گرفته و امید آینده این افراد را دچار آسیب کرده است.
 اسلامی به انتقاد از عملکرد نمایندگان در تدوین این طرح بدون در نظر گرفتن خواست اکثریت مردم پرداخت: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که هرچه اکثریت مردم با آن موافق هستند در مجلس خلاف آن رفتار می‌شود. نه‌تنها نظرات ما بلکه نظر خود مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مورد نظر دوستان قرار نمی‌گیرد. ما برخی از دغدغه‌هایی را که باعث تدوین طرح صیانت شده است، قبول داریم. ما قبول داریم که در فضای مجازی باید قانون‌گذاری بشود ولی طرح صیانت را که از طرف کمیسیون فرهنگی تهیه شده اصلا قبول نداریم و نظرمان این نیست که با یک قانون تمام مشکلات حل می‌شود. شاید چندین قانون در حوزه‌های مختلف لازم باشد که باید توسط متخصصان پیشنهاد داده شود. ما آماده‌ایم که با هماهنگی وزارت ارتباطات متونی را بنویسیم و ارائه دهیم. بنابراین، ما فقط یک منتقد صرف نبودیم.

وی در ادامه چاره‌جویی در مقابل این طرح را معطوف به تصمیم رئیس مجلس دانست و گفت: من هرروز امیدم به این که مجموعه مجلس درک کاملی از این مسائل داشته باشد، کمتر می‌شود؛ البته نمایندگانی هم هستند که محکم ایستاده‌اند و نکات و نظراتشان را بیان می‌کنند اما بدنه نمایندگان با راه حل‌های طرح صیانت ناآشنا هستند و برخی از دغدغه‌های پشت آن را قبول دارند. آنچه در این مقطع باید مورد توجه ما باشد این است که اولا باید از ناامیدی دوری کنیم و ثانیا باید شخص آقای قالیباف را فراخوان کنیم. الان نوبت ایشان است که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد این موضوع را با همین شیوه در صحن علنی مطرح کند یا فرایند دیگری را در پیش گیرد. بعد از نامه معاونت قوانین مجلس و تلاش‌های صورت‌گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، حالا نوبت محمدباقر قالیباف است که به‌عنوان یکی از روسای سه قوه تصمیم بگیرد که می‌خواهد نظر نهایی مردم و کارشناسان متخصص را بشنود یا نه.
اسلامی ضمن تاکید بر لزوم امیدواری برای ادامه این مسیر، نسبت به امکان تکرارپذیری طرح‌هایی همچون طرح صیانت هشدار داد: امیدوارم با سایر دوستان به‌صورت یکپارچه مسیر را ادامه دهیم و شنیده نشدن صداهایمان باعث نشود که در شرایط فعلی سکوت کنیم. نگرانی‌های من بیشتر از طرح صیانت است. این روشی که طرح صیانت پیش رفت امکان تکرارپذیری دارد و طرح‌های دیگری را می‌بینم که در حال مطرح شدن هستند. بنابراین فقط محتوای طرح صیانت آسیب‌زننده نیست، این نوع نگرش به نظرات عامه مردم و بی‌تفاوت بودن به نظرات کارشناسان باید تخطئه شود. اگر ما یک بار محکم و استوار ایستادگی نکنیم، امکان تکرارپذیری آن وجود خواهد داشت. من همچنان امیدوارم که مجلس و به‌خصوص رئیس مجلس واکنش متناسبی در پیش بگیرد.

223223

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار