کد خبر: ۲۰۳۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
وزیر ارتباطات گفت: ۲ درصد افزایش حق‌السهم دولت بهانه افزایش تعرفه نخواهد بود. اپراتورها بدون هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حق افزایش تعرفه را ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه بازدید از نمایشگاه جانبی کنفرانس ظرفیت فیبرنوری در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص افزایش تعرفه‌های ارتباطی در پی افزایش 2 درصدی حق‌السهم دولت در اپراتورهای موبایل در بودجه سال 1401 آماده و اعتراض اپراتورها که این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های آنها می‌شود، اظهار داشت: هیچ‌کس به بهانه این دو درصد حق افزایش تعرفه را ندارد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه را اعلام می‌کند و متناسب با آن، حق افزایش یا تغییر تعرفه دارند. تعرفه‌ها طبق روال معمول اصلاح می‌شود و ما از شورای نگهبان پیگیری می‌کنیم که این دو درصد هم حذف شود.کسی به بهانه 2 درصد افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورهای موبایل حق افزایش تعرفه ندارد.

وی افزود: 2 درصد عددی نیست که بخواهند به بهانه آن قیمت‌ها را افزایش دهند. سال گذشته که افزایش 10 درصدی حق السهم دولت از اپراتورها به تصویب مجلس رسیده بود که البته مشمول اپراتورها نشد و 2 درصد که بهانه گرانی نمی‌شود.

زارع‌پور ادامه داد: «سازمان تنظیم مقررات تعرفه‌ها را اعلام می‌کند و طبق روال معمول، تعرفه‌ها اصلاح خواهد شد نه براساس افزایش 2 درصدی حق‌السهم. البته در حال پیگیری هستیم که با نظر شورای نگهبان همین 2 درصد افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورهای موبایل هم حذف شود.»

وزیر ارتباطات در راستای اینکه هدف وزارتخانه راه‌اندازی یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور است، افزود: «توسعه شبکه فیبر نوری تنها راه‌حل این موضوع است. ما باید فیبر نوری را تا در منازل و کسب‌وکارها برسانیم، که این حرکت کار بسیار سختی است اما خود را برای این کار آماده کردیم. تولیدکنندگان تجهیزات لازم برای این کار در نمایشگاه امروز حضور داشتند و گفتند که نیاز به حمایت است. بازارسازی برای این تولیدکنندگان بزرگ‌ترین حمایت از آنها است.»

زارع‌پور ادامه داد: برای اینکه تقاضا داشته باشیم، دولت یک بسته حمایتی ‌برای این عنوان پیش‌بینی کرده، دیروز دولت اولین قدم را در جلسه هیات دولت برداشته و مصوب کردیم که از سه درصد حق‌السهم دولت از اپراتورهای ثابت به نفع کسانی که پورت فیبر نوری راه‌اندازی کنند، استفاده کنیم. علاوه بر این یک بسته حمایتی دیگر ‌پیش‌بینی کردیم برای اینکه به سرعت بتوانیم پروژه FTTx را توسعه دهیم و وعده 20 میلیون پورت فیبر نوری را عملی کنیم.

وی در خصوص بازدید از نمایشگاه ظرفیت شبکه ملی اطلاعات با محوریت توسعه زیر ساخت های FTTX اظهار داشت: نمایشگاه امروز نویدبخش این است که همه خود را آماده کرده تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری کردند برای اینکه تجهیزات لازم از مودم تا دیگر تجهیزات در داخل تولید شود. بخشی هم هنوز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. اگر نهضت راه‌اندازی پورت فیبر نوری آغاز شود، همه شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند و همه کسانی که در صنعت ICT فعالیت می‌کنند، همه تشویق خواهند شد که این حرکت با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. هر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد در هماهنگی با وزارتخانه‌های دولتی و در با تعامل با بخش خصوصی احصا می‌شود تا به هدف 20 میلیون پوشش برسیم.

وی در خصوص تسهیلات حمایتی دولت برای دسترسی مردم به فیبر نوری بیان داشت: «مصوبه‌ای در دست بررسی داریم و یک بخش از این بسته حمایتی ناظربه این است که این حمایت را در اختیار خود شرکت‌های FCP یا اپراتورهای تلفن همراه قرار دهیم تا برای راه‌اندازی پورت فیبر نوری تلاش کنند. مصوبه دیروز هیات دولت هم همین بود که به ازای هر پورت فیبر FTTH که راه‌اندازی شود، حق‌السهم دولت برای هر پورت از آنها گرفته نمی‌شود. این برای فراهم‌کنندگان ارتباطات ثابت و همراه انگیزه است که به کار سرعت دهند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هزینه‌ تمام‌شده راه‌اندازی پورت‌های فیبر نوری در منازل عنوان کرد: هزینه مودم درکنار هزینه فیبرکشی داخل ساختمان و موارد دیگر، حدود سه میلیون تومان هزینه‌ دارد که یا خود اپراتور به شکل اقساطی با مردم حساب خواهد کرد، یا ما یارانه‌ای به اپراتورها یا مردم می‌دهیم.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار