کد خبر: ۲۰۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهلت پرداخت عیدی و پاداش

در انتهای هر سال، بحث پرداخت عیدی و پاداش آخر سال داغ‌تر می‌شود. کارگران منتظر پرداخت عیدی و پاداش خود هستند و کارفرمایان هم باید برای پرداخت عیدی کارگران خود برنامه ریزی کنند. یکی از سؤالات پرتکراری که در انتهای هر سال ذهن کارگران و کارفرمایان را به خود مشغول می‌کند زمان و مهلت پرداخت عیدی و پاداش است. ما در این مقاله با بررسی قانون پرداخت عیدی و پاداش، سعی می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم و مهلتی که در اختیار کارفرمایان برای پرداخت عیدی و پاداش قرار دارد را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

قانون پرداخت عیدی و پاداش کارگران

قانون پرداخت عیدی و پاداش کارگران یکی از قوانین تأمین اجتماعی است. لایحه اصلاح لایحه قانون تأمین منافع کارگران مشمول قانون سهیم کردن در منافع کارگاه‌های صنعتی و تولیدی مصوب 1341 و لغو قوانین سابق، مصوب 23/4/1359 شامل موارد زیر می‌شود:

اده واحده - کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

 تبصره 1- مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ 60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید.

 تبصره 2- در کارگاه‌های که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند. عرف کارگاه معتبر خواهد بود.

بر اساس قانون پرداخت عیدی و پاداش کارگران همه کارفرمایان موظف به پرداخت عیدی هستند. کارفرمایان بعد از محاسبه عیدی 1400 باید مبلغ عیدی را هم‌زمان با پرداخت حقوق ماهانه یا در مهلت تعیین شده پرداخت کنند. اما سؤال اصلی اینجاست که مهلت پرداخت عیدی و پاداش کارگران چه زمانی است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

مهلت پرداخت عیدی و پاداش

زمان و مهلت پرداخت عیدی و پاداش کارگران

معمولاً عیدی کارگران اسفند ماه پرداخت می‌شود، البته منعی ندارد که با حقوق بهمن نیز پرداخت شود، اما مهلت قانونی برای عیدی همان اسفند ماه است. نکته مهم این است که کارفرماها موظف هستند تا قبل از عید و شروع سال جدید عیدی و پاداش کارگران خود را طبق قانون پرداخت کنند. بنابراین مهلت پرداخت عیدی و پاداش کارگران از بهمن تا اسفند است. در صورت عدم پرداخت عیدی، کارگران می‌توانند برای رسیدگی به شکایت‌های خود به مراجع پیش بینی شده در فصل حل اختلاف قانون کار مراجعه کنند. علاوه بر عیدی و پاداش، سنوات نیز باید توسط کارفرمایان در مهلت تعیین شده پرداخت شود.

مهلت پرداخت عیدی و پاداش

زمان و مبلغ عیدی کارگران در سال 1400

میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود یعنی دو برابر حقوق پایه به شرط این که از سه برابر حد اقل مزد تجاوز نکند. با توجه به این که پایه حقوق اداره کار 1400 معادل 3 میلیون و 500 هزار تومان است، مبلغ عیدی کارگران با کسر مالیات حداقل 5 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود. کارگرانی که پایه حقوق 4 میلیون تومانی دارند نیز 7 میلیون و 960 هزار تومان عیدی دریافت خواهند کرد. زمان پرداخت عیدی معمولاً همراه با حقوق بهمن یا اسفند است. البته کارفرمایان می‌توانند در طول ماه اسفند نیز تا آخر سال، عیدی کارگران را در زمانی خارج از زمان پرداخت حقوق‌ها، واریز کنند.

آیا کارگران مستعفی، اخراجی و بازنشته نیز شامل پرداخت عیدی و پاداش می‌شوند؟

کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته شده و یا به نحوی از انحا رابطه آنان با کارگاه قطع می‌شود یا کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند، محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود. مبلغ پرداختی به این کارگران باید به مأخذ شصت روز به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. البته مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده تجاوز کند. بنابراین کارفرمایان باید به پرداخت عیدی و پاداش این دسته از کارگران خود نیز در پایان سال اقدام کنند.

پرداخت عیدی و پاداش کارگران با کمک نرم افزار حسابداری سپیدار

در این مقاله سعی کردیم مهلت پرداخت عیدی و پاداش کارگران را بررسی کنیم و با نظر قانون در این زمینه آشنا شویم. همه کارفرمایان، صاحبان کسب و کارها، کارگاه‌ها و کارخانجات در پایان سال باید برای پرداخت عیدی و پاداش کارگران خود برنامه ریزی کنند. ساده‌ترین راه محاسبه عیدی و پاداش، استفاده از نرم افزارهای حسابداری سپیدار سیستم است. با استفاده از سیستم حقوق و دستمزد سپیدار بدون نیاز به انجام محاسبات سخت و دشوار می‌توانید حقوق، مزایا، عیدی و سنوات کارگران خود را پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به سایت سپیدار سیستم مراجعه کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار