کد خبر: ۲۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
دستاورد سفر وزير صنعت به آنكارا
این موافقتنامه انتقادات گسترده‌ای را در سطح فعالان اقتصادی و کارشناسان ایرانی در پی داشته است. به‌عقیده این افراد در شرایطی که باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات کالاهای مصرفی و افزایش صادرات در دستور کار قرار گیرد موافقتنامه مذکور واردات از ترکیه را افزایش می‌دهد و کمکی به رشد صادرات نمی‌کند.
به گزارش روزنامه تجارت- هفته گذشته هفته پر كاري براي وزير صنعت، معدن و تجارت بود. هفته‌اي كه حاشيه هم كم نداشت. روزهاي ابتدايي هفته گذشته بود كه محمدرضا نعمت‌زاده به همراه محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي از گروه خودروسازي ايران خودرو بازديد كردند. بازديدي كه انعكاس خبري صحبت‌هاي نوبخت درباره يارانه توليد و اختصاص آن به خودروسازان با واكنش‌هايي مواجه شد. پس از آن هم نعمت‌زاده به بهارستان رفت و در جلسه‌‌اي با اعضاي كميسيون‌هاي صنعت و حمايت از توليد داخلي شركت كرد. جلسه‌اي كه خروجي آن قول وزير صنعت براي حمايت هرچه بيشتر از واحدهاي توليدي و صنعتي داخلي و تامين يارانه‌هاي مورد نظر براي خودروسازان بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرين روز هفته گذشته به آنكارا سفر كرد.
محمدرضا نعمت‌زاده به هنگام ورود به آنکارا پایتخت ترکیه گفت: برای رفع موانع و مشکلات بر سر راه توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه تلاش می‌کنند. نعمت‌زاده همچنين ابراز امیدواری کرد در این سفر در جهت تحقق توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه، گام‌هایی بر داشته شود. نعمت‌زاده همچنين گفت: می‌خواهیم موانعی را که بر سر راه توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری وجود دارد، اعم از حمل و نقل و تعرفه‌ها را در این مذکرات حل و فصل کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: افزایش مبادلات به نحوی در نظر گرفته شده که به سود هر دو کشور باشد. سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران شروع شده، بویژه سرمایه‌گذاری آنها در نواحی مرزی ایران و ترکیه می‌تواند شتاب تازه‌ای به مناسبات اقتصادی بدهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با تاکید بر همکاری سازنده به جای رقابت بین کشورهای همسایه و مسلمان گفت: همکاری تهران و آنکارا با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور می‌تواند هم‌افزایی قابل توجهی را در منطقه ایجاد کند. محمدرضا نعمت‌زاده در ديدار با فکری ایشیک، وزیر علوم و فناوری ترکیه، با اشاره به پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران به ویژه در دوران تحریم‌های گسترده بین‌المللی و با اشاره به جایگاه علمی ایران در جهان و ظرفیت‌ها و استعدادهای نیروی انسانی کشورمان، آمادگی ایران را برای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری با ترکیه اعلام کرد. وی با با تاكيد بر اینکه ایران معتقد است در زمینه علوم و فناوری با دنیا مراوده و ارتباط داشته باشد، گفت: به همین دلیل با کشور دوست و برادر ترکیه می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی همکاری خوبی را شروع کنیم.
نعمت‌زاده با تاکید بر همکاری سازنده به‌جای رقابت بین کشورهای همسایه و مسلمان گفت: همکاری ایران و ترکیه با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور می‌تواند هم‌افزایی قابل توجهی را در منطقه ایجاد کند. دو طرف می‌توانند با کنار هم گذاشتن توانایی‌ها و استعدادهای خود ضمن تولید کالاهای اقتصادی، زمینه صدور آن به دنیا را نیز فراهم کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تقریبا همه نیروگاه‌هاي ايران با تجهیزات ایرانی ساخته می‌شود. در این زمینه و صنایع پتروشیمی نیز دو کشور می‌توانند همکاری‌های علمی و فنی خوبی
داشته باشند.
رابطه اقتصادي ايران و تركيه از زيان آمار
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در 8 ماه نخست سال جاری میلادی افت 23 درصدی داشته است. ارزش تجارت ایران و ترکیه که در ماه‌های ژانویه تا اوت 2014 بالغ بر 8.88 میلیارد دلار بوده در مدت مشابه سال جاری به 6.816 میلیارد دلار کاهش یافته است. کاهش 23 درصدی مبادلات ایران و ترکیه در حالی است که از ابتدای سال جاری میلادی و با هدف توسعه مبادلات دوجانبه، موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور به اجرا گذاشته شده است.
این موافقتنامه انتقادات گسترده‌ای را در سطح فعالان اقتصادی و کارشناسان ایرانی در پی داشته است. به‌عقیده این افراد در شرایطی که باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات کالاهای مصرفی و افزایش صادرات در دستور کار قرار گیرد موافقتنامه مذکور واردات از ترکیه را افزایش می‌دهد و کمکی به رشد صادرات نمی‌کند.
براساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه تا اوت 2015 با افزایش 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 2.448 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا اوت 2014 بالغ بر 2.077 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ایران دوازدهمین مقصد صادراتی ترکیه در 8 ماهه نخست 2015 بوده و 2.6 درصد کل صادرات این کشور در این دوره به‌مقصد ایران انجام شده است. با وجود رشد 18 درصدی صادرات ترکیه به ایران در 8 ماهه نخست 2015 واردات این کشور از ایران افت 36 درصدی داشته و به 4.368 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه تا اوت سال میلادی گذشته 6.803 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود. آمارها نشان می‌دهد ایران هشتمین تأمین کننده نیازهای وارداتی ترکیه در ژانویه تا اوت 2015 بوده و 3.1 درصد کل واردات ترکیه را در این دوره تأمین کرده است. براساس این گزارش مبادلات تجاری این کشور با ایران در 12ماهه سال میلادی 2014 با کاهش 6 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 13.721 میلیارد دلار رسید. صادرات ترکیه به ایران در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 7 درصد افت داشت و به 3.888 میلیارد دلار رسید. ترکیه در سال پیش از آن 4.192 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات ترکیه از ایران در سال 2014 نیز نسبت به سال قبل از آن 5.3 درصد کاهش داشت. ترکیه در سال 2013 بالغ بر 10.383 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در سال 2014 به 9.833 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
برچسب ها: وزیر ، آنکارا ، صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر: