کد خبر: ۲۰۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
دبیر اجرایی کمیسیون امور عمرانی قرقیزستان گفت: تعداد افرادی که درخواست دریافت تابعیت این کشور را در دو سال اخیر داشته‌اند، در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «الغ بیک شوکوربیک اف»، دبیر اجرایی کمیسیون امور عمرانی قرقیزستان گفت: تعداد افرادی که درخواست دریافت تابعیت این کشور را طی 2 سال اخیر داشته‌اند، در حال افزایش است.

به گفته شوکوربیک اف، در دو سال گذشته دریافت و ترک تابعیت قرقیزستان 50 به 50 بود. اکنون 90 درصد پذیرش و 10 درصد خروج از تابعیت را تشکیل می دهد. به عنوان مثال، بیشتر افرادی از روسیه و سایر کشورها برای دریافت تابعیت قرقیزستان درخواست می کنند.

این مقام قرقیز افزود: قرقیزستان همچنین قصد دارد شهروندان خود را که تابعیت کشور دیگری را به دست آورده اند، ثبت کند.

وی گفت: ما همچنین قصد داریم یک قانون «ثبت شهروندی دیگر» را معرفی کنیم. این استاندارد به ما این امکان را می دهد که بدانیم چه تعداد از شهروندان ما گذرنامه روسیه یا هر کشور دیگری را دارند.

شوکوربیک اف گفت: ماده 6 قانون شهروندی جمهوری قرقیزستان، «سایر شهروندی» را تعریف می‌کند و اگر کشور دیگری از شهروندان قرقیزستانی خواستار لغو  تابعیت اول آنها نباشد در نتیجه قرقیزها می توانند شهروند کشور خود باقی بمانند.

به گفته وی، به عنوان مثال، تابعیت آلمان تنها به کسانی اعطا می شود که رسما تابعیت قبلی خود را ترک کرده و از ثبت نام خارج شده اند.

از سوی دیگر، روسیه کشوری است که این طلب را ندارد، بنابراین شهروندان مجبور نیستند تابعیت قرقیزستان خود را رها کنند.

به گفته وی، «تابعیت مضاعف» تنها در صورتی اعطا می شود که با یک کشوری قرارداد خاصی وجود داشته باشد، این در حالی است که قرقیزستان با هیچ کشوری چنین قراردادی ندارد.

تخمین زده می شود که حدود یک میلیون شهروند قرقیزستان کارگران مهاجر خارج از کشور هستند که بسیاری از آنها در روسیه هستند.

لازم به ذکر است که در سال 2021، 3990 افراد خارجی تابعیت قرقیزی را دریافت کردند که 2870 نفر آنها از قرقیزهای قومی در خارج هستند.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار