کد خبر: ۲۰۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
شرکت توانیر از جمع آوری تعداد ۱۱۸ هزار و ۳۴۳ دستگاه ماینر در سال ۱۴۰۰ با دریافت گزارش‌های مردمی خبر داد.

شرکت توانیر اعلام کرد که با همکاری مردم، در طول یک سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۳۲۰ مرکز استخراج غیرمجاز رمز ارز کشف و تعداد ۱۱۸ هزار و ۳۴۳ دستگاه ماینر جمع آوری شد. این جمع آوری، از مصرف غیرمجاز برق و ایجاد آسیب به شبکه برق و وسایل برقی مشترکان جلوگیری می‌کند.

میزان قدرت این مراکز بیش از ۶۴۰ مگاوات برآورد شده و افزون بر ۷۹۸ میلیون کیلووات ساعت مصرف انرژی داشته اند.

بر اساس این گزارش، هموطنان می‌توانند از طریق اپلکیشین برق من نسبت به معرفی و افشای مراکز استخراج رمز ارز غیرمجاز یا افرادی که با این کار باعث ورورد آسیب به تجهیزات برقی مشترکان می‌شوند، اقدام و از پاداش در نظر گرفته شده نیز بهره‌مند شوند.

آقای خدادادی مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز توانیر گفت: استخراج غیرمجاز رمز ارز در کشور دارای تبعات منفی برای مردم، صنعت برق و اقتصاد ملی است و می‌تواند موجب سوختن لوازم الکتریکی نظیر یخچال، تلویزیون و کولر و دامن زدن به خاموشی‌ها شود و به دلیل استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز بدون رعایت اصول ایمنی، آتش سوزی و خطرات جانی را نیز می‌تواند در پی داشته باشد؛ در بعد ملی نیز بلعیدن برق به وسیله استخراج کنندگان رمز ارز، سبب افزایش خاموشی‌های صنایع در فصول گرم و سرد سال شده که این موضوع افزایش تورم و بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

او می‌گوید، فعالیت این افراد بعد از گذشت زمان به وسیله دستگاه‌های کاشف مانند وزارت نیرو و نیروی انتظامی شناسایی می‌شود و به دلیل ضبط ماینر‌ها و اعمال جریمه‌های سنگین از سوی وزارت نیرو یا نفت و تشکیل پرونده در قوه قضاییه، نه تنها سودی کسب نخواهند برد بلکه خود، افراد خانواده و سایر مردم را با آسیب‌های جدی مواجه می‌سازند.

به گفته آقای خدادادی به جهت ساختار یارانه‌ای انرژی و محدودیت‌هایی که در تامین انرژی در کشور وجود دارد، ضروری است تا مراقبت کافی از سوی تمامی دستگاه‌های مربوطه به عمل آید تا خدشه‌ای به تامین انرژی مطمئن و پایدار اعم از برق و گاز وارد نشود؛ یکی از موثرترین راهکارها نیز، سوق دادن استخراج کنندگان رمز ارز به استفاده از مولد‌های تجدیدپذیر و پاک است.

طبق اعلام توانیر، متقاضیان استخراج رمزارز مانند هر کسب و کار دیگری ابتدا باید مجوز‌های لازم را از وزارت صمت اخذ و نسبت به دریافت انشعاب از شرکت‌های برق و سپس استخراج رمز ارز با تعرفه برق صادراتی اقدام کنند.

برچسب ها: رمزارز ، توانیر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار