کد خبر: ۲۰۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
عضو انجمن شرکت‌های پژوهشی نفت گفت: عدم پذیرش برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک فناوری نفت دارای ابهاماتی است.

آقای امیر حدادی عضو انجمن شرکت‌ها و مؤسسات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی (اپنا) که یک شرکت دانش بنیان به حساب می آید درباره پذیرش شرکت های دانش بنیان در پارک فناوری نفت موضوعات مختلفی را مطرح کرده است که در ادامه آن را می خوانید.

دستیابی دانش بنیانی ها به محصولات مقاوم سازی سازه در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی 

حدادی: در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی و تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت فعالیت‌هایی داریم؛ اما فعالیت اصلی آن در راستای مقاوم‌سازی و بهبود فعالیت سازه در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است؛ به طور مثال یک سکوی نفتی نیاز دارد که مقاوم شود و نگهداری از آن نیز باید صورت گیرد که موفق شده‌ایم با توجه به وارداتی بودن صنعت مقاوم‌سازی، محصولات دانش‌بنیانی را در این حوزه بومی‌سازی کنیم.

 این محصولات دانش‌بنیان شامل رزین‌های اپوکسی، متریالی شامل دودبند‌ها و آتش‌بند‌ها و محصولات شیمیایی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هستند و برای تولید آن‌ها، زیرساخت‌هایی برای حمایت در مسائل مالیاتی و بیمه‌ای مورد نیاز است که قرار بوده با راه‌اندازی پارک نوآوری و فناوری نفت، این حمایت‌ها انجام شود؛ اما اکنون که نزدیک به ۹ ماه از افتتاح این پارک گذشته، به ناگهان، شرکتش از فهرست اولویت‌های وزارت نفت خارج شده است.

تغییر اولویت های وزارت نفت، سنگی پیش پای این شرکت دانش بنیان نفتی!

 حدادی: مجموعه ما حدود دو سال پیش در رویدادی که وزارت نفت برگزار کرد، به عنوان یکی از شرکت‌های برتر از میان بیش از ۵۰۰ شرکت که حضور پیدا کرده بودند، برگزیده شد؛ پس از پیگیری‌های فراوان برای واگذاری محل فعالیت در پارک نوآوری نفت از دولت قبل و دولت جدید، حدود ۳ ماه پیش از این پارک تماس گرفتند و گفتند، باید فرم‌های جدیدی را پر کنیم که جای تعجب داشت؛ اما در هر صورت فرم‌ها را ارسال کردیم که این بار گفتند، موضوع فعالیت شرکت شما در فهرست اولویت‌های وزارت نفت نیست!

 چند سوال در این مورد به وجود آمده؛ اگر موضوع فعالیت ما در زمان ارزیابی اولویت نداشته، چرا وزارت نفت با صرف هزینه در آن رویداد، یک گروه حداقل ۸ نفره را برای داوری مشخص کرد و چرا آن داورها، از میان انبوه شرکت‌های متقاضی، شرکت ما را انتخاب کرد؟


بیشتر بخوانید:


 آیا موضوع تعیین اولویت‌ها در وزارت نفت، در هر دولت سلیقه‌ای است و شرکت‌ها بر اساس نظر یک نفر باید به دنبال کار و تحقیق بروند و بر اساس نظر نفر دیگر در همان جایگاه و با فاصله زمانی بسیار کم، نتایج هزینه زمان و نیروی انسانیشان در اولویت نیست؟

درخواست شفاف سازی وزارت نفت در اولویت های علمی در سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین"

حدادی: وزارت نفت باید به این سوال پاسخ دهد که چگونه اولویت‌ها را مشخص و اعلام می‌کند که شرکت‌ها مدت زیادی روی آن وقت می‌گذارند؛ اما زمان عمل به وظایف که می‌رسد، می‌گوید فعالیتشان در اولویت نیست و آیا موضوع تعیین اولویت، تبدیل به ابزار سوء‌استفاده و بهانه‌تراشی برخی از مدیران شده است؟

دو سال وقت گذاشتیم تا با کمک پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و استفاده از روش‌های مهندسی معکوس توانستیم، به دانش فنی محصولمان دست پیدا کنیم و آن را به مرحله تولید برسانیم. کمترین اشکال این رفتار وزارت نفت، تضییع بیت المال از سمت کارفرما به علت نیازمند بودن به واردات محصول دارای مشابه داخلی و دلسردی نیروی نخبه کشور از تلاش و تحقیق است.

اواخر بهمن سال ۹۸، گردهمایی سه روزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزرای نفت و علوم، تحقیقات و فناوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد که به گفته آقای پرهام زمان پور عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌ها و مؤسسات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی (اپنا)، طی این گردهمایی، شرکت‌های دانش‌بنیان نفتی غربالگری شدند.

آن طور که او گفته، بر اساس جدول زمان‌بندی که در آن سه روز وجود داشت، شرکت‌ها توانمندی‌های خود را ارائه کردند و مورد داوری قرار گرفتند؛ در نهایت، ۱۰۲ شرکت برتر در سه گروه طلایی، نقره‌ای و برنزی دسته‌بندی شدند و مقرر شد که پارک فناوری و صندوق پژوهش و فناوری نفت راه اندازی شود تا نیاز‌های فناورانه‌ای که در این حوزه‌ وجود دارد، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان مرتفع شود.

طبق اعلام انجمن شرکت‌ها و مؤسسات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی (اپنا)، تاکنون ۵ شرکت در پارک فناوری نفت پذیرش شده اند که از میان آن‌ها، ۴ شرکت از میان ۱۰۲ شرکت دانش‌بنیان رتبه‌بندی شده و حائز رتبه طلایی بوده و یک شرکت دیگر که تولیدکننده آمین‌های شیمیایی است، در «رویداد به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری اقلام راهبردی و پرمصرف شیمیایی صنعت گاز» برگزیده شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار