کد خبر: ۲۰۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴

رپورتاژ آگهی/ با افزایش تب سفیدکردن دندان، بازار زیبایی پر از محصولاتی شده که ادعا دارند می‌توانید با استفاده‌کردن آن‌ها در خانه، دندان‌هایی همچون مروارید داشته‌باشید.

آنچه که این تولیدکنندگان به شما نمی‌گویند، خطرات مربوط به استفاده از سفیدکننده‌های دندان خانگی است. داشتن دندان‌هایی سفیدتر، آرزوی همه است؛ اما اگر اشتباه انجام شود، می‌تواند به‌جای حل مشکل، باعث مشکلات بیشتری شود.

معایب روش های مختلف بلیچینگ در خانه

اگر به فکر سفیدکردن دندان در خانه هستید، خوب فکرکنید؛ ممکن‌است دچار مشکلات دندانی شوید. خوب است که همیشه برای هر موضوعی درباره‌ی بهداشت دندان نظیر جرم گیری، سفیدکردن یا بلیچینگ دندان ها با دندان‌پزشک مشورت‌کنید. در ادامه تمام اطلاعات لازم درباره‌ی خطرات سفیدکردن دندان به خصوص وقتی که در خانه انجام‌شود، در اختیار شما قرارداده‌شده‌است.

اکثر بلیچ‌ها (سفیدکننده‌های دندان) بدون نیاز به نسخه، بسیار اسیدی هستند. که می‌تواند برای دندان‌هایتان خطرناک باشد. برخی از آن‌ها هم فرسایشی هستند و ممکن‌است باعث فرسایش کل مینای دندان شوند و دندان‌های شما کمتر از قبل از سفیدکردن شود.

مشکل دیگر مربوط به سفیدکننده‌های خانگی، دل‌درد در اثر بلعیدن مواد سفیدکننده‌ی دندان است. همچنین ممکن‌است دندان‌هایتان لک شود.

در کیت سفیدکردن دندان، چه چیزهایی باید باشد؟

کیت قالب

برای تأثیرگذاری، همه‌ی سفیدکننده‌های دندان، باید قالب یا گاردی داشته‌باشد که مناسب شکل دندان‌های فرد باشد. یک شرکت خوب این کار را انجام‌خواهدداد و یا می‌توانید برای این‌کار به دندان‌پزشک مراجعه‌کنید.

ژل سفیدکننده

این محصولات، حاوی میزان زیادی هیدروژن‌پراکسید هستند که به‌عنوان عامل سفیدکننده‌ی دندان عمل‌می‌کند. همیشه برای مصرف، باید قبل از قراردادن قالب روی دندان، آن را روی قالب بمالید. ژل اضافی باید از روی لثه پاک‌شود.

سفیدکننده‌ی دندان ال‌ای‌دی (LED)

این نور برای سرعت‌بخشیدن به کار، استفاده‌می‌شود و برای حداکثر میزان اثربخشی، نباید کمتر از 20دقیقه استفاده‌شود.

خطرات سفیدکننده‌های دندان خانگی

باتوجه به مواردی که به دندان‌پزشک مراجعه‌می‌کنند، مشخص‌می‌شود که سفیدکننده‌های دندان خانگی، به‌جای فایده، ضرر دارند.

استفاده از موادشیمیایی زیاد برای داشتن دندان‌هایی مرواریدی و سفید، بزرگترین اشتباه است.

حساسیت دندان

سفیدکننده‌های دندان خانگی، همیشه خطرناک هستند. یکی از بزرگترین خطرات آن برای افراد، حساسیت دندان در اثر استفاده از ژل‌های سفیدکننده‌ی دندان بدون نسخه (OTC) است. برخی افراد در زمان تماس این ژل با لثه و زبانشان، درد شدیدی حس‌می‌کنند. افزایش حساسیت باعث می‌شود خوراکی‌های سرد و گرم برای شما مشکل‌ساز شوند.

آسیب لثه

معایب روش های مختلف بلیچینگ در خانه

یکی دیگر از معایب و مشکلات استفاده از سفیدکننده‌های دندان خانگی، خونریزی لثه است. این مورد، معمولاً در زمان تماس ژل با لثه رخ‌می‌دهد. این آسیب، باتوجه به میزان ژلی که به لثه رسیده‌است، ممکن‌است تا مدت‌ها ادامه داشته‌باشد.

وقتی که غلظت مواد شیمیایی بالا باشد، می‌تواند باعث سوزش بافت نرم و در موارد شدید، باعث عقب‌رفتگی لثه شود. با عقب‌رفتگی شدید لثه، باعث عدم حفاظت لثه شده و می‌تواند در آینده، منجربه ازدست‌دادن دندان شود.

سفیدی نامنظم

این مورد، معمولاً با فرسایش مینای دندان رخ‌می‌دهد. ممکن‌است به‌جای داشتن دندان‌هایی سفیدتر، باعث‌شود که دندان‌های کمتری داشته‌باشید.

اگر موادشیمیایی به داخل هرگونه ترک یا حفره‌ای در دندان برود که ممکن‌است از وجود آن آگاه باشید یا ندانید که وجوددارد، باعث درد داخلی شدیدی خواهدشد که می‌تواند نهایتاً منجربه آسیب به ریشه‌ی دندان شود.

بااینکه اکثر مشکلات، با قطع مصرف این مواد شیمیایی، به‌مرورزمان و خودبه‌خود برطرف‌می‌شوند، اما حفره‌ها، ازبین‌نمی‌روند و باید پر شوند. وقتی افراد مصرف این مواد شیمیایی را قطع نکنند، فقط باعث آسیب بیشتر خواهندشد.

بیماری

درصورت استفاده از یک قالب شل، موادشیمیایی در طول این روند، بلعیده‌خواهدشد. اگر هیدروژن‌پراکسید وارد دهان شود، می‌تواند مضرات داخلی و خارجی داشته‌باشد.

ممکن‌است در اثر مشکلات داخلی ناشی از بلعیدن مواد شیمیایی، احساس ناخوشی کنید. همواره اگر مقدار زیادی از این مواد بلعیده‌شود، مشکلات تشدید خواهدشد و می‌تواند باعث سوزش شکم، گلو و روده شود.

عفونت دهان

این مورد، اکثراً به‌دلیل واکنش به مواد شیمیایی رخ‌می‌دهد. با سوختن دهان، عفونت حتمی خواهدبود. سوختگی با مواد شیمیایی، باعث‌می‌شود که لثه و دهانتان در معرض باکتری‌های فراوان دهان قرارگیرند.

افرادی که بهداشت دهان و دندان مناسبی ندارند، بیشتر در معرض این عفونت‌ها قراردارند چون باکتری‌های پنهان بیشتری در زبان و بین دندان‌هایشان دارند.

سوختگی شیمیایی

وقتی‌که نظارت دندان‌پزشک وجود ندارد، قالب‌های استفاده شده برای نگه‌داشتن مواد شیمیایی در جای خود، ممکن‌است جابه‌جا شده و باعث نشت مواد شیمیایی شود. این امر باعث سوختگی دهان یا پوست خواهدشد. درصورتی که کیت مواد قوی‌تری داشته‌باشد، سوختگی شدید خواهدبود.

آسیب به مینای دندان

اگرچه تمام کیت‌های خانگی ادعا دارند که نتایج فوری خواهند داشت، اما درصورت استفاده‌ی گاه‌به‌گاه، باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهندشد.

کیت‌های خانگی، برخلاف آنچه که در مطب دندان‌پزشکی استفاده‌می‌شود، حاوی مقدار زیادی کلردی‌اکسید هستند که شبیه به اسید تمیزکننده‌ی استخر است. این ماده، با از بین‌بردن لکه‌های سطح دندان، باعث سفیدتر شدن دندان خواهدشد.

اگرچه این مورد ظاهراً خبر خوبی است، اما باعث فرسایش مینای دندان هم خواهدشد. این امر باعث بی‌حفاظ شدن دندان شده و ممکن‌است با آسیب‌های جبران‌ناپذیری همراه باشد.

روش‌های خانگی سفیدکردن دندان، ممکن‌است با نتایج منفی همراه باشند

معایب روش های مختلف بلیچینگ در خانه

عجیب نیست که برخی از سفیدکننده‌های خانگی دندان، اثری معکوس داشته‌باشند؛ حتی ممکن‌است دندان‌هایتان تیره‌تر از قبل شود.

همچنین ممکن‌است، میزان زیاد هیدروژن‌پراکسید در این مواد، می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شود که به نوبه‌ی خود، باعث لک شدن بیشتر و سریع‌تر خواهدشد.

همچنین به‌خاطر داشته‌باشید که موادی مانند: شراب قرمز، قهوه، چای، کولا، ادویه‌های رنگی و آب‌میوه‌های رنگی، باعث تیرگی دندان خواهدشد.

باید حواستان به خطرات سفیدکننده‌های دندان خانگی باشد و از آن‌ها استفاده نکنید. اگر واقعاً می‌خواهید دندان‌هایتان سفید شود، از یک دندان‌پزشک کمک بگیرید. این راه، تنها روشی است که می‌توانید بدون درد، دندان‌های سفیدتر و درخشان‌تری داشته‌باشید.

پزشک می‌تواند در کل این روند به شما کمک‌کند و حتی به شما بگوید که آیا انجام این کار برای شما خطری دارد یا خیر؛ چون گاهی این کار خطرناک است.

دندان‌پزشکی پیداکنید که در سفیدکردن دندان متخصص باشد

محصولات سفیدکننده‌ی دندان، خیلی رایج شده‌اند و دهه‌های زیادی است که میلیون‌ها نفر از آن‌ها استفاده‌می‌کنند. از آنجایی که سفیدکردن دندان خطراتی دارد، محصولات حاوی بلیچ (سفیدکننده) یا هیدروژن‌پراکسید، باید با احتیاط مصرف شوند.

برای ایمن ماندن، به‌دنبال محصولات دارای تأییدیه‌ی متخصصین باشید. در همه‌ی روش‌های سفیدکردن دندان، بادقت از دستورات پیروی کنید. درصورت وجود هرگونه سؤال یا مشکل، یا دریافت راهنمایی برای اینکه کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است، به دندان‌پزشک مراجعه‌کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار