کد خبر: ۲۰۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
رییس جمهوری لیتوانی گفته اگر این کشور توانسته واردات گاز روسیه را قطع کند، دیگر کشورهای اروپایی هم می توانند با در پیش گرفتن تمهیداتی وابستگی به گاز روسیه را به صفر برسانند.

وزارت انرژی لیتوانی اعلام کرد این کشور از ماه جاری میلادی دیگر از روسیه گاز وارد نخواهد کرد و واردات گاز از روسیه را به طور کامل قطع کرده است.


به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، وزارت انرژی لیتوانی روز گذشته اعلام کرد در پی تهاجم روسیه به اوکراین و تاکید روسیه به پرداخت بهای گاز وارداتی با "روبل"، این کشور به عنوان نخستین کشور اروپایی به طور کامل واردات گاز از روسیه را متوقف کرده و خود را از بند وابستگی به گاز روسیه خلاص کرده است.


وزارت انرژی لیتوانی در بیانیه ای اعلام کرد که از این پس تمام گاز طبیعی برای مصرف داخلی لیتوانی از طریق پایانه واردات گاز طبیعی مایع (LNG) در بندر "کلایپدا" وارد خواهد شد.


"داینیوس کریویس" وزیر انرژی لیتوانی در این بیانیه‌ افزود: "ما اولین کشور اتحادیه اروپا در میان کشورهای وابسته به شرکت گازپروم روسیه هستیم که به گاز این کشور احتیاجی نداریم و این نتیجه سیاست انرژی منسجم چند ساله و اقدامات زیرساختی به موقع است."


"گیتاناس ناوسدا" رییس‌جمهوری لیتوانی روز شنبه در توییتی نوشت: "از این ماه به بعد - دیگر گاز روسیه در لیتوانی وجود ندارد" و گفت این کشور "روابط انرژی با متجاوز" را قطع می‌کند.


وی افزود: "اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم، بقیه اروپا نیز می توانند این کار را انجام دهند."

رییس جمهوری لیتوانی/ عکس آرشیوی/ رویترز

لیتوانی از شَرِ گاز روسیه خلاص شد


ترمینال ال‌ان‌جی "کلایپدا" لیتوانی به نام "ایندیپندنس" در سال 2014 افتتاح شد تا به انحصار عرضه گاز روسیه پایان دهد.


کشور 2.8 میلیون نفری لیتوانی، یکی از 3 کشور اروپایی حوزه بالتیک محسوب می شود که از اقمار شوری سابق محسوب می شد، اما پس از فروپاشی شوروی آرام آرام به سمت غرب چرخید و اکنون عضوی از اتحادیه اروپا و پیمان امنیتی- نظامی "ناتو" است.


با وجود قطع واردات گاز لیتوانی از روسیه، این کشور اعلام کرده همچنان به ترانزیت گاز وارداتی از بلاروس برای منطقه "کالینینگراد" روسیه در حوزه بالتیک ادامه خواهد داد.


"ولادیمیر پوتین" رییس فدراسیون روسیه اخیرا از خریداران اروپایی گاز روسیه که مسکو را بابت جنگ اوکراین تحریم کرده اند، خواست که از روز جمعه بهای گاز وارداتی خود از روسیه را به پول ملی روسیه (روبل) پرداخت کنند ودر غیر این صورت با کاهش یا قطع عرضه مواجه خواهند شد، اقدامی که پایتخت‌های اروپایی آن را رد کرده و دولت آلمان آن را "باج‌خواهی" خوانده است.


در بیانیه وزارت انرژی لیتوانی آمده است: "در این شرایط، تقاضای روسیه برای پرداخت بهای گاز به روبل بی‌معنی می‌شود، زیرا لیتوانی دیگر سفارش گاز نمی‌دهد و انتظار پرداخت‌های بیشتری را ندارد."

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار