کد خبر: ۲۰۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
با وجود آنکه از نیمه دوم سال گذشته سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی ذیل قانون جهش تولید مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته هنوز این وام به دست روستاییان نرسیده است.

با وجود آنکه از نیمه دوم سال گذشته سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی ذیل قانون جهش تولید مسکن به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته هنوز این وام به دست روستاییان نرسیده است. رئیس بنیاد مسکن از ترک فعل رئیس سازمان برنامه و بودجه در پرداخت این تسهیلات یارانه‌ای گله کرده و می‌گوید: «سازمان برنامه و بودجه محکم در مقابل مصوبه شورای عالی مسکن و دستور رئیس‌جمهور در خصوص اعطای وام مسکن یارانه‌ای ایستاده است.»
آبان ماه سال گذشته، همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، به دستور رئیس جمهور نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۸ درصد به پنج‌درصد کاهش یافت و تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود پنج‌درصد به تصویب رسید. اما هنوز روستاییان از این وام بهره‌مند نشده اند. این در حالی است که بسیاری از افراد در روستا‌ها نوسازی و بهسازی واحد‌های خود را با اتکا به وعده پرداخت این وام آغاز کرده‌اند.
در این‌باره مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌گوید: «با توجه به اینکه تورم ثابت بود پیش بینی شده بود تا هر سال ۱۵ درصد به سقف تسهیلات افزوده شود، اما عملاً این رقم در سال‌های گذشته پاسخگو نبود. به همین دلیل در سال ۹۸ درخواست ارائه تسهیلات از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان در هیئت دولت مصوب شد و عملاً از مهر ۱۴۰۰ این تسهیلات پرداخت شد. از نیمه دوم سال گذشته و با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و تصویب افزایش سقف تسهیلات در شورای عالی مسکن سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان رسید که منتظر اجرایی شدن آن هستیم.»
معاون بنیاد مسکن می‌افزاید: «با توجه به اینکه بخشی از روستاییان مقاوم سازی واحد‌های خود را با قول پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی آغاز کردند بنیاد مسکن در تلاش است تا مشکل پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی حل شود و اوایل سال ۱۴۰۱ مالکان واحد‌های روستایی متقاضی اجرای طرح بهسازی و مقاوم سازی بتوانند از این تسهیلات بهره ببرند و مشارکت مردم در مقاوم سازی واحد‌های مسکونی سرعت گرفته و به حد مطلوبی برسد.»

نیکزاد: سازمان برنامه ترک فعل کرد
اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری خود به مناسبت ۲۱ فروردین سالگرد تأسیس بنیاد مسکن از عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی گله کرده و می‌گوید: «رئیس سازمان برنامه تخصصی در بودجه‌ریزی ندارد. اگر بودجه به پروژه‌های مسکن روستایی یا طرح هادی تزریق نشود، دچار رکود می‌شویم. آقای میرکاظمی بداند که بودجه دادن به مسکن روستایی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و چند برابر یارانه ۱۸درصدی به نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن را روستاییان از محل تولید محصولات دامی و کشاورزی به کشور برمی‌گردانند. ماندن روستاییان در روستا توسعه پایدار و ثبات اقتصادی ایجاد می‌کند. تقریباً همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار طرح هادی مصوب دارند. طرح هادی مطالعات کامل روستا از بُعد جمعیت، اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و کاربری‌های مختلف است. ۴۰ هزار روستای ما طرح هادی مصوب دارند.»
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، افق طرح هادی روستا‌ها را ۱۰ ساله عنوان و اظهار می‌دارد: بعد از ۱۰ سال طرح‌های هادی باید بازنگری شوند به این معنی که سالانه باید ۴ هزار روستا در طرح هادی مورد بازنگری قرار گیرد. در سال گذشته بازنگری طرح هادی ۴۳۰۰ روستا را در دست داشتیم.
نیکزاد می‌افزاید: از سال ۱۳۸۴ نوسازی و بازسازی مساکن روستایی آغاز شد. در آن سال فقط هفت‌درصد واحد‌های روستایی مقاوم‌سازی شده بودند، اما در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن روستایی معادل حدود ۵۰ درصد خانه‌های روستایی نوسازی، بازسازی یا مقاوم‌سازی شده‌اند.
وی تأکید می‌کند: در جلسه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد که وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با سود پنج‌درصد و ضمانت سفته زنجیره‌ای افزایش یابد، اما از آن زمان تاکنون سازمان برنامه و بودجه محکم مقابل این مصوبه ایستاده است. چند نامه به شخص رئیس‌جمهور زدم و وی دستور شروع پرداخت این تسهیلات را داد، اما هنوز اجرایی نشده است.

تعلل در نوسازی خانه‌های روستایی
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه براساس این مصوبه ۱۳درصد از وام مسکن با نرخ ۱۸درصد را دولت باید یارانه پرداخت کند، می‌گوید: استدلال سازمان برنامه، تورم‌زا بودن یارانه این وام است. در حالی‌که اگر تاکنون واحد‌های مسکن روستایی بازسازی نمی‌شد، با زلزله‌های معمولی ۵ یا ۶ ریشتری تعداد کشته‌های سوانح طبیعی خیلی بیشتر از این می‌شد.
به گفته نیکزاد، روزانه ۵۵۵ واحد مسکن روستایی باید شروع به ساخت شود و هر یک روزی که پرداخت این تسهیلات به عقب بیفتد، به این معنی است که بیش از ۵۵۰ واحد مسکن روستایی را از دست داده‌ایم.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره بازسازی مناطق حادثه‌دیده در سوانح طبیعی می‌گوید: در ۱۴ نقطه کشور شامل هشت نقطه زلزله‌زده و شش نقطه سیل‌زده در حال بازسازی هستیم. سال گذشته تسهیلات بازسازی با نرخ سود ۱۸درصد ابلاغ شد، اما پس از هشدار رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بانک مرکزی تسهیلات بازسازی را به وام‌های بلاعوض یا نرخ سود پنج‌درصد تبدیل کردند.
ردیف کمک به حساب ۱۰۰ امام (ره) در بودجه امسال صفر شد
نیکزاد با تأکید بر اینکه بودجه تهیه و اجرای طرح هادی در سال جاری ۴۶ درصد کاهش یافته می‌افزاید: «هرساله در لایحه بودجه دولت‌ها مبلغی به عنوان کمک به حساب ۱۰۰ امام (ره) در نظر می‌گرفتند. بنیاد مسکن از محل این حساب معادل کمکی که خیرین مسکن‌ساز به ساخت مسکن محرومان اختصاص می‌دادند، به این پروژه‌ها کمک می‌کردند، اما در کمال ناباوری، ردیف کمک به حساب ۱۰۰ امام (ره) در بودجه امسال صفر شده است.»
وی می‌گوید: «در بازسازی‌های سیل و زلزله نیز از حساب ۱۰۰ امام مبالغی به خانوار‌های محروم کمک می‌کردیم. این رقم در بودجه سال گذشته ۹۵ میلیارد تومان بود که در بودجه امسال به صفر رسید.»
نیکزاد درباره نقش بنیاد مسکن در نهضت ملی مسکن تأکید می‌کند: «سال گذشته ساخت ۵۹ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن شهری را در دست اجرا داشتیم. برای همه واحد‌ها زمین اختصاص یافته، پروانه اخذ و پیمانکار نیز تعیین شده است. همچنین ۱۸۰ هزار واحد به دستور رئیس‌جمهور به شهردار تهران قرار شد در تهران ساخته شود که ۱۰ هزار واحد آن را بنیاد مسکن می‌سازد. سال گذشته ساخت ۳ هزار واحد آن شروع شد و امسال ۷ هزار واحد آن کلنگ‌زنی می‌شود که امسال در مناطق مختلف تهران به‌خصوص بافت‌های فرسوده اجرا می‌شود.»
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌افزاید: «در جریان طرح نهضت ملی مسکن، دولت زمین را رایگان می‌دهد و شهرداری‌ها پروانه ساخت را با ۳۰درصد تخفیف می‌دهند که در برخی از شهر‌ها بیشتر از این میزان تخفیف داده شده و نظام مهندسی نیز ۵۰ درصد تعرفه نظارت را تخصیص می‌دهد. از یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن در سال، ساخت ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۲۰۰ هزار واحد شهری بر عهده بنیاد مسکن است.»
به گفته وی، میانگین ساخت مسکن برای پروژه‌های دو تا سه‌طبقه متری ۴ تا ۵/۴ و پنج تا شش طبقه متری ۶ میلیون تومان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار