کد خبر: ۲۰۵۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹

اظهارات جدید اتحادیه‌های تولید‌کنندگان مرغ حاکی است تولید این محصول بیش از اندازه بالا رفته و دولت از همین الان باید به فکر خرید از تولید کنندگان باشد تا آن‌ها ضرر نکنند، از سوی دیگر مسئولان از افت ۲۵۰۰ تومانی قیمت در بازار خبر می‌دهند که وقتی این دو خبر کنار هم قرار می‌گیرد می‌توان خبر افزایش تولید را بیشتر باور کرد. گزارش‌های رسیده از استان‌ها حاکی است جوجه‌ریزی‌ها بیشتر شده و تولید آن‌ها تا ۴۵ روز دیگر به بازار می‌رسد و این افزایش تولید وظایفی را به دوش مسئولان برای حمایت از پایداری تولید
بیشتر کرده است.
تولید‌کنندگان می‌گویند آنقدر مرغ در سالن‌های تولید وجود دارد که باید فکری به بازار آن‌ها شود، دولت یا باید صادر کند یا در انبار‌های داخلی ذخیره‌سازی کند. ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرغ در مرغداری‌های کشور وجود دارد که در سال‌های گذشته ۲ تا ۵/۲ میلیون تن تولید می‌شد که با این میزان تولید در برخی سال‌ها صادرات هم داشتیم.
مازاد مرغ و بلاتکلیفی مرغداران
دبیر کانون مرغداران گوشتی، نخستین کسی است که روز گذشته از افزایش تولید بیش ازاندازه مرغ در کشور خبر داده و خواستار خرید آن از سوی دولت شده است. به گفته پرویز فروغی، سالن‌های پرورش مرغ بیش از اندازه است، اغلب مرغداران زمان تحویل مرغ‌هایشان رسیده ولی بازار کشش جذب آن را ندارد و خریداری نیست و کشور با مازاد تولید مواجه است. دبیر کانون مرغداران گوشتی همچنین از واردات هم انتقاد کرده که در شرایط مازاد تولید سیاست نادرستی است به گفته وی ورود مرغ منجمد به بازار تقاضای مرغ گرم را کم کرده و مرغ‌ها روی دست مرغداران مانده است.
بنابراین گزارش واردات بی‌رویه در سال‌های گذشته همچنان مشکل اصلی تولید کنندگان بوده است، که بازار داخلی را کساد می‌کند و محصولات وارداتی رونق بیشتری می‌گیرد به عبارتی تولید کنندگان داخلی زیرسایه تولید‌کنندگان خارجی قرار می‌گیرند. اکنون که براساس قانون انتزاع، مدیریت تولید و واردات هر دو در وزارت جهاد کشاورزی است انتظار تولید‌کنندگان این است که سیاست‌های اشتباه گذشته در زمینه واردات برچیده شود. درگذشته مدیریت تولید و واردات در دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی بود که هر دو ساز خود را می‌زدند و همواره در زمان و میزان وا‌ردات اختلافاتی بود زیرا آمار‌های این دو وزارتخانه با هم مطابقت نداشت.
دو دلیل برای افزایش تولید مرغ
همواره قیمت بازار شاخص مناسبی از میزان عرضه در بازار می‌تواند باشد یعنی براساس مدل قدیمی عرضه و تقاضا که مبنای سایر علوم اقتصادی شده، عرضه بالا می‌تواند قیمت را پایین بکشد، آنطور که مسئولان می‌گویند قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار تهران کیلویی ۲۵۰۰ تومان کاهش دارد.
فصاحت مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار روز گذشته گفت: «از امروز هر کیلو مرغ با تخفیف ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی و به قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود و تا پایان ماه رمضان عرضه مرغ با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه خواهد داشت.»
افزایش جوجه‌ریزی در استان‌ها
افزایش جوجه‌ریزی معیار دیگری برای افزایش تولید می‌تواند باشد زیرا جوجه‌هایی که امروز در مرغداری‌ها ریخته می‌شود ۴۵ روز دیگر به بازار می‌آیند بنابراین افزایش جوجه‌ریزی امروز نوید افزایش تولید فردا را می‌دهد. گزارش از استان‌های کشور حاکی است که جوجه‌ریزی‌ها در برخی مواقع رکورد زده است؛ در این‌باره رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه رکورد جوجه‌ریزی در مرغداری‌های این استان شکست، گفت: میزان جوجه‌ریزی در واحد‌های پرورش نیمچه گوشتی استان نسبت به سال قبل آن با ۱۰ درصد رشد به بیش از ۳۲ میلیون قطعه رسید.
به گفته رضا افلاطونی در استان ۳۹۸ واحد جوجه‌ریزی پرورش نیمچه گوشتی فعالیت می‌کنند. سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم هم گفت: درسال ۱۴۰۰، میزان ۱۴ میلیون و ۱۱۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در واحد‌های مرغداری استان صورت گرفت.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه جوجه‌ریزی در این استان ۱۲ درصد رشد داشته گفت: بیش از ۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گیلان انجام شده است. مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان اراک هم از ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی پارسال در واحد‌های مرغداری، پرورش طیور گوشتی و تخمگذار استان مرکزی انجام شد.
ضرورت حمایت از مرغداران در راستای جلوگیری از کاهشی شدن تولید‌
اگر چه کشور ظرفیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید مرغ دارد و براساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد جایگاه سیزدهم تولید جهان را تصاحب کرده، اما به تجربه دیده شده تولید از ثبات کامل برخوردار نیست و سیاست‌های داخلی همواره بر این تولید تأثیر گذاشته است. مثلاً زمانی صادرات داشتیم و زمانی به خاطر کاهش تولید مرغ به قیمت کیلویی ۴۵ هزار تومان رسید. بنابراین گزارش مسئولان ارشد کشور و نظام بارها به خودکفایی در محصولات اساسی تأکید کرده‌اند و حال که خودکفایی در تولید مرغ را داریم این مهم را باید با چنگ و دندان حفظ کرد و قطعاً واردات بی‌موقع و بی‌رویه خسارت جبران ناپذیری به اقتصاد و تولید کشور وارد می‌سازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار