کد خبر: ۲۰۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به وضعیت اسفناک شرکت دخانیات، به تلاش‌های مشکوک در امور این شرکت از کاهش سطح کشت توتون و تنباکو تا حضور کمپانی‌های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی در بازار ایران پرداخت.

اخبار شرکت‌ها؛ محمد شیخان مدیر عامل دخانیات ایران بعدازظهر امروز دوشنبه با دعوت کمیسیون اجتماعی مجلس، در جلسه این کمیسیون حاضر شد تا ضمن ارائه گزارش عملکرد در سه ماهه مسئولیت خود، به مشکلات موجود این شرکت در گذشته بخصوص در دولت روحانی بپردازد.

وی در ابتدای اظهارات خود به طرح چند سوال مهم پرداخت و گفت:  

1 -چرا شرکت دخانیات ایران که در گذشته سهم 80 درصدی از بازار مصرف داخل را داشته، امروز به حدود 10 درصد بازار رسیده است؟

2 -چرا سطح زیر کشت توتون از 9 هزار هکتار به هزار هکتار کاهش یافته است و چه کسانی به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیب زدند و منافع واردات توتون به جیب چه کسانی رفته است؟!

3 -چه کسانی در قالب طرح فریب در دهه 80 پای کمپانی های چند ملیتی را به کشور باز کردند؟ و چرا امروز بیش از 75 درصد از سهم بازار داخلی متعلق به کمپانی های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی می باشد؟

4 -چرا قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و مالیات بر ارزش افزوده، در راستای منافع شرکت های چند ملیتی تنظیم شده است؟

5 -چرا شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی علی رغم سود سرشار از بازار داخلی ایران، هیچ تعهدی نسبت به بهداشت، اشتغال، توسعه کشت، ورزش و مسئولیت اجتماعی ندارند و صرفا نگاهی سود انگارانه به بازار مصرف ایران داشته و عایدات آنها از کشور خارج می شود؟

6 -چرا پس از شکل گیری مرکز برنامه ریزی و نظارت بر صنعت دخانیات کشور، تولید داخل و تنها شرکت ملی ایران، آسیب دیده و شرایط به نفع شرکت های چند ملیتی آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی رقم خورده است؟

7 -چرا در دولت گذشته، شخص رئیس جمهور، خط پرایمری توتون شرکت آمریکایی- ژاپنی را افتتاح می کند و به این شرکت ها در بحرانی ترین شرایط ارزی کشور، ارز دولتی اختصاص داده است؟!

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران سپس با اشاره به شرایط شرکت دخانیات ایران در زمان تحویل مسئولیتش در بیستم آذر سال گذشته، گفت: زیان انباشته 554 میلیارد تومانی شرکت در پایان 9 ماهه سال 1400،  زیان عملکرد 364 میلیارد تومانی شرکت در سال 1399، زیان عملکرد 150 میلیارد تومانی شرکت در 9 ماهه سال 1400، زیان انباشته 40 میلیارد تومانی شرکت ایده آل دخان، بدهیهای ارزی و ریالی سنواتی به میزان سه هزار و 66 میلیارد تومان اعم از بدهی ارزی و ریالی (30 میلیون یورو بدهی ارزی) و بدهی هزار و 100 میلیارد تومانی مالیات ارزش افزوده از مشکلات این شرکت است.

شیخان با بیان اینکه شرکت ایده آل دخان به منظور تامین مواد اولیه داخلی و خارجی در سال 1395 ایجاد گردید، افزود: این شرکت علی رغم سه درصد کارمزد بالاسری از شرکت دخانیات ایران بابت فعالیت ، در زمان انحلال شرکت، بدهی مالیاتی به دولت به میزان 22 میلیارد تومان، بدهی بابت عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به میزان 38 میلیارد تومان و زیان انباشته 40 میلیارد تومانی داشته است .

وی انحراف 45 درصدی بودجه مصوب در بخش درآمدها در 9 ماهه سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزد: پرونده های مفتوح حقوقی به تعداد 235 پرونده (160 پرونده در محاکم قضایی به میزان صدها میلیارد تومان و  75 پرونده در دیوان عدالت اداری) بوده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران همچنین به وجود سابقه چک برگشتی و عدم امکان صدور دسته چک از زمان تصدی مسئولیت خود در این شرکت اشاره کرد و گفت: محکومیت شرکت دخانیات در 2 پرونده حقوقی با یک شرکت بابت فروش توتون های روستایی در سال های 96 و 98و مسدودی حساب های شرکت در اجرای حکم قضایی از دیگر مشکلات این شرکت است.

شیخان همچنین واگذاری برند بیستون شرکت ملی دخانیات به یک شرکت خصوصی به ثمن بخس، غیر فعال بودن 33 دستگاه ماشین آلات خطوط تولیدی شرکت و نیاز به حدود هزار میلیارد تومان نقدینگی بابت تعمیر، تعویض قطعات و اورهال دستگاه ها از دیگر مشکلات شرکت ذکر کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ارائه گزارش در 80 روز کاری خود در این شرکت از جمله انجام پنچ سفر استانی و بازدید از مجتمع های تولیدی و دیدار با مسئولین استانی (استان های گلستان، مازندران، گیلان، اصفهان، خراسان رضوی)، رکورد تولید روزانه در ٨ سال گذشته، صادرات سیگار برای اولین بار به ترکمنستان ،آغاز عملیات راه اندازی و فعال سازی مجتمع های تولیدی در استان های کردستان، بوشهر، خراسان به منظور جلوگیری از قاچاق، رو نمایی از بسته حمایتی کشاورزان توتون کار و تنباکوکار در راستای حمایت از قشر زحمتکش کشاورز و بمنظور جلوگیری از واردات بی رویه،تبدیل وضعیت بیش از ١٨٠٠ نفر از نیروهای قراردادکار معین به دائم بعد از ١٥ سال، تبدیل وضعیت ٣٧٦ نفر پرسنل پیمانکاری تمام وقت به قرارداد معین و حذف شرکت‌های پیمانکاری بعد از ٨ سال، اجرای کامل قانون ایثارگری و تبدیل وضعیت رابطه استخدامی ٢٨٨ نفر از کارکنان، رشد ٧٠ درصدی کمک هزینه رفاهی کارگران نسبت به فصل گذشته و صدور رفاه کارت دخانیات برای کلیه پرسنل سراسر کشور،رشد ٣٧٥ درصدی خدمات رفاهی نیروهای روز مزد، فصلی و حجمی نسبت به سال ٩٩، اعمال مدرک تحصیلی نزدیک به ٣٠٠ نفر و تطبیق آن با عنوان شغلی مناسب به فهرست برخی اقدامات انجام شده در حوزه تولید طی 80 روزه اخیر اشاره کرد و با تشریح به برنامه خود برای ایجاد تحول در بخش تولید، افزایش سهم بازار، و حمایت از کشاورزی توتون و تنباکو، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در این مسیر تحولی وی و کارکنان شرکت دخانیات را در تصویب سیاست‌های بالادستی صنعت دخانیات کشور و تنظیم و تصویب قانون‌های حمایتی از تولید داخل برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و همچنین جلوگیری از قاچاق همراهی و کمک کنند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار