کد خبر: ۲۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
گزارش «تجارت» از بازخوردهای مثبت ومنفی اجرای طرح آزادسازی نرخ سفرهای هوایی
درحالی که ناوگان هوایی کشور با مشکلات مختلف ومتعددی درشرایط کنونی روبروست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در آینده ای نزدیک وتا پایان سال جاری خبرمی دهد.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما موضوعی است که در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است ولی در شرایطی که ایرلاین ها با شرکت فرودگاههای کشور اختلاف مالی بالغ بر650 میلیارد تومان دارند آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می تواند گامی درجهت ورشکستگی
شرکت های هواپیمایی باشد.
ازطرفی شاید با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فضای رقابتی برای فروش بلیت به مشتریان بین ایرلاین ها شدت بیشتری بگیرد ولی
نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سبب افزایش قیمت آن نشود.در واقع در شرایطی که مردم با مشکل تامین نقدینگی برای سفرهای زمینی وریلی خود مواجه هستند آیا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می تواند اثر مثبتی بر افزایش استقبال عمومی از ناوگان هوایی داشته باشد؟
هرچند رییس سازمان هواپیمایی براین نکته تاکید کرده است که نرخ بلیت مسیرهای هوایی را آزاد خواهیم کرد که رقابت درآنها بین ایرلاین ها سخت تر باشد اما نکته مهم اینجاست که اساسا وقتی ایرلاینی به نهادهای مختلف از شرکت فرودگاههای کشور گرفته تا شرکت های تامین کننده غذای مشتریان هوایی در داخل هواپیما بدهکاراست چطورمی تواند با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما  با ایرلاین های دیگر به رقابت بپردازد؟
به نظر می رسد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در شرایط کنونی نیازمند آماده کردن بسترهای لازم به منظور تطبیق مشتریان هوایی وایرلاین ها با قیمت های جدید که احتمالا با افزایش هم روبرو خواهد بود است.
ازطرفی اگرقراراست نرخ بلیت هواپیما آزاد شود باید تغییراتی هم در ارائه کیفیت خدمات به مشتریان از سوی ایرلاین ها دیده شود به طوری که دیگر همانند شرایط کنونی اعتراض های مردم به ایرلاین ها روز به روز افزایش پیدا نکند.ازسوی دیگر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
می تواند در رتبه بندی ایرلاین ها در کشور نقش بسزایی داشته باشد وباید تدابیری اندیشیده شود که ایرلاین ها به هرقیمتی که شده مشتریان خود را ازعملکردشان راضی نگه دارند.
اماآزاد سازی نرخ بلیت هواپیما نباید به صورتی انجام شود که ایرلاین ها وحتی مشتریان از اجرای این طرح لطمه ببینند هرچند رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنای افزایش قیمت آن نیست اما ماهیت طرح آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورتی است که گران شدن را در ذهن مردم تداعی می کند.از طرفی آن چیزی که در روزهای اخیر صدای بسیاری ازمشتریان هوایی را درآورده است تاخیرهای پروازهای داخلی وخارجی در فرودگاههای مختلف کشور است که اگر قرار است این تاخیرهابا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توام شود نمی توان به افزایش استقبال عمومی از ناوگان هوایی امیدواربود بلکه باید منتظر کاهش تعداد مشتریان هوایی در کشور باشیم.به هرحال به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری نرخ بلیت هواپیما تاپایان سال جاری آزاد خواهد شد که این آزادسازی می تواند جوانب مثبت ومنفی مختلفی را در پی داشته باشد که به نظر می رسد از مهمترین جوانب منفی آن افزایش قیمت بلیت هواپیما باشد.
 البته افزایش قیمت بلیت هواپیما باید براساسی باشد که موجب دلسردی و وانصراف مردم از انجام مسافرت های هوایی در کشور نشود هرچند در شرایط کنونی هم تعداد مسافران هوایی در کشور بسیار کمتر از مسافران زمینی وحتی ریلی است که از سوی دست اندرکاران وکارشناسان ومسئولان هوایی کشور فکری باید به حال این کمبود استقبال عمومی از سفرهای هوایی کرد شاید آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هم عاملی تشدید کننده به منظور کاهش تعداد مسافران هوایی در کشور باشد.بنابراین موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که تا پایان سال جاری انجام خواهد شد از یک طرف می تواند فضای رقابتی بین ایرلاین ها را در بعضی ازمسیرهای هوایی افزایش دهد واز طرف دیگر اگراین موضوع به صورت ضربتی وناگهانی انجام شود باید در انتظارصعود ناهمگون قیمت بلیت هواپیما در کشور باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار