کد خبر: ۲۰۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
توسعه هنرستان‌های کشاورزی؛ برای تحقق تولید دانش بنیان؛
با همت وزارت جهاد کشاورزی و به منظور کمک به تحقق تولید دانش بنیان، مدارس شبانه روزی کشاورزی به عنوان الگویی موفق در پرورش تولیدکنندگان آشنا با دانش و روش‌های نوین علمی، احیاء و توسعه داده می‌شوند.

دکتر علی‌اکبر مویدی، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما تشویق فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های کشاورزی به حضور در عرصه عملی تولید را از اولویت ها و نیازهای مهم کشاورزی کشور خواند و اظهار داشت: از حدود 2 میلیون و 600 هزار دانش آموز مقطع متوسطه کشور، حدود 32 هزار نفر در رشته کشاورزی تحصیل می کنند که رقم بسیار پائینی است.

مویدی با تاکید بر اینکه تشویق به فعالیت در عرصه کشاورزی و مهارت آموزی در این زمینه باید از دوران نوجوانی و جوانی آغاز شود، تصریح کرد:​ این در شرایطی است که اغلب زمین های کشاورزی در مناطق روستایی واقع است،​ اما حتی غالب دانش آموزان این مناطق نیز در رشته های کشاورزی و دامداری تحصیل نمی کنند.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات با بیان اینکه تولید دانش بنیان،​ با نفوذ دانش و فناوری نوین به عرصه‌های مختلف تولید، به ویژه کشاورزی و دامداری تحقق می یابد،​ اظهار داشت:​ تجربه نشان می دهد که هنرستان های کشاورزی شبانه روزی در زمینه پرورش تولیدکنندگان تحصیل کرده و آشنا با دانش و روش های نوین علمی، بسیار موفق بوده اند و قطعا توسعه و گسترش آنها می تواند سطح بیشتری از عرصه کشاورزی کشور را از امکانات،​ فناوری، دانش و نیروی جوان ماهر و آشنا به علوم نوین، بهره مند سازد.

وی با بیان اینکه بهترین و موثرترین شکل کسب دانش و مهارت در رشته ای، قرار گرفتن در فضای عملی و کاربردی آن رشته است، تصریح کرد: دانش آموزان مدارس شبانه روزی کشاورزی به صورت مستقیم با عرصه میدانی و عملی دروسی که در کلاس می آموختند ارتباط داشتند و آنچه را که در کتاب ها می خواندند و از اساتید فرا می گرفتند، در عمل نیز انجام می دادند و همین امر باعث می شد که این نیروهای جوان و تازه نفس، در پایان دوره تحصیل، از تجربه عملی کار نیز برخوردار باشند.

مویدی با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق کشاورزان نمونه سال های اخیر کسانی بوده اند که با مراکز تحقیقاتی ارتباط داشته و مشاوره دریافت می کردند، افزود: فارغ التحصیلان هنرستان های کشاورزی نیز جزو کاربلدترین افراد در این عرصه بودند و اغلب آنها پس از اخذ مدرک، در همین رشته و مشاغل مرتبط با آن مشغول به فعالیت شدند و به دنبال شغل دولتی و دفتری نرفتند.


معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات گفت: در دو سال گذشته 31 هنرستان جدید کشاورزی ذیل نظارت وزارت جهادکشاورزی تاسیس شده که در مراکز تحقیقاتی استان ها قرار دارند و اغلب اساتید آنها نیز، متخصصان و کارشناسان همین مراکز تحقیقاتی هستند. ضمن اینکه اغلب دانش آموزان این مدارس فرزندان کشاورزان و خانواده های روستایی اند که از کودکی با فضای کشت و کار و دامداری آشنا بوده و در آینده نیز می توانند کشاورزی این مناطق را متحول کنند.

مویدی در پایان اظهار داشت:​ هم اکنون 38 هنرستان کشاورزی تحت نظر سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی فعالیت می کنند و امیدواریم با همکاری و تعامل خوبی که با وزارت آموزش و پرورش داریم، تعداد این مدارس افزایش یابد.


نوجوانانی که کشاورزی را متحول می‌کنند
بر اساس آمار، در حال حاضر حدود 150 هنرستان کشاورزی وابسته به آموزش و پرورش در سراسر کشور فعال است که رشته های متنوع و کاربردی بسیاری در آنها آموزش داده می شود. همچنین حدود 40 هنرستان شبانه روزی دایر است که برخی از آنها از جمله در هرمزگان، گیلان و گلستان به دختران دانش آموز اختصاص دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار