کد خبر: ۲۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تشکیل کارگروهی در سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی جوانب مختلف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما خبر داد.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  فارس، مقصود اسعدی سامانی‌ با اشاره به آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال اظهار داشت: آزادسازی بلیت هواپیما از 30 سال پیش در بسیاری از کشورها اجرا می‌شد و با توجه به بررسی‌هایی که در این کشورها صورت گرفت در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین راهکار برای رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.
 
وی ادامه داد: اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از چند سال گذشته در کشور ما مطرح شد به طوری که مجلس شورای اسلامی هنگام تدوین برنامه پنجم توسعه به این موضوع توجه داشت تا در نهایت آزادسازی در قانون برنامه پنجم توسعه و در قالب بند ب ماده 161 این قانون گنجانده شد.
 
اسعدی سامانی افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف بود تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه یعنی سال 1390 نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل‌و‌نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم ‌برنامه نسبت به واقعی کردن نرخ بلیت هواپیما اقدام کند اما بنا به دلایلی هنوز نرخ بلیت آزاد نشده است.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: به تازگی این موضوع در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت و کارگروهی برای بررسی جوانب مختلف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در این سازمان ایجاد شده است.
 
وی با یادآوری اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صرفاً به منزله افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست، گفت: همزمان با اجرای این طرح، نرخ بلیت هواپیما در برخی زمان‌ها، روزها و مناسبت‌ها نسبت به روزها و زمان‌های عادی متفاوت است.
 
‌دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تأثیر مستقیم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بر ارتقای اقتصاد ایرلاین‌ها ‌‌گفت: برای ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور با سن پایین ناگزیر به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هستیم.
 
وی گفت: آزادسازی موجب ارتقای کیفیت و ایجاد رقابت می‌شود و قطعاً تأثیر مثبتی در اقتصاد حمل و نقل هوایی کشور خواهد گذشت و بخش عمده‌ای از بدهی انباشت شرکت‌های هواپیمایی بابت سوخت و عوارض فرودگاهی وصول می‌شود.
 
اسعدی سامانی با بیان اینکه عمده درآمد ایرلاین‌ها ریالی است، افزود: این در حالی است که بیش از 60 درصد هزینه‌ ایرلاین‌ها به صورت ارزی است؛ با توجه به تکلیفی بودن نرخ‌ها و نوسانات نرخ ارز در حال حاضر این تعادل بین درآمد و هزینه شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد و تاثیر منفی در اقتصاد ایرلاین‌ها گذاشته است‌.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اقتصادی شدن ایرلاین‌ها آیا تضمینی برای افزایش کیفیت ارائه خدمات وجود دارد؟ گفت: قطعا با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مسافر حق انتخاب خواهد داشت و از ایرلاینی بلیت خریداری می‌کند که خدمات بهتر را با هزینه کمتر نسبت به سایر ایرلاین‌ها ارائه می‌دهد، اما در شرایط فعلی که همه شرکت‌ها با نرخ‌های یکسان خدمات ارائه می‌دهند هیچ انگیزه و رغبتی برای ارتقای کیفیت وجود ندارد، ضمن اینکه شرایط مالی برای افزایش این کیفیت وجود ندارد.
 
سامانی ادامه داد: زمانی که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شود قطعا شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند متناسب با زمان و شرایط خاص نرخ‌های بهینه و اقتصادی خود را تعیین کنند‌ علاوه بر این با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد رقابت بین شرکت‌های هواپیمایی خواهیم بود.

برچسب ها: آزادسازی ، نرخ ، بلیت ، هواپیما
نام:
ایمیل:
* نظر: